Fredrik Fjellhaugen april 30, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ferdigheten i det å klare å skille seg ut fra andre konkurrenter
kalles for personlig merkevarebygging. Det handler om å tørre å stikke ut fra
mengden, det er viktig å gjøre seg selv synlig for potensielle arbeidsgivere. Tidligere
denne uken hadde vi besøk av Julie Foss som ga oss gode tips for hvordan vi
skulle bli mer synlige på nett. Julie har delt inn en prosess i 4 deler for
hvordan man kan bli attraktiv ute på jobbmarkedet med bruk av Linkedin.

  1. Vis til all jobberfaring, skolegang og
    informasjon.
  2. Bygg et nettverk for å gjøre deg selv mer synlig
    og for fremtiden er et godt nettverk viktig.
  3. Publiser alt av innhold du har laget så lenge
    det er god informasjon, sånn at arbeidsgivere får en smak av hva du kan få til.
  4. Tørre å ta kontakt med de ønsker å samarbeide
    med.

Videre går Julie dypere inn i hva en god Linkedin profil er
og en grundig forklaring på alle punkter.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er veldig relevant i forhold til hvordan
man husker en person og profesjonaliteten/engasjementet personen innehar. Hvor ofte
tenker man ikke på at man må gjøre et godt førsteinntrykk når man møter en person
for første gang? Det samme burde gjelde for LinkedIn profilen din.

For å gi et best mulig førsteinntrykk handler det om å skape
en best mulig profil som ved første øyekast viser at du er en student med
ferdigheter, erfaring og hvem du er. Det er viktig å holde profilen oppdatert,
dette viser til engasjement.

Profilbilde

Profilbilde på LinkedIn er like viktig som et bilde på Facebook
og Instagram. Bruk god tid og tenk godt over hvilket bilde du føler
representerer deg på et profesjonelt nivå. Det er viktig å peke ut at bilde må
være oppdatert til hvordan dagens situasjon er, ikke et bilde fra 4 år tilbake
i tid. Gruppebilder og den slags er det bare å glemme, det er du som skal være
i fokus. Dette bilde er viktig og det er dette som arbeidsgivere kommer til å
assosiere deg med frem til de møter deg i person.

https://www.dailyedge.ie/facebook-profile-changes-1881280-Jan2015/

Kontaktinformasjon

Arbeidsgivere må kunne komme i kontakt med deg og da må kontaktinformasjonen
være oppdatert til enhver tid. Hvis du en dag skulle få et nytt telefonnummer
må det oppdateres på LinkedIn snarest, samme gjelder e-post. Dette er informasjon
arbeidsgiver bruker for å komme i kontakt med deg og hvis informasjonen ikke
stemmer vil man potensielt gå glipp av muligheter til jobb.

Sammendrag

I sammendraget er det viktig å vise hvem du er, ikke være
beskjeden, vær frempå og skryt masse av deg selv. Dette er en mulighet for å
vise frem til kompetansen du har og hva du spesielt er god på.

Arbeidserfaring og utdanning

Hold profilen din oppdatert med all erfaring du har gjennomgått
gjennom din karriere på jobbmarkedet. All erfaring er god erfaring! Jobberfaring
er viktig når en arbeidsgiver ser etter nye ansatte og det kommer godt med hvis
de er innom din profil og ser at du har jobberfaring innen det feltet de er ute
etter. Hvis du ikke har erfaring innen det feltet har du kanskje annen erfaring
som kan være nyttig for dem på andre plan.

Ferdigheter

På Linkedin er det en funksjon som gjør det mulig å legge til
dine fremste ferdigheter hvor tidligere og nåværende samarbeidspartnere kan gå
god for. Ved disse ferdighetene er det viktig å legge til nøkkelegenskapene
dine. Disse ferdighetene blir lagt frem ved en topp 3 liste. Man kan også vise
til lisenser og sertifiseringer du hatt sånn at arbeidsgiver ser hva du
behersker og hva ferdighetene dine tilbyr.

Anbefalinger

Anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer og
studenter er noe som virker svært positivt. Dette vil gi et direkte innblikk i
hvor god jobb du kan gjøre, så lenge anbefalingen er god selvfølgelig. En anbefaling
på Linkedin er tidlig referanse arbeidsgiver kan bruke når de vurderer akkurat
deg første steg om en potensiell ansettelse.

Interesser og aktivitet

Legg til faglige interesser på Linkedin, dette vil hjelpe
deg å koble opp med andre som har de samme interessene og vil utvide horisonten
på nettverket ditt med relevante kontakter. Deet åpner videre opp for
muligheter for å melde seg inn i relevante faggrupper, hvor det er viktig å ta
del i diskusjoner og faglige erfaringer.