vildechristinskildrud april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har nå begynt med del 3 av kurset
digital markedsføring som handler om e-varehandel. Denne uken har vi hatt spennende
forelesninger med Karl Philip Lund, hvor vi blant annet fikk høre om hva vi kan
forvente oss i løpet av denne perioden. Vi skal blant annet lansere nettbutikk,
og derfor fikk vi besøk av to tidligere digital markedsføringsstudenter, Magnus
Schafferer og Ola Olsen, som fortale om sine erfaringer med nettbutikk oppgaven
og kom med flere gode tips. Magnus Schafferer og Ola Olsen står bak nettbutikken
https://brisenshop.no/, og har gått fra å
ikke kunne noe om å lage eller drifte en nettbutikk, til å opprette et AS.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive
et utvidet sammendrag av Magnus Schafferer og Ola Olsen sine tips og erfaringer
med å lansere en nettbutikk på 30 dager, med null erfaring på forhånd!

Forarbeid og konseptutvikling

Planen deres fra start var å selge
klær. Fra tidligere hadde de en plan om å starte en podcast som het Brisen, og
dermed ville de lage «Brisen» klær. De mener det er viktig å selge noe man
tenker man kunne vært villig til å kjøpe selv. Fra konsept til utviklet logo
tok kort tid. Ingen av de hadde noen erfaring med det å lage logo fra før av,
men de tegnet noen logoer for hånd som eksempler på hvordan de ca ville den
skulle se ut, og fikk en erfaren kompis til å hjelpe de med utforming. Logoen
de lagde da, står fortsatt den dag i dag.

Det var også viktig for de å ikke
gjøre noe halvveis. I oppgaven er det ikke påkrevd å lansere nettbutikken, men
de bestemte seg raskt for at dette var noe de ville gjennomføre. Etter logoen
var ferdig, bestilte de klærne de hadde lyst til å selge med logoen på, for å
ta bilder av produktet. Nettsiden de brukte for å skape klærne tilbyr en
mulighet der man kan få ferdig produserte bilder med klærne på nettsidens
modeller, men de ville at det skulle se så ekte ut som mulig og gjøre det til
sitt eget, og dermed valgte de å produsere disse bildene selv. Grunnen for at
de gjorde dette så tidlig i prosessen var for å fylle nettsiden deres med ekte
bilder av produktet, og ha sosiale mediekanaler fylt med bra innhold.

Shopify eller woo commerce?

Et av de første valgene de måtte ta
var valg av plattform. De fikk tips om både Shopify og Woo Commerce. Med Woo
Commerce kan man forme bedre nettsider, og har et bredere valg av muligheter
for mindre penger, men dette er også en plattform for de som har litt mer
kunnskap. Shopify derimot er veldig enkel å bruke for nybegynnere, og
inneholder mer enn nok muligheter for å skape en bra nettside. Shopify tilbyr
flere gratis temaer man kan velge for nettsiden, og deretter kan man enkelt
sette inn bilder og tekst der man vil med det valgte temaet. Valget deres ble
derfor lett, og de gikk for Shopify.

Dropshipping: Muligheter med Printful

Et av deres krav med å selge klær,
var at kunden måtte få levert produktet i løpet av eksamensperioden for å være
oppdatert på om nettbutikken faktisk var 100% gjennomført. Dropshipping er en
businessmodell hvor man bare har ansvar for å opprette en fungerende nettside.
Når kundene legger inn ordre, så kommer det en automatisk bestilling til
leverandøren som enten lager produktet da eller har ferdig produkt, og sender produktet
rett til kunden.

De valgte selskapet Printful som produsent.
Printful tilbyr et hav av muligheter. Dersom du har en kul logo, et bilde eller
et design, kan Printful printe dette på alle slags klær, hatter, interiør, kaffekopper
og masse mer. De tilbyr både print on demand og dropshipping, som var en av
grunnene for at de valgte selskapet som leverandør.

Den dag i dag har de lyst til å gå
bort fra dropshipping, og starte å lage produkter med høyere kvalitet. De mente
at å starte nettbutikken med dropshipping var en god start fordi den var så
lett for nybegynnere. Her er listen til skaperne av Brisen over fordeler og
ulempene ved dropshipping:

Fordeler

  • Veldig enkelt
  • Krever lite kunnskap eller ekspertise
  • Krever investeringer i liten/ingen grad
  • Trenger kun å fokusere på markedsføring

Ulemper

  • Sitter igjen med lavere profitt enn med bruk av
    andre modeller  
  • Lite kontroll (kvalitet, hurtighet med levering
    og produsering)
  • Toll

Markedsføring med sosiale medier, Mailchimp og Bonjoro

Tidligere i blogginnlegget nevnte
jeg at skaperne av Brisen raskt begynte å fylle opp sine sosiale medieprofiler
med bilder av produktene. Dette var en strategi de brukte for å etablere merket
sitt. De valgte både å dele produktene på sine egne sosiale medieprofiler, men de
brukte også influencer og micro-influencer. Med bruk av UTM-lenker fikk de se
hvor seerne og kjøperne fant siden, og bruken av influenceren og micro-influenceren
skapte både høyere besøkstall og salgstall.

En annen måte som ble brukt for
markedsføring var e-post markedsføring. To av programmene som ble brukt var
Mailchimp og Bonjoro. Mailchimp er et program hvor man kan sette opp automatiske
mail som nyhetsbrev og velkomstbrev, til de som har meldt seg opp på nyhetsbrevlisten.
De bestemte seg også for å bruke programmet Bonjoro som gir en muligheten til å
sende ut personlige videoer til kundene. For eksempel når noen melder seg på
nyhetsbrev så valgte de å sende en personlig takkevideo, for å bli husket
ekstra godt av kundene. Begge programmene kan lett integreres med Shopify.

Brisen: konklusjon

Målet fra starten var å tilegne seg
sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk, noe de klarte
med glans. De tilegnet seg sterk kompetanse, designet og drev nettbutikken, og
fikk flere salg innen måneden var omme. Etter eksamensperioden valgte de å fortsette
med nettbutikken, og i dag har de blitt et AS.

Skaperne av Brisen kom med utrolig mange nyttige tips. Det var utrolig spennende og se hvor fort man kan klare å opprette en nettbutikk, dersom man legger arbeid i det. Jeg skal ta med meg alle tips og råd både til nettbutikk oppgaven vi starter på nå, og inn i fremtiden. Disse gutta har virkelig lagt arbeid i nettbutikken sin for å få det til så bra, og det er viktig å huske på å gjøre om man vil komme langt med noe.

// Vilde Christin Skildrud