Michael Angell juni 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

 Dagens blogginnlegg er inspirert av vår foreleser i faget Digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania, Marius Vetaas Thomassen. Han har utfordret oss til å lage en “How to”-artikkel om markedsføring i et valgfritt sosialt medium. Jeg har valgt å skrive om annonsering via Facebook, og skal ta deg gjennom oppsett av annonsering i Facebook Ads Manager. 

Hvorfor benytte seg av Facebook for markedsføring?

Facebook er den digitale plattformen som har flest brukere per dag i Norge, og samtidig viser det seg at det er en rekke nordmenn som benytter Facebook og eier en brukerprofil via Facebook. 

                                     Skjermdump hentet fra Ipsos 

                              Skjermdump hentet fra Ipsos 

Utklipp ovenfor med analyser og statistikk utført for Norge gir en god pekepinn for det norske marked, og særlig om du ønsker å rette deg etter norske forbrukere. Hva om du derimot har et ønske om å få internasjonal oppmerksomhet? Ifølge Backlinko.com (2021) er Facebook den ledende sosiale plattformen for 2020 på verdensbasis. For å si det på en annen måte, i 2020 hadde Facebook 2,70 billioner av totalt 3,96 billioner brukere verden over (Backlinko.com, 2021). Hva er så 1 billion? 1 billion tilsvarer det samme som tusen milliarder brukere. Med andre ord hadde Facebook 2700 milliarder brukere i 2020 av totalt 3096 milliarder brukere. 

Det er altså god grunn til å velge Facebook som plattform når man ønsker å opprette kampanjer og annonser for å nå ut til en rekke mennesker enten i landet man bor i, eller verden over. 

Hvorfor er Facebook så populært? 

Facebook er gratis, og kan benyttes via app på smarttelefoner, iPader eller datamaskiner. Det er gratis å benytte, og det er enkelt å lage sin egen brukerprofil. Man kan treffe mennesker fra hele verden med få klikk, og komme raskt i kontakt med venner og bekjente. Så lenge man er tilkoblet internett kan man snakke med hvem man måtte ønske verden over, og mye mer. Det er muligheter for å dele livssyn, tanker, følelser og meninger, samtidig som man kan se bilder, videoer og tekster publisert verden over. Facebook er derfor en utrolig sosial plattform hvor man slipper å være ensom, samtidig som man kan slå i hjel tid og holde seg oppdatert på det som skjer i lokalsamfunn eller verden. Som det fremkommer i analyser utført av Ipsos (2020), har Facebook ca. 3,5 millioner brukere på daglig basis i Norge alene. 

Skjermpdump hentet fra Ipsos 

Hvordan opprette annonser via Facebook? 

Vi går trinnvis gjennom prosessen sammen ved hjelp av utklipp direkte fra Facebook Ads, sammen med forklarende tekst underveis. 

Begynn med å søke opp “Facebook Ads” i Google, eller skriv inn “Business.facebook.com” i en nettleser. 

                             Søk etter Facebook Ads i Google

Trykk deretter inn på linken. Du kommer da til bilde under hvor du kan logge inn i en eksisterende brukerprofil eller opprette ny konto. Du følger deretter de stegene som passer for din situasjon.  

                            Skjermdump fra Facebook Ads Manager 

Inne i din profil vil hovedsiden se slik ut: 

                              Skjermdump fra Facebook Ads Manager 

Nå skal vi sette i gang arbeidet med å opprette vår første Facebook-annonse. Da trykker vi på “Opprett” markert i grønn firkant øverst til venstre. 

Nå vil et nytt bilde bli synlig. Her skal vi velge type målsetting for kampanjen vår som anvist nedenfor. 

Skjermdump fra Facebook Ads manager 

Lurt her er å være klar over hva de forskjellige målsettingene har som funksjon. Måler vi ikke riktig kategori vil effekten av kampanjen kunne være bortkastet. For at du skal slippe å gjennomgå disse selv skal jeg forklare nærmere hva kategoriene tar for seg, men om du føler det ikke er tilstrekkelig forklart anbefaler jeg å anvende Google eller Youtube for ytterligere søk. 

Oppmerksomhet: 

Merkebevissthet omhandler å gjøre vår bedrift og/eller merkevare kjent for nye kunder. 

Rekkevidde omhandler å nå ut til flest mulig, og vil fokusere på å eksponere annonsen for så mange som overhodet mulig. 

Overveielse: 

Trafikk omhandler å overvåke og skaffe mest mulig trafikk til en nettside. 

Engasjement omhandler nettopp det å skape engasjement rundt annonsen vår. Her kan det være at vi ønsker å få flere til å ta kontakt med oss, kikke innom annonsen vår eller andre ting som fører til engasjement. 

