Fredrik Fjellhaugen juni 18, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvem skulle tro at jeg ved utgangen av dette
semesteret kunne stolt vise frem en helt egen nettbutikk? Ikke jeg i hvertfall.

I dette innlegget vil jeg reflektere over
prosessen der jeg og min medstudent, Lasse Lunden, opprettet en fullt
fungerende nettbutikk i løpet av kort tid. En oppgave som i starten ble en
skremmende og noe stressende tanke. Med COVID-19 viruset som påvirket flere av
samfunnets funksjoner mistet vi muligheten til å møte opp til formell
undervisning ved Høyskolen Kristiania. Undervisningen ble sendt digitalt
gjennom Zoom og de to siste delene av valgemnet, e-handel og digital
markedsføring, skulle slås sammen til en felles, og ikke minst omfattende
eksamen. Med lite spesifikk undervisning på hvordan vi nå skulle gå frem fikk
vi testet både kreativiteten og samarbeidsevner. Dette vil jeg fortelle deg mer
om nå.

Oppgaven –
Nettbutikk på 30 dager, er det mulig?

Eksamensoppgaven gikk ut på å velge ut et
produkt, en tjeneste eller en ide vi ville selge, for å deretter opprette en
fullt fungerende nettbutikk. Videre skulle vi også få begi oss ut på analyse og
datainnsamling i Google Analytics, og gjerne få testet annonsering gjennom
sosiale medier og utsendelse av nyhetsbrev. Ikke nok med det – ved siden av
denne omfattende oppgaven skulle vi også gjennomføre sertifiseringer og kurs i
både Facebook og Google. Ouf, med dette unnagjort er det lov å være litt stolt!

Oppgaven vi fikk utdelt var på et nivå verken
jeg eller Lasse hadde opplevd før. Jeg skal vel ikke legge skjul på at det var
vanskelig å se “enden av tunellen” før vi satt i gang, men vi er to gutter med
stor drivkraft og dette satt virkelig fart på oss. Det har vært utfordrende,
spennende, vanskelig og også ganske så gøy. Ikke minst er det noe jeg stolt kan
vise frem til potensielle arbeidsgivere i fremtiden.

Flere av våre medstudenter har valgt å
produsere egne merker, eller selge faktisk fysiske produkter. Vi har derimot
ikke valgt å gå så hardt ut, i hvert fall ikke helt enda. “Min retro drakt” er
et konsept vi begge brenner for, og er sterkt motiverte til å fortsette å
spinne videre på, men før det vil vi gjøre dypere analyse av markedet for å
sjekke at det finnes en genuin interesse og etterspørsel etter en tilbyder som
spesialiserer seg på retrodrakter. Vi valgte dermed å legge ut produkter
akkurat som om de skulle vært til salg, men uten at det er mulig å faktisk
kjøpe de enda. Foreløpig har responsen kun vært god, og vi har blant annet
blitt tilbudt et intervju med Dagens Næringsliv som hadde plukket opp
konseptet. intervjuet ble desverre ikke noe av, da vi ikke er klare for å selge
faktiske produkter helt enda. Så det får kommer dersom vi velger å gå “all inn”
senere.

Jeg skal nå ta dere gjennom de ulike fasene vi
har møtt ved å opprette en nettbutikk.

Fase 1-
Planlegging

Vi startet hele prosessen med idemyldre om hva
slags produkt eller tjeneste vår nettbutikk skulle tilby. I denne delen av
prosessen er det ingen ideer som er dårlige og det endte opp med at vi hadde
stor variasjon av produkter vi kunne videreføre til en nettbutikk. vi
analyserte markedene til de ulike alternativene for å få et innblikk i hvor
vanskelig det ville vært å kapre en god posisjon.Det hele endte med at valget
falt på retro fotballdrakter. Hvorfor? Det er to store grunner til at valget
falt nettopp på dette produktet.

  1. Vi
    er begge store fotball entusiaster.
  2. Markedet
    for retro fotballdrakter i Norge er ikke særlig utbredt.

Nå som vi hadde et produkt trengte vi at navn
som forbrukere kommer til å huske. Et navn som er lett gjenkjennelig og ruller
lett på tungen. Vi kom frem til at nettbutikken skulle hete “Din retro drakt.
“Din” fordi vi ville at forbrukeren skulle føle seg en del av konseptet.

