linneasev mai 4, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med mitt emne Digital Markedsføring har jeg fått i oppgave av foreleser Karl Phillip Lund å oversette og forbedre en engelsk artikkel. Jeg har valgt artikkelen/blogginnlegget “Live Shopping on Instagram: Everything You Need to Know to Get Started skrevet av Stacey McLachlan den 17. november 2020. Her får man en gjennomgang om hva man bør vite om Live Shopping/direktesending på Instagram for å rask komme i gang. Du får vite hva det er, hvem som kan bruke det, hvordan sette det opp og generelle tips som er viktige å merke seg under prosessen. Innlegget er skrevet på en leken og engasjerende måte som gjør det lett som leser å få med seg de viktigste detaljene rundt temaet.

Live Shopping på Instagram: Alt du trenger å vite for å komme i gang.

Instagram Live Shopping tillater gründere og merker å selge produkter gjennom en Instagram direktesending slik som en moderne shoppingkanal.

Har du noen gang ønsket å være stjerne av din egen shoppingkanal? Gode nyheter: Instagram sin nye Live Shopping funksjon er her og kan få deg til å bli en shoppingstjerne!

Live Shopping har allerede gjort det stort i Kina de siste årene med plattformer som TaoBao – som i et  $170-billion-marked. Nå har Instagram lansert sitt egne Live Shopping verktøy som gir brukere sjanse til å få en del av den gode e-handel paien.

Med Live Shopping/direktesending på Instagram kan du:

  • Undervise ditt publikum: Dele anbefalinger og anmeldelser, gjøre produktdemonstrasjoner og svare på spørsmål for å øke tilliten til kundene.
  • Vise frem nye produkter: Direktesendingen er en perfekt måte å dele det siste og beste fra ditt merke med oppdateringer som enn må følge med på der og da.
  • Samarbeide med andre gründere: Samarbeide med andre merker og gründere for direktesendinger som driver til salg og vise frem produktsamarbeid.

Les guiden Top Instagram Hacks Guide for å komme i gang med Live Shopping på Instagram og tips for maksime din suksess på sendingene dine.

Hva er Instagram Live Shopping

Instagram Live Shopping tillater gründere og merker å selge sine produkter gjennom en direktesending på Instagram. Denne direktesendingen kan sies å være en oppgradering av TV Shopping nettverket – bare mer autentisk og interaktiv. Instagram Live Shopping lar deg vise frem dine produkter, interagere med ditt publikum og gå inn i samarbeid med andre merker og gründere. Instagram Live Shopping er bare tilgjengelige for brukere med Business kontoer på Instagram med Checkout muligheter. Disse brukerne kan tagge et produkt fra deres katalog, som vises nederst på skjermen for kjøp gjennom en direktesending.

Kilde: Instagram

Instagram introduserte Shops senere dette året, som gir godkjente kontoer tillatelse å laste opp en produktkatalog og skape en digital e- handel fasade rett inn i Instagram appen. Live Shopping funksjonen henter fram dine bestselgende produkter under en direktesending.

Hvem kan bruke Instagram Live Shopping?

For å holde en direktesending på Instagram Live Shopping må ha et U.S.- stasjonert merke eller gründer med tilgang til Instagram Checkout. For å handle på Instagram Live Shopping må du å være en amerikansk Instagrambruker med stor kjøpelyst. Hvis ingen av beskrivelsene over passer deg, er det bare å holde seg oppdatert. Det er trolig at denne funksjonen vil bli tilgjengelig globalt i fremtiden.

Hold deg oppdatert på de siste oppdateringene på Instagram her så du ikke mister nyheter.

Hvordan sette opp Instagram Live Shopping

Før du starter med din Instagram Live Shopping sending, bør du allerede ha satt opp din egen Instagram Shop og en produktkatalog. Det går ikke an å tagge dine produkter hvis du ikke har produkter. (Vi er ganske sikre på at det er e- handel regelen nummer en)

Trenger du hjelp med å bygge din egen katalog? Sjekk ut våre step-by-step guide for å sette opp din egen Instagram Shop her. Det er viktig å huske at du kan bygge kolleksjoner opp mot 30 produkter innenfor hver katalog, for å lett få tilgang til en spesielt utvalgt gruppe av varer.

