VSoroy mai 23, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg startet klesmerket Raised By Villains i starten av 2017, men da var ikke før jeg dyp dykket inn i annonsering på Facebook og Instagram i starten av 2019 at kontinuerlige salg begynte å komme inn. Jeg startet med et markedsføringsbudsjett på 200kr dagen, så det vil være informasjon her som kan benyttes i alle skalaer. I dette blogginnlegget skal jeg gå over mine erfaringer, mine anbefalinger og hva jeg gjorde feil.

Jeg vil starte med et kort sammendrag av de to årene før jeg begynte å forstå hvordan jeg kunne utnytte de forskjellige verktøyene jeg hadde tilgjengelig. Fra 2017 til slutten av 2018 besto markedsføringsstrategien av organisk vekst på sosiale medier og samarbeid med influensere. Som du sikkert kunne gjette deg fram til var ikke denne perioden særlig suksessfull. I løpet av de to årene hadde fikk jeg omlag 250 salg.

Det var ikke før jeg virkelig begynte å gjøre et dypdykk inn i Facebook og Instagram annonsering at det ville begynne å snu. I sommeren 2018 begynte jeg å lære mer om Business manager for å kunne bruke det effektivt. Fra sommeren til Desember lagde jeg ingen annonser, jeg ville bare lære og forstå. Jeg dro på flere kurs og så på titalls timer av tutorials på Youtube før jeg følte meg komfortabel med å bruke penger på annonser i Januar 2019.

Før jeg går igjennom hva slags strategi jeg brukte vil jeg understreke dette:

La Facebook gjøre det tunge arbeidet

Noe jeg lærte ganske tidlig i research fasen min var hvor smart god maskin læringen til Facebook var. Med dette var det essensielt for meg å installere pixelen på nettsiden før jeg gjorde noe mer. Vet du ikke hva Pixelen er? Sjekke Dette innlegget. Det er imponerende hvor gode Facebook er til å vise annonsene dine til personer den faktisk er relevant for. Med dette vil annonsene bli mer og mer lønnsomme desto mer data Facebook har å basere leveringen på.

Min strategi

I starten hadde jeg minimalt av kapital for å drive med markedsføring, så det daglige budsjettet ble 300kr fordelt på tre annonsesett. Jeg valgte tre annonsesett da det ga meg muligheten til å teste forskjellig demografi. I annonsesettene hadde jeg fire varianter av annonsene mine. Jeg holdt teksten lik på alle, men forskjellige bilder. På denne måten kunne jeg lett identifisere hvilke bilder som ga det beste resultatet siden bildet var den eneste differansen.

Jeg installerte Pixelen på nettsiden omlag en måned før jeg startet annonsene, og dette ga meg tid til å samle inn nok data til å lage et speilpublikum. Dette speilpublikumet ble basert på konverteringen «View content», som er personer som har sett innhold på nettsiden som Facebook klassifiserer som viktig. Det var viktig for meg å ha et speilpublikum i kampanjen da de to andre annonsesettene bestod av interesse målretning.

Finne riktig målgruppe

Jeg fant ut hvilke interesser målgruppen måtte være engasjert igjennom «Audience insights» som er et verktøy på Facebook som viser deg relevante interesser og sider.

Et klesmerke jeg «visste» hadde en lik målgruppe som meg var klesmerket Supreme. Så da brukte jeg Supreme som utgangspunkt for å finne hvilke interesser jeg skulle bruke. Ved å gå på «Page likes» for å så bla ned får jeg en liste over hvilke andre sider som er mest relevante for målgruppen til Supreme. Det er nå over et år siden jeg gjorde dette, så listen har endret seg. På den dagen hvor jeg gjorde det kom forskjellige rappere som jeg hadde kjennskap til, og visste at deres klesstil var lik de plaggene som jeg solgte.

Annonse oppsett

Jeg hadde sett nok annonser for bedrifter som åpenbart var dropshipping, og med det ville jeg ikke at annonsene for klesmerket mitt skulle gi den samme følelsen. Å ha en sterk merkevare noe jeg prioriterte så annonsene mine særlig «pushy». For min del var en ny følger nesten like verdifullt som et salg, så jeg gjorde en av lenkene i annonsene til instagrammen. Jeg var klar over at dette kanskje ikek ville være lønnsomt i de korte løp, men denne bedriften var ikke et raskt «cash grab» som kanskje en dropshipping butikk er for noen. Jeg hadde stor tro på å bygge en stor følgerbase ville være lønnsomt i det lange løp.

Heldigvis for meg ga annonsene fortsatt gode resultater og leverte en ROAS (Return on ad spend) på 4.4. Jeg trenge en ROAS på 1.9 for å være lønnsom.

Dette bildet er for perioden 1. Januar til 31. Mars. I denne perioden fikk jeg nesten dobbelt så mye salg som det jeg gjorde i løpet av 2 år. Dessverre, møtte jeg på store problemer etter dette.

Lær retningslinjene

Facebook er nådeløs når det kommer til retningslinjene for annonsering, og på denne tiden var de mye strengere enn det de er idag. En av mine bestselgere har maleriet «Skapelsen av adam», og dette tolket Facebook sine algoritmer som seksualisert innhold. På grunn av dette så deaktiverte de Business manageren min.

Jeg var hjerteknust når dette skjedde og kranglet med Facebook i noe som føltes som evigheter. Jeg fikk ikke fortsette å annonsere før i september (og da med en ny bruker og fersk pixel). Dessverre ble denne business manageren også deaktivert, men denne gangen fikk jeg ikke en grunn. Alle annonsene mine var godkjente, og hadde passet nøye på at de ikke brøt noen retningslinjer.

Jeg fikk heldigvis en ny business manager etter flere måneder med diskusjoner og argumenter med Facebook, men ikke før i Februar.

Med dette vil jeg understeke at det er utrolig viktig å kunne og forstå alle deres retningslinjer før de deaktiverer annonsekontoen din uten forvarsel og grunn.

Hva er det neste?

Jeg bruker fortsatt Facebook aktivt i markedsføringen, men jeg vil ha et større fokus på epost markedsføring. Når jeg ser tilbake på 2019 var noen automatiske «forlatt handlekurven eposter» ansvarlig for 11% av salg som mest sannsynlig ikke hadde skjedd uten det. Disse epostene var også bare etter en template som ble laget automatisk av Shopify. Noe som gjør meg veldig spent på hvor lønnsomt det kan bli med et ordentlig fokus på dette. Gjennom 2019 fikk jeg samlet inn 1600 eposter, noe som kanskje ikke er så mye, men det er mer enn nok å starte med.

Oppsummering

Med den rette kunnskapen kan man nå nye høyder i bedriften din uten å sprenge banken. Selv om jeg hadde mange problemer med at Facebook «blindt» deaktiverte kontoene mine er jeg bare glad for at jeg fortsatt har muligheten til å bruke plattformen. Noe som er viktig å huske er at dette en plattform som alltid er i endring, og jeg har andre strategier som jeg følger nå. Men jeg følte en refleksjon over “The good ol days” var fint nå med pandemien hvor frakten på klærne mine bruker 30 dager på å nå kundene mine isteden for 5.

Kom gjerne med tilbakemeldinger eller hvordan dere operer! Jeg har alltid nysgjerrig på nye strategier og prosesser.

// Vetle Sørøy