Kristoffer Skjervold mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hjertelig velkommen tilbake til min studieblogg! Dette innlegget er litt annerledes enn de jeg vanligvis deler, ettersom dette i hovedsak består av meninger kun tatt ut av mitt hode. Jeg skriver om min opplevelse rundt det å starte, drive og markedsføre en nettbutikk. Dette er noe jeg aldri har gjort tidligere, så gruppen min møtte på flere utfordringer på veien, men det tok med et smil. Håper du finner mine refleksjoner interessante og kanskje kjenner deg igjen i noen av tankene jeg sitter igjen med. Nettbutikken heter «21m» hvor vi selger klær med håndlaget design.

Inngangen …

Denne eksamenen hadde jeg faktisk gledet meg veldig til, til tross for at det faktisk er en eksamen. Jeg har lenge lekt med tanken av det å drive en nettbutikk og om jeg hadde mestret det. Dette skulle jeg endelig få et svar på. Det jeg håpet på var å lære meg å bruke forskjellige nyttige verktøy som jeg senere kan ha nytte av, samt de erfaringene jeg får. Jeg så litt rundt på nett i forkant av eksamenen, men hadde ikke gjort noen store forberedelser rundt verktøyene jeg visste vi skulle bruke. Det var mye i likhet med resten av gruppen min, så vi hadde litt bare føtter da vi gikk inn i dette prosjektet.

Foto: 21m.no

Fra scratch …

Da vi skulle begynne å dele våre idéer med hverandre, så var det litt vanskeligere enn først antatt. Naturligvis, hvis jeg hadde hatt en «million-dollar-idea» så ville jeg nok ikke brukt den på et skoleprosjekt. Vi konkluderte med at det å hjelpe noen andre er den smarteste løsningen. Vi slipper å oppfinne kruttet på nytt samtidig som det er veldig liten økonomisk risiko i det. Vi tok dermed kontakt med ei venninne av ei på gruppen vår, som drev med design av klær. Hun heter Mia Ebbestad og hun har malt egendefinerte design på klær for og så selge det til på sin Instagram. Vi så en mulighet til å hjelpe med henne med å profesjonalisere hennes merke, 21m, samtidig som vi fikk muligheten til å lære med om å drive nettbutikk.

Vi satte oss også noen mål i form av OKR. Key Resultsene som helhet handlet mye om kundeaktivitet og salg. Selve Objectiven ble vinklet mer mot selve resultatet av Key Resultsene. Det å ha en god nettbutikk som har et langt liv foran seg. Det var noe ønsket sterkt, at nettbutikken ikke blir stengt samtidig som vi leverer eksamen.

Prøve, feile, lære …

Jeg har alltid hatt en greie for elektroniske enheter og tekniske løsninger, så jeg synes dette med nettbutikk var utrolig spennende. Det samme gjaldt oppstarten av selve bloggen også, jeg synes det var veldig morsomt å forme en side på min måte. Sammen med Mads M. Berger så tok vi ansvar for selve nettbutikken. Dette var en del av arbeidsfordelingen, noe vi hadde suksess med. Som sagt, så hadde vi ikke gjort noen store forberedelser, så alt av effekter og muligheter måtte testes ut.

Det er fordeler og ulemper med å være mange på et team, vi var fem stykker. Èn positiv ting ved det er at du får mange perspektiver på mulige løsninger. Personlig handler jeg veldig lite på nett, så det var bra at jeg hadde noen i teamet mitt som som hadde mer erfaring der enn meg selv. Dette bidro til et bedre «sluttprodukt» enn om man skulle gjort det for egen hånd.

Foto: 21m.no

Lanseringen …

Selve lansering var veldig spennende, men det var også veldig morsomt. I forkant hadde vi en photoshoot hvor de som ville fikk prøve seg som modeller. Vi ble nokså fornøyde med bildene, til tross at ingen av oss er hverken er fotografer eller modeller, utrolig nok. Vi hadde også arrangert en konkurranse i sammenheng med lansering, slik at det ble mer naturlig for folk å dele og engasjere seg i butikken vår. Vi delte ut t-skjorten som vises på bildet opp til venstre, som har gitt en verdi på 500kroner.

Responsen på både konkurranses og selve lanseringen gikk over alle forventninger egentlig. På under et døgn så fikk vi over 100 kommentarer, nådde nesten det ene Key Resulten på 650 følgere/likes på sosiale medier og vi hadde over 1000 besøk på nettbutikken vår. Jeg følte at jeg satt og klikket på refresh på besøkssiden hvert minutt for å se om noen fler hadde sett på nettbutikken vår.

Det å faktisk få gjennomført et salg virket litt fiktivt egentlig, med tanke på at vi ikke hadde gjort det før, på denne måten. Plutselig tikket det inn en bestilling. Det var en god følelse og en form for bekreftelse. En bekreftelse på at vi hadde noe riktig. Vi fikk flere bestillinger i løpet av dagen og fikk til flere meldinger gjennom nettbutikken vår, hvor kunder spurte om vi kunne designe noe spesielt for dem.

Utfordringer …

Vi hadde noen utfordringer, som mest sannsynlig vil vare en tid fremover. Disse problemene handler om tid. Da nettbutikken er i oppstartsfasen er det vanskelig å prognosere salgstall og spesielt hvilke klestyper det vil bli solgt mest av. Vi ble enig med vår designer at vi bestiller materiale ved behov, slik at vi minimerer risiko og ikke skaper et behov for lagerløsninger. Med det så vil selve prosessen fra kunden bestiller et produkt, til den mottar det, ta en stund. Dette er en utfordring vi prøver å løse. Vi ønsker å informere kunden om at det er en lang prosess, uten at vi egentlig er trege.

Foto: 21m.no

Læringsutbytte …

Selv om det har vært mye arbeid, så er jeg veldig takknemlig for denne eksamenen. Jeg er glad for at jeg fikk en så gyllen mulighet til å virkelig teste ut noe jeg interesserer meg for. Læringskurven ble ekstremt bratt, noe som i mine øyne bare er positivt. Det indikerer at man har det gøy med det man driver med og streber etter å lære mer. Det å ha kunnskap om drift av egen nettbutikk og nettside generelt, både frontend og litt backend virker som noe veldig verdifullt i en verktøykasse. Denne erfaring bidro også til valg av valgemne til neste semester, hvor jeg har valgt web-utvikling, for å dykke dypere inn i nettopp dette.

Jeg vil også en stor shoutout til Mads M. Berger, Gabriel R. Sjøli, Ajay Singh og Sandra Stokvold som jeg har fått være på lag med under dette prosjektet. Det å få til noe sammen med gode venner, eller kolleger i dette tilfelle, har alltid vært veldig givende og motiverende. Jeg anbefaler alle å sjekke ut 21m.no for å se hva vår flinke designer er i stand til å lage.

Kristoffer Skjervold

Ingen eksterne kilder ble tatt i bruk til utformingen av dette innlegget, utenom egen nettbutikk. (mai, 2021).