synneullereng mars 12, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på et markedsføringstiltak NATURLI’ har gjennomført, og analysere hvordan vi mener dette har virket. Vi har valgt å skrive et blogginnlegg om dette, da vi syns dette er interessant å se nærmere på med utgangspunkt i eksamensoppgaven. En slik analyse kan være en viktig faktor for at vi skal kunne velge de mest effektive kommunikasjonskanalene for vår kampanje. Det er viktig å se på hva som har skjedd i fortiden, for å kunne gjøre endringer og å tilpasse kommunikasjonen på best mulig måte for fremtiden. Markedsføringstiltaket vi har valgt analysere er Facebooksiden til NATURLI’.

NATURLI’ på Facebook 

På Visma.no sin blogg har sosiale medier ekspert i Trollweb Janet Usken delt sine tips til god markedsføring på Facebook og i andre sosiale medier. Hun sier at nøkkelen til vellykket markedsføring i sosiale kanaler er dialog med kunden ved å kommentere og stille spørsmål. Da viser du som bedrift at du er villig til å bli kjent med dine kunder og involvere dem i beslutninger. Uskens beste tips til markedsføring på Facebook er: 

  1. Utvikle gjerne buyer personas, slik at du kan være så relevant som mulig for kundene dine
  2. Husk at over 80% bruker mobilen når de er på Facebook. Det er kjempe viktig at innhold på Facebook siden er mobiltilpasset og lett å dele videre via mobilen. 
  3. Kom i gang med video. Du vil bli belønnet med høyere rekkevidde og det er enklere å engasjere brukerne med levende bilder. Husk tekst i video- unngå lyd. 

NATURLI’ har via sin Facebookside valgt å gi forbrukerne en viktig stemme i utviklingen av nye produkter. De ble medlem av Facebook 8. august 2017, og har siden da hatt veldig positiv vekst på siden sin. Hele 160 164 personer har likt siden, og 160 890 personer følger siden per 12. mars 2020. Men NATURLI’ startet ikke med å oppdatere siden med innlegg før i mai 2018, noe som vil si at de har vokst mye på kort tid. Sammenlignet med VegMe som er et svenskt tilsvarende merke, er NATURLI’ sin Facebookside stor. VegMe har hatt side på Facebook siden tidlig 2014 og har kun 4 500 likes på siden sin.

Skjermbilde av NATURLI sin Facebookside

Mye av den store veksten ser ut til å ha en sammenheng med at NATURLI’ etablerte seg på sosiale medier rundt den tiden plantebasert mat virkelig ble “trendy”, i sammenheng med at de har oppdatert hyppig slik at de stadig vises i nyhetsfeeden til følgerne sine. Facebooksiden deres består mye av nye produkter som skal eller har blitt lansert, oppskrifter og videoer. Og det ser ut til at videoene med oppskrifter har stor effekt da det er rundt 300 000 stykker som ser og deler disse. At de har valgt å snakke engelsk i videoene sine og skrive innleggene på engelsk gjør også at de kan nå flere mennesker med budskapet sitt. Samt at de også har valgt å involvere kjendiser i sin markedsføring på Facebook. Chris Smalling er en fotballspiller som tidligere har spilt på Manchester United som NATURLI’ har latt smake på produktene og postet om dette på Facebook siden sin. Dette er også et godt tiltak i forhold til å utvide målgruppen sin. 

Via sin Facebookside ser det ut til at NATURLI’ ønsker involvere forbrukere i beslutninger, gi gode råd og tips, dele oppskrifter og videoer . De har skapt et samfunn for sine brukere der de kan kommentere, dele erfaringer, matopplevelser og oppskrifter med hverandre, samt hente inspirasjon. Og det er nettopp dette Uskens nevnte som viktig for å oppnå god markedsføring i sosiale medier, nemlig engasjere forbrukeren slik at de føler seg sett og hørt.  

Skjermbilde fra NATURLI sin facebookside

Hvordan har dette tiltaket virket?

Det kan være dyrt å komme i gang med markedsføring på internett, men det trenger ikke være det. På Facebook kan man markedsføre med så lite som 25 kr per dag og samtidig oppnå gode resultater. Derfor syns vi at tiltaket med å starte en Facebookside og utformingen ser ut til å ha fungert bra for NATURLI’. De har brukt mulighetene de har på Facebook på en god måte. De har brukere over hele verden, og samfunnet de har skapt er med på å spre deres budskap på nettet. NATURLI’ når ut til flere hundre tusen mennesker med sine innlegg, og veksten av følgere har vært stor i løpet av 2018 og 2019. 

Hvorvidt Facebook er lurt å satse på i fremtiden er vanskelig å si. I forhold til vår målgruppe tror vi ikke Facebook kommer til å være den mest lønnsomme plattformen for kommunikasjon, da andre store sosiale medier som Instagram og snapchat er større blant den yngre generasjonen. Men å opprettholde aktivitet på Facebooksiden kan være lurt da de allerede har skapt et “samfunn” der, og det er mange som bruker Facebook uansett om vår målgruppe for denne kampanjen ikke nødvendigvis er så aktive. Dessuten er det nesten helt gratis. 

Stine og Synne