App-installeringer betyr at vi vil øke antall nedlastninger av vår app. Formålet med annonseringen er derfor å skape engasjement slik at kunden laster ned vår app, om vi har dette naturligvis. 

Videovisninger omhandler økte seertall av våre publiserte videoer. 

Kundeemnegenerering omhandler å få flere potensielle kunder til vår bedrift. 

Meldinger omhandler å få flere til å ta kontakt med bedriften vår via å Facebook messenger eller Instagram direct. 

Konvertering:

Konverteringer omhandler å vise våre annonser til flest potensielle kunder, altså ønsket målgruppe. Dette for at disse skal utføre en handling vi ønsker at de skal utføre. Dette kan være å utføre et kjøp av våre produkter eller tjenester, legge til betalingsinformasjon eller å utføre en ønsket handling i vår nettbutikk.

Katalogsalg vil si at vi utvikler en katalog med våre artikler, som vi igjen kan vise til våre følgere og potensielle kunder. 

Butikktrafikk vil si at vi oppretter annonser som skaper engasjement blant våre kunder, i den forstand at de ønsker å oppsøke våre fysiske butikker i nærheten av der de holder til.

Når du har valgt ønsket kampanjemålsetting trykker du på “Fortsett” merket i blå firkant. 

Nå skal vi lage et kampanjenavn slik at vi enkelt kan holde oversikt over kampanjen, ettersom vi vil lage flere kampanjer og annonser i fremtiden. Det er derfor nødvendig å inneha god kontroll for å kunne utføre statistikk og analyser i fremtiden, slik at vi kan justere eller endre annonser og kampanjer for å øke eksponering og salg. 


                            Skjermdump fra Facebook Ads Manager 

Du kan velge å opprette en kategori for å vise tydeligere til hva din annonse omhandler, men dette er ikke et krav. 

Opprette budsjett for annonsen 

Videre skal vi opprette et budsjett for annonsen, ettersom dette er en kjøpt annonseplass. Som det fremkommer i utklipp nedenfor kan velge å kjøpe annonser etter en fastsatt sum per måned, og denne kan endres etter eget ønske. Du kan velge å utsette startdato til et senere tidspunkt, eller sette i gang med annonseringen umiddelbart. 


                              Skjermdump fra Google Ads Manager 

Du får også muligheten til å bestemme hvem som skal se deres annonser ved å sette begrensinger for ønsket publikum. 

Velge ønsket målgruppe 

Videre velger vi hvem vi vil at annonsen skal nå ut til. Er det slik at vi ønsker å treffe mennesker i en spesifikk by, eller ønsker vi å nå ut til personer i hele Norge? Deretter velger vi alder og kjønn, og kan snevre inn annonsen etter mer spesifikke mål. Ønsker du å nå ut til personer basert på bosted, hobby eller interesser? Her kan du spisse annonsen mot folk du absolutt tror er interessert i det du selger/tilbyr, men også ekskludere personer du ikke vil nå ut til. Husk at det kan være både en fordel og en ulempe å spisse søket for mye. Sjansen for salg er større, men samtidig øker sjansen for å tape flere kunder. 


                            Skjermdump fra Facebook Ads Manager 

Publisering av annonse

Nå skal vi publisere annonsen vår. For å gjøre dette skal vi lage oppsett for annonsen slik den vil se ut for allmennheten. Her legger vi ved ønsket bilde/video som skal vises i annonsen, sammen med overskrift og skrift som passer for annonsen. Her kan det være lurt å benytte egne bilder tilhørende egen bedrift, og gjerne minimere teksten noe slik at det ikke blir for voldsomt for de som ser annonsen. Vi ønsker å gjøre de nysgjerrige på hva vi kan tilby og hvem vi er, men vil ikke skremme de vekk med for mye tomprat. Spiss gjerne teksten så konkret som mulig slik at den fører til engasjement blant seerne. Legg ved URL-adressen til deres nettsted slik at følgerne kan klikke seg inn på denne via Facebook-annonsen. 

Oppsummering 

Å lage kampanjer og annonser i Facebook Ads Manager fremstår kanskje i begynnelsen som litt vanskelig, men dette er absolutt noe man raskt finner ut av. Anbefaler på det sterkeste å leke seg litt inne i systemet for å se hvordan ting fungerer og hvordan prosessen er satt opp. Se gjerne på Youtube ved å søke opp “How to make a Facebook Ad” hvis du fortsatt er i tvil etter å ha lest dette innlegget.

Skulle du sitte igjen med ytterligere spørsmål eller uklarheter er det bare å ta kontakt, så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan. 

Mvh Michael Angell

Referanser 

https://backlinko.com/social-media-users av Brian Dean den 26.04.2021
https://business.facebook.com