Vdalvang januar 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da pandemien slo ut for fullt i mars ble hverdagen til de fleste studenter snudd på hodet. Vi gikk fra å flere ganger i uken være i forelesninger på skolen, til å sitte hjemme alene og se på forelesninger digitalt.

Jeg har flere ganger tidligere tenkt at det ville vært deilig å kunne se forelesningene digitalt og når det passet meg best. Da dette ble en realitet og vi ikke selv kunne velge om vi ville møte på skolen var ikke dette like lukrativt i realiteten. Det meste av struktur og motivasjon forsvant like fort som viruset kom. Når jeg nå kunne se forelesningene når jeg ville, førte dette til at jeg i stedet utsatte de fleste forelesninger. Dette førte til at jeg måtte ta et skippertak på slutten av semesteret. Heldigvis klarte jeg å komme meg gjennom semesteret med gode karakterer likevel.

Ved siden av å slite med forandringen fra fysisk til digital skole ble jeg og utrolig mange andre studenter også permittert fra jobber. Noe som førte til at mange studenter slet økonomisk i perioden. Jeg personlig klarte meg bedre enn de fleste, siden jeg var heldig med å ha en lav leie. Likevel var dette en ekstra stressfaktor under den krevende perioden.

Da høst semesteret startet var skolen tidlig ute med beskjeder om hvordan semesteret kom til å bli med digital undervisning. Dette i tillegg til at vi allerede hadde vært i en slik periode sist semester, gjorde så jeg var bedre forberedt til hvordan jeg skulle håndtere det. Også dette semesteret ble jeg hengende litt bak, men håndterte undervisningen og eksamen på en bedre måte en tidligere.

Det er uten tvil fysisk undervisning jeg lærer best og får mest motivasjon av. Likevel så ser jeg gjennom det siste semesteret hvor mye bedre digital undervisningen har fungert på meg selv opp mot den digitale undervisningen på vår semesteret. Dette er nok en blanding av at jeg var forberedt på at det var sånn undervisningen ville bli. Samtidig som både vi studenter og forelesere nå har tilpasset oss og forbedret denne måten å ha forelesninger og eksamen på.

-Viktor Dalvang