emiliebergquist mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Covid-19 har fått oss forbrukere til å oppholde oss mer i hjemmet enn tidligere. Vi benytter online videoer for å holde oss oppdatert, underholdt og tilstedet. Det er spådd at innen 2022 vil mer enn 80 % av forbrukere sin internett-trafikk bli drevet av online video. Hovedgrunnen til dette er økning i kjøp av digitale tjenester og produkter. Forbrukere har aldri før hatt høyere forventninger til kvalitet på nettsider og andre digitale tjenester. Det er derfor viktig at bedrifter henger med på nye løsninger og teknologi, for å være attraktive på markedet.

Hvor skal du begynne? 

Valg av markedsføringskanal vil variere fra bedrift til bedfrift. Noen er små, mellomstore eller store og alle har ulike bakgrunner og mål. Først og fremt bør du koble opp Google Anatlytics til din nettbutikk, på denne måten vil du få mye nyttig informasjon. Denne informasjonen er helt nødvendig når du skal velge plattform for din markedsføring. Ipsos har også mye god informasjon om de ulike plattformene.

Her kan vi se en oversikt over bruk på sosiale medier i Norge i Q1 2021.

Q1'21 slide 1
Skjermbilde fra Ipsos

Det er tydelig at Facebook, Snapchat, Instagram og Youtube er de største plattformene. Tiktok er også en plattform som blir mer og mer populær, kanskje noe av grunnen er at det blir veldig personlig kontakt med forbrukeren. Og det er nettopp dette vi har savnet litt de siste året?

Jeg tror Tiktok kan bli en god plattform om noen år, ønsker du å lese mer om annonser på Tiktok kan du ta en titt på denne artikkelen.

Markedsføringskanalen for deg som har målgruppen 18-29 år

Instagram

Instagram er en plattform som benytter seg av tall fra Ipsos viser at det er flest kvinner som benytter seg av denne plattformen. Har du en målgruppe mellom 18-29 år ser vi at hele 78% er aktive på Instagram daglig, 44% menn og 56% kvinner.

Q1'21 slide 5

Skjermbilde fra Ipsos

Promotering

På denne kanalen kan du opprette profesjonell konto, det er en bedrfitskonto på Instagram. Ved å benytte deg av denne funksjonen får du god innsikt i aktivitet hos dine brukere.

Du får oversikt over:

  • Kjønn
  • Alder
  • Land
  • Byer
  • Kontoer nådd
  • Aktive tidspunkter
  • Profilbesøk
  • Toppinnlegg

Denne informasjonen er nyttig for deg som bedrift, du ser hvilke tidspunkt du burde dele innlegg ulike dager. Du ser også hvilke innlegg som får best treff og respons.

Etterhvert som du har opparbeidet deg en følermasse har du mulighet til å gjøre innleggene dine mere synlig. Du kan enkelt trykke på “poromter” under de ulike bildene/videoene. Her kan du bestemme hva hensikten med promoteringen er, hvem du ønsker å rette den mot, rekkevidde velger du gjennom budsjett og varighet.

Skjermbilde fra Instagram

Instagram er en plattform hvor det det deles mye variert. Det er en plattform forbrukere benytter seg av når de blant annet når de ønsker å bli inspirert og som tidsfordriv.

IGTV og reels

Det er også mulig å benytte seg av IGTV, dette er praktisk når du ønsker å dele videoer som er lenger enn 1 minutt, de vil også bli lagret i en egen kolonne på profilen, slik at det er enkelt å finne fra, til videoene. Her kan det være fint å ha noen informative videoer, som gir inspirasjon, råd og tips.

Reels er en ny funksjon, det ligner litt på Tiktok. Det er ment for å lage korte (15 eller 30 sekunder) morsomme snutter, som er underholdene og inspirerende. En morsom variant av produktvideoer, tips og triks og mye mye mer. Spill på personlighet og humor slik at du vekker oppmerkesomhet fra første sekund. Her setter kun kreativiteten en stopper.

Reels blir publisert i ferden til alle som følger din konto, det vil også komme på utforsk siden på Instagram som gjør at den kan treffe flere. Det er derfor enkelt å treffe målgruppen din og få trafikk til din konto ved å bruke Intragram Reels

Instagram shopping

Det er også mulig å linke til produktene på bildene som du deler på plattformen, slik at kunden kommer direkte til nettbutikken. Dette gjør kundereisen enkel, behagelig og er kanskje med på å lande ett kjøp.

Skjermbilde fra Instagram

Personalisering er viktig

Personlig markedsføring blir mer og mer viktig. Studie viser at 80% av kunder er mer villig til å kjøpe produkter og tjenester fra selskaper som tilbyr en personlig opplevelse. Det er derfor viktig å gjøre markedsføringen mer personifisert.

Ett eksempel på en bedrift som har begynt med dette er Intersport. De har begynt å fokusere på å bruke de ansatte rundt i deres butikker til deres reklamefilmer.

 

Kilder:

-https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

-https://www.mediebruket.no/2020/12/4-digitale-trender-du-bor-kjenne-til-i-2021/

-https://synlighet.no/blogg/tik-tok-ads/

-https://www.moenco.no/blog/hva-er-instagram-reels