anesah juni 7, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Markedsføring på Google eller SEM står for Search Engine Marketing betyr egentlig markedsføring på alle søkemotorer. I tillegg til Google finnes det andre søkemotorer som Bing og Yahoo, men Google er den som dominerer.

SEM har to komponenter: SEO og PPC

SEO står for Search Engine Optimization, eller
søkemotoroptimalisering. Dette er tiltak som har hensikt til å sørge for at din
side kommer høyt opp som mulig i det organiske søketreff på Google

PPC står for pay-per-click og er betalings modell for
annonsering på Google.

SERP står for Search
Engine Result Page
eller
søkeresultatside på Google.

Når vi søker så får vi treff
i to forskjellige databaser. Google sin søkeindeks som består av stor del av alt
innhold på Internett og annonsedatabasen med betalte annonser.

Resultat på søkeord eller
fraser har forandret seg over tiden, den inndeles i fire elementer. Øverst står
betalte annonser, til høyre vises ofte en faktaboks og under de betalte
annonsene finner vi de organiske treffene. Hvordan de organiske treffene
rangeres bestemmes av søkemotorens algoritmer.

Målet er å få nettstedet vårt
øverst på søkemotorens resultatside. Da vil relevante kunder finne og kontakte
oss når de søker etter produkter eller tjeneste som er relatert til
virksomheten vår. Det vil si høyere søkerangering oversettes til flere leads og
inntekter til virksomheten vår.

Det som er felles for alle
søketreffsidene er at de er en blanding av annonser og ekte søk. Det vil si det
er to måter man kan fremme et budskap, enten ved å betale for annonse eller ved
å arbeide for å få gode og gratis oppføringer. Ca. 70% av trafikken på Google
er det organiske søketreffet mens 30% treffer på annonser. Det er forskjellige
ting vi søker på, hvis vi skal kjøpe nytt TV da kommer vi til

å kikke mer enn 30% på
annonsene, men hvis vi søker på «hud utslett« da er det mer enn 70% som ser på
det organiske søketreffet.

Det som er mer lønnsomt er å være
synlig i det organiske søkefeltet enn å kjøpe annonser. De aller fleste velger
å ha så god organisk synlighet som mulig og supplerer det med annonser på
enkelte søkeord.

PPC- annonsering på Google

Betalt annonsering på Google eller Google AdWords 

PPC er en utmerket strategi
for å beholde tilstedeværelse i søkeresultater, men det er viktig å engasjere seg
for å øke rangering med SEO. Det er mange som har bare denne annonseringen på
nett men hvis de kunne legge til SEO så kunne de utrette enda mer.

Hvis man ønsker å øke
rangeringen raskt kan PPC drive relevante leads til nettstedet ditt med en gang
annonsen din går live. Det beste med Google ads annonsering er at du betaler
bare når folk klikker på annonsen din, det betyr at du ikke kaster penger selv
om folk som ikke er interessert ser annonsen din. Annonsering på Google er
avansert, det vil si vi har målrettingsalternativer som lar oss finjustere
annonsen vår mot målgruppen vår.

Vi kan segmentere og velge ut
målgruppen ut ifra demografi, plassering eller typen enhet de bruker.

Annonsøren selv bestemmer
hvor mye han ønsker å by for et klikk, hvis det er flere som ønsker å annonsere
på et søkeord vil en kombinasjon av pris og kvalitetsscore bestemme rekkefølgen
annonsene kommer på.

Quality Score er et tall
mellom 1 og 10 som Google bestemmer, tallet bestemmes av hvor relevant
landingssiden er i forhold til søkeord og teksten i annonsen. Annonsøren kan
sjekke i GoogleAdWords hvor høy Quality Score er på den enkelte annonsen.
Annonserekkefølgen styres av en rangering som kalles Ad Rank. En annonse som få
kunder klikker på vil få en dårlig Quality Score.

For å lykkes
med Google AdWords er det tre faktorer som er viktige:

  • Søkeord

Annonse på
Google knytter seg til et søkeord eller søkefrase. Vi har bestemt oss å selge
naturlig kosmetikk og vi skulle gjerne at annonsen skulle komme opp når kunden
søker: naturlig kosmetikk, naturlig natt krem/ dag krem/, og en rekke andre søk

  • Annonsetekst

Formatet på
annonseteksten på AdWords er 30+ 30 tegn på overskriften og til sammen 80 tegn
på teksten under.

  • Landingsside

Landingsside
er den siden brukeren kommer til når han klikker på annonsen. Det er mange som
har dårlig landingsside, derfor vil ikke AdWords fungere som forventet.

Søkemotoroptimalisering
(SEO)

SEO er svært effektiv
markedsføring hvis den gjøres riktig. 
SEO refererer til en rekke strategier som er designet for å øke din
rangering, det vil si at det er en strategi som tar i bruk algoritmer og Google
bots og får de to å samhandle med nettsiden vår og treffe folk som søker etter
produktene/tjenester vi selger.

Det viktigste er å nå til
folk, fordi 75% av mennesker som søker har ikke lyst å se mer enn første side
på Google. Selv om vi har den best designede nettsiden men hvis den ikke kommer
på Googl sin første side vil de fleste aldri finne produktene dine uten at man
betaler dyrt for det. Bedrifter som gjør det bra bruker store ressurser for å
holde seg på første side til Google, de bruker sine viktigste søkeord.

Hvordan rangere og komme
seg høyere i Google?

For å rangere høyt i
søkeresultatene kan vi bruke mange SEO strategier:

  • Lage kvalitetsinnhold som vi gi svar på kundenes
    spørsmål
  • Page speed, renskriv nettstedets kode og forbedre
    lasting av siden
  • Få blacklinks fra anerkjente nettsteder
  • Forbedre nettstedets design og navigasjon for å
    forbedre brukerens opplevelse

Markedsføring

For å øke søkerangering og
hjelpe potensielle kunder til å lære mer om virksomheten vår må vi inkludere
innhold i vår digitale markedsføringsstrategi. Godt innhold, tracking på siden
og godt designet brukeropplevelse gir større avkastning enn tradisjonelle
markedsføringskanaler.

En viktig del av
innholdsmarkedsføring består av kvalitetsinnhold. Kvalitetsinnhold inneholder
målrettede søkeord som er relatert til virksomheten vår og svarer på kundenes
spørsmål som igjen hjelper oss å oppnå høyere rangering.

Sosiale medier

Det å vare synlig i sosiale
medier er like viktig som synlighet i søkemotorene. De fleste re synlige på
sosiale medier og bruker kanaler som: Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat,
LinkedIn . Dette er de største plattformene der vi kan markedsføre vår virksomhet.

På sosiale medier møter vi
eksisterende og fremtidige kunder, vår oppgave er først og fremst å skape
relasjoner med dem, svare på spørsmål om produkter/ tjenester direkte på
sosiale medier.