Havard Odinsen Kjok juni 14, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Sosiale medier er et kjent begrep for de fleste. Sosiale medier spiller en sentral rolle i forbindelse med kommunikasjon og markedsføring for de fleste bedrifter og merkevarer i dagens samfunn. Dersom en bedrift ikke er å finne på verken Facebook eller Instagram, vil jeg si at bedriften ikke har fulgt med i timen. Dagens innlegg vil derfor handle om hvordan en kan bruke Instagram som markedsføringskanal.

Instagram

I 2010 ble Instagram lansert og har utviklet seg til å bli en sosial plattform for både bilde og video. Videre har Instagram vokst enormt de siste årene og ifølge tall fra Ipsos har 63% av norges befolkning en Instagramprofil (IPSOS 2021). I tillegg til å jobbe med organisk markedsføring, som å skaffe seg en verdifull følgerbase er det også mulig å bruke betalte annonser. Uansett bør fokuset være å bygge en organisk profil med godt innhold og struktur.

Kom i gang

Dersom du ønsker at bedriften din skal være synlig er det en klar oppfordring til å opprette en Instagramprofil i virksomhetens navn. For eksempel har alle de største merkevarene en profil på Instagram. Det er flere grunner til hvorfor du bør gjøre dette og hva du kan få ut av det:

  • Øke kjennskapen til merket ditt
  • Visualisere kulturen til bedriften
  • Vise frem teamet og rekruttere nye talenter
  • Vise frem produkter og tjenester
  • Øke engasjement rundt potensielle kunder
  • Dele nyheter fra virksomheten
  • Samarbeid med influencere

Dette er noen noen muligheter du har gjennom bruk av Instagram for din merkevare eller bedrift (Hollensen, Kotler og Opresnik 2017).

Utvikle en innholdsstrategi

Innholdet på Instagram kan sees på som grunnmuren til profilen din. Mange bedrifter bruker å fremme produkter og tjenester på deres profiler, men andre fokuserer på kulturen og rekruttering (Hollensen, Kotler og Opresnik 2017). Basert på målgruppe og målet for bedriften, er det viktig at det blir laget en plan for innholdet. Her bør fokuset ligge på å levere fengende innhold til brukerne med jevne mellomrom.

Content-kalender

For å bygge opp en god følger base hos Instagram, er det ingen hemmelighet at følgerne foretrekker jevnlige innlegg og oppdatering fra brukeren din. For at innleggene ikke skal publiseres tilfeldig og spontant, kan det være lurt og opprette en content-kalender. Uansett vil er det ingenting i veien for å legge ut spontant innhold, for eksempel under et arrangement vil fortløpende innhold være viktig.

En content-kalender vil altså hjelpe deg å ligge i forveien med markedsføringen og kampanjer fordi man holder seg til et gitt tidspunkt (Hollensen, Kotler og Opresnik 2017).

Finn din stil

Videre handler det om å finne stilen man ønsker å ha på plattformen. Stilen skal være bedriftens ansikt utad og det er noen punkter du bør huske på. Her kan du for eksempel ta med det eksisterende visuelle fra bedriften som logo, farger, webside og bilder. Godt komponerte bilder, bildetekst og bruk av hashtags er en måte å få nye følgere og høyere engasjement på innleggene dine (Hollensen, Kotler og Opresnik 2017).

Instagram har en rekke flere funksjoner en kan ta i bruk for å øke engasjementet blant folk, for eksempel legge til bilder i kart, nevne personer og dele på andre sosiale medier.

Oppsummering

For å oppsummere har jeg diskutert hvordan en kan bruke Instagram som en markedsføringskanal. Selv om det er mulig å dra nytte av betalte annonser, ville jeg hatt hovedfokus på å bygge en organisk bruker. Jeg har nevnt flere grunner til hvorfor din bedrift bør ta i bruk Instagram som en markedsføringskanal, blant annet fordi det kan øke kjennskapen til merket ditt. Avslutningsvis forklarte jeg hvordan en skal ta i bruk kanalen til markedsføring, og hvordan en kan oppnå vekst på en best mulig måte ved hjelp av struktur og godt innhold.  

Kilder

Hollensen, Svend, Philip Kotler, og Mark Oliver Opresnik. 2017. Social Media Marketing. Opresinik Management Consulting.

IPSOS. 2021. SoMe-tracker Q1´21. 23 April. Funnet Juni 10, 2021. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121.

Innlegget Markedsføring på Instagram dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.