emilievalnes juni 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg ta utgangspunkt i min favoritt mediekanal – nemlig Instagram, til å beskrive hvordan man kan markedsføre seg via denne plattformen. Plattformen brukes til både privat bruk og bedrifter til å dele bilder, videoer, stories og reels. Da denne plattformen er så omfattende, finnes det ulike måter å markedsføre seg på.

Stories

Å bruke stories som et hjelpemiddel til å markedsføre seg kan engasjere forbrukeren. Ved å foreta spørreundersøkelser, vise nyheter og oppdatere kunden kan gjøre at kunden får øynene opp for produktene som selges. Dersom du eksempelvis selger klær, kan det være en fordel å legge ut videoer og bilder av produktet, slik at kunden får se hvordan klærne ser ut i ulike vinkler. Du kan til og med ha en spørreundersøkelse der du viser to ulike klesplagg, der du spør kunden hvilket klesplagg de liker best. Dette gjør kunden engasjert til å delta.

Innlegg

For å holde seg relevant, er det viktig at bedriftene oppdaterer kanalen jevnlig. Ved å legge ut videoer og bilder kan man som en bedriftsprofil promotere innlegget. Før du promoterer innlegget må du sikre deg at innholdet kan påvirke kunden til å foreta et kjøp hos deg. Du kan eksempelvis skape engasjement ved å ha en konkurranse på profilen din der kunden kan vinne et valgfritt produkt. Ofte tagger målgruppen venner for å skape viral spredning. For å skape best mulig Innhold, kan man eksempelvis lage en video av god kvalitet eller bruke et bilde som skapet oppmerksomhet.

Reels

Reels er kort forklart en funksjon som lar deg publisere videoer, der Instagram gir deg muligheten til å redigere videoen. Du kan blant annet legge til ulike effekter som filter, musikk og andre morsomme ting. Dette er relativt nytt på Instagram og kan bidra til engasjement og spredning. Videoen under viser en tutorial på hvordan man kan gjøre dette.

Enkle tips for å skape engasjement på Instagram
-Lag en bedriftskonto, dersom du ikke allerede har laget dette.
-rød tråd på tema og innhold
-skap tillit og troverdighet ovenfor dine kunder
-samarbeid med influensere og bedrifter.
-kategorisere dine historier ved hjelp av høydepunkter
-finne ut hva du ønsker å oppnå med plattformen