celineelilleng March 21, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I min eksamensoppgave som student i kurset E-Varehandel med Karl Philip Lund. fikk jeg i oppgave å loggføre selve prosessen med planlegging, opprettelse og gjennomføring av nettsiden vi har skapt. Denne loggføringen består av punkter av de ulike fasene ved gjennomføringen av dette prosjektet, og mine tanker rundt det.

Startfasen

Valg av produkt/tjeneste

I startfasen begynte vi med å finne ut hva vi ville selge i nettbutikken våres. Da valgte vi at vi skulle selge klesmerker som var produsert i Skandinavia og hadde stort fokus på å være bærekraftige og med så miljøvennlig produksjon som mulig. Vi valgte dette tema fordi alle tre på vår gruppe har stor interesse for mote og klær, og jobber i klesbransjen. Så vi synes dette var et interessant tema å selge på vår nettbutikk.

Utvikling av nettsiden

Når vi skulle lage nettsiden så måtte vi først opprette en bruker på Shopify.com. På denne nettsiden skulle vi utvikle og skape vår egen nettbutikk. Vi valgte i denne perioden at vi skulle fokusere på å selge klesmerker fra Skandinavia, så vi kalte domenet vårt for Skandinavisk.no. Denne nettsiden kunne vi i eksamensgruppen få tilgang til. Vi valgte da et design på vår nettside, slik at vi hadde et godt utgangspunkt til neste uke.

Endring i konsept og valg av design

Endring av produkt/tjeneste på vår nettside

Da startet vi prosessen med å lage nettbutikk. Vi hadde noen uenigheter om hva vi skulle selge på nettbutikken, men med mye om og men bestemte vi oss for å skifte fokus om til noe annet enn produkt. For vi mente at dette ville bli mer attraktivt i markedet. Da valgte vi heller å selge tjenester på nett i stedet for klesprodukter. Så hele våres konsept ble endret til at vi skulle selge tjenester til bedrifter og privatpersoner som hadde behov for rådgivning i digital markedsføring. Vi ville da tilby kurs og foredrag om digitale verktøy som Facebook, Instagram, google og LinkedIn. I tråd med endring av konsept endret vi navnet til «Digitips» i stedet for «Skandinavisk».

Valg av design av nettsiden
Siden vi bestemte oss for å selge noe helt annet en produkter, måtte vi endre nettsiden sitt design mot noe som var litt mer rettet for bedriftsmarkedet. Så vi startet med et enkelt å fint design som skulle være lett for kunden å manøvrere seg rundt på. Jeg måtte da velge et tema på Shopify.com som skulle være grunnlaget for designet på vår nettside, her hadde vi ti ulike temaer som var gratis som vi kunne velge mellom, vi valgte først tema som heter «minimal» som var det enkleste og simpleste tema.

Det så slik ut:

Minimal - Modern

Videreutviklingen av design på nettsiden

Få frem budskapet på forsiden

Når vi hadde valgt tema på nettsiden våres, var det første vi tenkte på å få frem budskapet vårt så fort som mulig, for å gjøre det enklest mulig for kunden ved besøk av nettsiden.
Det jeg hadde i tankene var «5 second test». Det er en test hvor kunden skal få svar på disse spørsmålene: «Har jeg kommet til riktig sted? Hva kan jeg gjøre her? Hvorfor skal jeg handle dette akkurat her?» i løpet av de 5 første sekundene de er inne på nettsiden. Det vi først tok til rette var å innføre en tekstboks på forsiden våres med informasjon om «Digitips» som forklarer hva vi er og hva vi tilbyr. Den ser slik ut:

Med denne tekstboksen på forsiden våres gjør det enkelt for kunden å forstå hva «Digitips» går ut på. Vi la også inn kontaktinformasjon og direkte link til våres tjenester, som også gjør det enklere for besøkende.

 

Chat-boks og nyhetsbrev


Deretter tenkte vi at vi måtte legge inn en chat-boks funksjon for kundeservice på nettsiden. Dette la vi til ved en funksjon på Shopify.com som heter «apps» her kan man legge til ulike verktøy på nettsiden. Denne la vi til ved å først velge design, form og farge på chat-boksen på en egen nettside for chat-boksen, og deretter kopiere koden få å så legge dette inn på design-siden man kunne redigere koder på. Dette er svært nyttig om kunder har spørsmål de vil få svart på så fort som mulig. Vi måtte også ha et nyhetsbrev-abonnent på nettsiden, slik at vi kunne samle inn E-poster fra potensielle kunder. Da la vi til en nyhetsbrev-side på forsiden våres på nettbutikken, i tillegg til en ekstern «app» som hadde samme funksjon som chat-boksen, men at jeg la til pop-up nyhetsbrev som kom opp med en gang man kom inn på nettsiden.

Meny på forsiden

Videre måtte vi legge inn en meny på forsiden våres, dette ville vi at skulle være så sentralt som mulig for besøkende.

Her hadde vi fire ulike lenker:

  • Forside
  • Konsulenttjenester
  • om oss
  • kontakt oss.

Vi bestemte at det skulle være så enkelt som mulig for kunden å forstå hva det var de trykket på, så vi valgte navn som var kort og konsist på de ulike kategoriene. Vi utviklet disse lenkene ved å lage ulike «sider» med innhold hvor besøkende fikk tilgang til hvilke tjenester vi tilbyr, hvem de ansatte er og kontaktinformasjon som besøkende kunne ta i bruk om de ønsker våre tjenester.

 

Logo og bilder til nettsiden

Til nettsiden tok vi kontakt med en bekjent som kunne lage logo til nettbutikken, dette synes vi var essensielt når man skal opprette en nettside. Logoen skulle være veldig enkelt med et fint design. I tillegg til dette ville vi ha bilder av oss ansatte som tilbyr tjenestene på forsiden av nettsiden, og på «om oss» siden. Så da tok vi et bilde hvor vi samlet alle tre til bildet på forsiden, og et bilde av hver enkelt person.

Slik ble logoen våres seende ut:

 

Ferdiggjøring av nettsiden

Den siste uken var det tid for å fullføre hjemmesiden. Det var noen få ting som måtte bli lagt til og endres på. Det første vi tok grep på var at vi måtte få endret domenet vårt fra «skandinavisk.no» til «digitps.no». Her måtte vi betale et lite beløp får å kunne få endret domenet. Deretter la vi inn ulike hyperlenker på kontaktinformasjonen både på forsiden og i kontaktinformasjonen slik at man lett kunne ringe om man var på mobil. Vi lagde også sosiale media kontoer på instagram og facebook for å så legge dette til på nettsiden sin forside.

Nettsiden ble til slutt seende slik ut:

 

 

Håper dette kan være til nytte for noen som er i startfasen i å opprette en ny nettbutikk eller hjemmeside!

 

Kilder:

Henviser til Karl Philip sine forelesninger som kilder.