Når du har lagt til produktene dine i systemet, har du her er en oversikt over hvordan du lan lansere din egen Instagram Live Shopping/direktesending:

  1. Trykk på kamera ikonet på toppen i høyre hjørne.
  2. Nederst på skjermen, trykk på Live ikonet
  3. Trykk på Shopping ikonet
  4. Velg produktet eller kolleksjonen du vil vise
  5. Trykk på broadcast knappen for å gå til direktesending
  6. I mens du er i lufta, kan du legge til et produkt om gangen til skjermen/videoen

Når dine potensielle kunder ser på direktesendingen kan de trykke på aktuelle produkter for å komme til siden med produktdetaljer, eller fortsette med å fullføre et kjøp. La shoppingturen begynne!

Tips for Live Shopping på Instagram:

Det ekte med en direktesending gjør kjøps og selge- opplevelsen litt mer annerledes enn å dele produktene i feeden eller gjennom storyen på Instagram. Ta fordel av intimiteten, interaktiviteten og det autentiske for å skape Live Shopping til en spennende opplevelse

Vise frem et nytt produkt eller kolleksjon

Når man publiserer en stor kunngjøring er dette mye mer spennende når det blir direktesendt. Hvis du har et helt nytt produkt eller en kolleksjon som skal slippes, lag et arrangement av det ved å dele alle detaljer om det via en direktesending.  Under en direktesending har man mulighet for å svare på spørsmål fra potensielle kunder, eller virkelig gi lanseringen et personlig inntrykk, når du gjør et produkt tilgjengelig for salg for første gang.

Instagram har også en påminnelse om produktlanseringer for å hjelpe til med å bygge forventning og sette alarmer for å få folk til å bli med i en direktesending.

Kilde: Instagram

Gi en produktveiledning

Deling av bilder og video av ditt produkt på Instagram feeden eller på Stories er bra, men å promotere på direktesending, interaktiv demonstrasjon eller veiledning er enda bedre for engasjement. Det å se hvordan et produkt virker i virkeligheten er en fin mulighet for folk å forstå hva du selger eller bli inspirert til å gjennomføre et kjøp. Som selger er denne direkte kontakten ditt publikum er en unik sjanse til å spørre etter tilbakemeldinger eller svare på spørsmål i mens du viser hva ditt produkt gjør best.

Kilde: Instagram

Omfavn spontaniteten

Lag en forutsigbar plan og planlegge arrangementer i detalj er bra, men det er noe spesielt med spontane direktesendte økter også. Den beste tingen med direktesending på Instagram er at det er så ekte og autentisk. Maksimere det at « alt kan skje!» følelsen av å overraske seere med flash salg og overraskende demonstrasjoner. Disse spontane direktesendingene er en mulighet for å belønne seere som følger med og ha de gøy underveis.

Samarbeide med andre gründere

En direktesending er en bra mulighet til å kryss – promotere med andre Instagram influensere, merker eller gründere. Du kan invitere en spesiell gjest som skal kjøre en direktesending ved å vise fram et utvalg av sine favorittprodukter av kolleksjonen, eller tilby en spesiell VIP status til en følger av et annet merke. Det er masse av muligheter for kryss-pollinering her.

Prøv en Q&A

Arrangere en Q&A  på din direktesendte shopping feed er en bra måte å hjelpe nølende kunder for å komme over enkelte bekymringer. Markedsføre en direktesending spesielt med « Ask Me Anything» økt, vill kunne nå de nysgjerrige folkene som kanskje ikke har tatt det første steget. Og fordi det er en så intim og avslappet setting, vil dette kunne føre til en tillit med dine seere på en annen måte enn ett publisert innlegg vil.

Varier opplevelsen

Instagram Lives Shopping er et spennende verktøy for brands, men ikke glem de andre måtene du kan gå direkte på. Ved å konstant selge til ditt publikum, er en sikker vei å til å kjede dem. Det ideelle er å balansere den produktdrevne direktesendingen med innholdsrike øyeblikk. Det gjelder å lage handleopplevelsen spesiell, så folk kan forbli nysgjerrige til å delta i sendingen. For merker og gründere med Checkout spesifikasjon er Live Shopping på Instagra ennå et til hjelpsomt e- handel verktøy i din verktøykasse. Brett opp dine virtuelle ermer og få direktesendingen i gang, dine følgere venter på deg!

Kilder:

Original innlegg: blog.hootsuite.com/live-shopping-instagram/