Innsamling av mer data
Det er mange opplevelser i dag som virker som veldig fjerne fra vårt liv og fremtid, men Mike Walsh mener at det ikke har noe med teknologien å gjøre. Hvordan skal vi kunne leve og bli vant med denne utviklingen? Hvem vil bli den nye generasjonen av kunder og bedrifter? Hvem er den nye generasjonen? Det er ikke millennials vi bør være redd for, men heller dagens 8 åringer. Dagens foreldre gir barna deres enn Ipad istedenfor deres fulle oppmerksomhet. Dette betyr at barna får en oppvekst der AI blir en erstatning for kjærlighet eller menneskelig oppmerksomhet. Dette vil også være med på å endre deres forventninger om hvordan dagens samfunn henger sammen.
Fremtiden
Fremtiden er ikke mobil, den neste transformerte skifte i verden er. Disneyland benytter armbånd med chip som kan beskrive deg som person og din nåværende lokasjon. Dette er foreløpig bare en prototype, men nærmer seg en realitet. Disney har brukt mange millioner på denne teknologien, for å bli klokere på deres forbrukere. Trenger ikke å gå lengre enn til Amazon, som allerede nesten kan antyde hva kundene vil kjøpe før forbrukerne vet det selv.
Det vil også bli installert mikrofoner inn i Barbiedukker, slik at foreldre kan snakke med barna sine «realtime». De vil også få muligheten til å ta opp hva barna sier til enhver tid. Du kan f.eks se for deg at du får en mail som oppsummerer det barnet ditt har sagt til dukken den siste måneden. Barna vokser opp med en teknologi som aldri har vært større, en generasjon som ikke vil ta ut øreproppene sine med mindre de snakker med en robot. Facebook har også slengt seg på, ved å investere i spill som knytter barnas lek opp mot virkeligheten.
Teknologi får suksess i det momentet når oppmerksomheten begynner å forsvinne, mener Mike Walsh. Fremtidens smartklokker vil inneholde algoritmer som ikke lenger vil fortelle deg tiden, men også når du eventuelt kommer til å dø. Dette beregnes på grunnlag av kosthold, antall timer søvn etc.
Hvor smarte må vi bli?
Når noen sier at teknologi vil ta over enkelte jobber, sier Mike Walsh at vi må se litt nærmere og tenke mer over det. Han mente at vi kunne bare se lengre tilbake i tid, da folk smadret maskiner på jobb grunnet misnøye. Etterhvert som den industrielle revolusjonen kom, begynte menneskene å øke sin interesse for maskindrevet arbeid. En som jobb som hadde blitt tatt over på grunn av teknologien, var heiesekretærer. Det vil bli interessant å se hva slags arbeid som vi bli maskindrevet kontra menneskelig.
John Deere kan nå dukke på gården til en kunde, før deres traktor må på reparasjon. Tenk på hvordan bedrifter jobber i dag – Hva slags data kan bedrifter bruke for å øke verdiskapning i andre felt? Amazon er en bedrift som drives av data og beslutningstaking – de bruker Internett til å fremkalle data, som de senere bruker for å utvide deres tjenester.
Hva vil skje når selskapene vil bli drevet av AI? Vi må bli flinkere på å fordele ansvar i et tid preget av kunstig intelligens og bli mer obs på når teknologien feiler. Uber er en av de første eksemplene som viser hvordan data kan være med på å manipulere, der ansatte blir lokket med tilbud som skal få de til å jobbe mer.
«Nurture your digital moral compass»
Mike Walsh fortalte oss at mennesker har et behov for å forstå hvordan vi utfører en spesifikk jobb. Dette var en av de største problemene ved automatiseringen, hvordan skal vi vise meningen bak arbeidet på en arbeidsplass som stort sett er automatisert? Det er ikke et spørsmål om at vi i dag lever i en verden med mye spennende teknologi og utvikling – det er det som kan få deg til å dø i fremtiden hvis du ikke er forberedt på forandring. Keep thinking!
Videointervju
Vi har intervjuet Mike Walsh – ta en titt!
1 thought on “Mike Walsh – Re-inventing leadership for the age of machine intelligence”
Comments are closed.