
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Poenget med dette
blogginnlegget: Ikke gi opp og lær av dine feil
I dag følte jeg et behov for å skrive. Både for å få ut frustrasjonen
jeg har sittet inne med i flere dager ettersom vi har sittet og prøvd å snekre
sammen en nettbutikk, og fordi det endelig løste seg, så jeg har tid.
Når alt kommer til alt er jeg nå glad for at det ikke har
gått på skinner. Jeg har lært meg både det ene og det andre, og jeg har lært meg
å oppsøke hjelpen jeg trenger for å takle utfordringen.
Alt jeg har hørt er de som har snakket om hvor lett det har vært. «Så enkelt kan du sette opp nettbutikk» og «aldri hadde jeg trodd nettbutikk var så lett!» Vel nei – det er for faen ikke lett når det er millioner av ting å tenke på samtidig.
Oppsettet er en ting, men alle de små beslutningene som skal tas samtidig som du lanserer nettbutikken. Å ta i bruk sosiale medier, MailChimp, selve nettadressen, domene, bytte av domene, oversettelse fra Engelsk til Norsk fordi det må gjøres manuelt, implementere analytics, lære deg 15 nye verktøy på en dag. Plutselig sitter jeg der med 20 faner oppe samtidig hvorav flere er fra samme plattform i form av support.

OKR
Lansere en vellykket og velfungerende nettbutikk
KR1: 5 salg innen 22. mars
KR2: 100 følgere på insta innen 22. mars
KR3: 700 unike klikk på nettsiden innen 22. mars
Deler av lanseringsstrategien – Slik går det

Domenenavn – Når du er dummere enn dummest…
Ordtaket «når du blir blind på noe» passer godt inn her.
Ettersom nettbutikken opprettes via Shopify følger det med en webadresse (myshopify.com).
Ikke veldig proft. Derfor ønsket vi å kjøpe et eget domene. Nok en
registrering, nok et passord å opprette, men ellers greit. Alt gikk som smurt
helt til jeg skulle overføre domenet til shopify. Det gikk ikke. Uansett hvor
mye jeg prøvde med endring av DNS, A-code og CNAME kode. Sletting av tidligere
DNS settinger og mer.
Det tar ytterligere 12 timer før jeg innser at domenenavnet
er feil skrevet. Det er skrevet inn en S istedenfor C i Scrunchie. Takk for
meg, nå går jeg og griner tenkte jeg, men sånt kan man ikke gjøre.
Ny plan.
Bestiller nytt domenenavn, får det godkjent fort som fy. Lanserer nettbutikken
med shopify adressen og endrer så fort det nye domenet er klart for overføring.
Ikke helt som ønsket, men ikke verdens undergang.
Nettbutikken fungerer ikke på mobil
Med 4 dager igjen av eksamenstiden er det ikke lite
stressende å innse at designet du har sittet og finpusset i over en uke ikke
fungerer på mobilen, der 90% av brukerne vil komme fra.
Problemet var ikke at vi ikke hadde testet ut mobilformatet.
Vi ble bare nok en gang blinde på det. Vi glemte å se på fremstillingen av
header. Dette resulterte i enda flere endringer i designet.
Shopify holder ikke ubegrenset med redigeringsmuligheter, dermed
var det nok et problem da teksten på bildet ikke var lik på mobil. Da vi forsøkte
å legge tekst over bildet i photoshop ble det uklart og etter 5 forsøk, måtte
vi tenke nytt.
Mobil tar bare helstrakte bilder – check.
Da er vi klare til lansering!
Feil på nettbutikken og pc utilgjengelig
Etter en nervepirrende affære ved å sende ut nyhetsbrev og
gjøre nettbutikken tilgjengelig, var jeg på vei hjem med kollektiv transport da
det tikker inn meldinger om feil på nettsiden.
Okei, la oss frike ut på trikken som (funfact for å forsterke hvor mye ulykke man kan ha på en dag) gulvet i trikken LØSNET og trikken ble forsinket som resulterte i at jeg måtte spurte videre til neste buss. Uansett – det er ikke noe å få gjort med det før en kommer hjem. Pust ut. Det viktigste fungerer per nå.
Kommer hjem og søker febrilsk gjennom check out system under
edit language på Shopify. Fikser feil, fikser flere feil – lukker pcen.

I enden er alt ting godt
Nettbutikken er up and running. Vi har solgt flere produkter.
Det tikker stadig inn flere følgere. Vi har fått til det meste. Alt som mangler
nå er domenenavnet som jeg nå har lest gjennom minst 12 ganger og en
ytterligere suksess med OKR.
Nå kan det bare gå oppover!