OKR

I en av de første timene vi hadde i digital
markedsføring ble vi opplært til å bruke OKR. OKR er et akronym for Objective
(visjon) og Key Results (nøkkel resultater). Objective er hva du vil oppnå og
Key Results er hvordan du skal komme deg dit. Det er ikke uten grunn at
foreleseren fortalte oss om dette rammeverket. Google, Amazon og mange andre
selskaper har brukt denne metoden for å sikre suksess i flere år.

Det var viktig at OKRene vi satt var høye og
ambisiøse nok, samtidig som det var realistisk at vi skulle klare å nå de. Ofte
sier man at ingen lykkes med OKR første gang de tester det, og dersom du
faktisk lykkes er kanskje målene du satt for lave.

 OKR´en
for “Din retro drakt” så slik ut:

Objective: Lansere en
attraktiv og enkel brukervennlig nettside, og oppnå kompetanse om hvordan drive
en suksessrik nettside. Nå kunden med lette tilgjengelig produkter og god
markedsføring. Vi ønsker at nettsidens design og stil skal matche produktet.

KR1: Finne et
produkt og lansere en nettside.

KR2: Oppnå minst
500 besøkende kunder innen innlevering.

KR3: Oppnå minst 50
abonnenter på nyhetsbrev.

KR4: Få minst 250
følgere på tvers av sosiale plattformer. 

 

Fase 2 – Gjennomføring

Vi valgte å lage vår nettbutikk gjennom en
Shopify løsning. Shopify er enkelt å lære seg fort, noe som passet bra ettersom
vi hadde relativt kort tid på å gjennomføre oppgaven. Her får man tilgang til
et bredt utvalg av ferdige maler som enkelt kan endres direkte i Shopify eller
med bruk av enkle CSS-koder.

Nettbutikken endte med å se stilren og maskulin
ut, i stil med retrodraktene. Retrodraktene har vi selv designet og satt på
klassisk, retro klubblogo. Draktene er kategorisert etter liga de brukes i og hvilket
land de er fra. Her finner du drakter fra 4 ulike ligaer og land, nemlig
England, Italia, Spania og Tyskland.

Fase 3- Markedsføring.

For at forbrukere skal
få nyst om nettbutikken og produktene våres måtte vi gjøre det synlig for
forbrukere. Hva skal man gjøre da? Markedsføring. Når man skal markedsføre et
produkt er det viktig at det gjøres på en spesifikk måte i forhold til hvem du prøver
å nå frem til. Vi måtte først finne ut hvem vi skulle kommunisere til, så da
segmenterte vi markedet inn i en gruppe basert på demografiske kriterier. Menn
i alder 20-30 års alderen, videre delte vi de inn i en ny gruppe som kalles for
målgruppe. I den gruppen er det en mer spesifikk forklaring om gruppens
personlighet: målgruppen skal ha interesse for fotball og ønsker å vise det
frem gjennom stil og fashion.

I denne gruppen med
forbrukere kan man dra ut ulike anslag om hvordan hverdagen deres utløper.
Sosiale medier er det første man tenker på og vi mente at det var her vi burde
legge mest vekt på markedsføringen våres. Plattformene vi har valgt å bruke på
sosiale medier er Facebook og Instagram. Disse to plattformene antageligvis de
største med millionvis av daglige brukere og innvirkning plattformene kunne ha
for vår bedrift var for stor til å se bort ifra.

Vi tok også i bruk
e-post markedsføring som et ekstra virkemiddel/kanal for å nå frem til
eventuelle kunder. E-postene som ble sendt ut var gjennom Mailchimp som sender
ut nyhetsbrev og diverse andre e-postere.

Problemer vi støtet på

Generelt sett har hele prosessen gått nokså
greit. Det eneste som har opplevdes som noe problematisk er at vi ikke fikk
sittet sammen for å jobbe så mye som vi optimalt sett ville gjort. Da man helst
skulle møte så få som mulig valgte vi å fordele oppgavene og jobbe hver for oss
hjemmefra, mens vi tok noen “catch ups” på Skype. Dette førte selvfølgelig til
noe dårligere kommunikasjon, og vi kunne med fordel jobbet mye mer strukturert
fra starten.

Så: hva skjer videre?

Enn så lenge er ikke nettbutikken et endelig
faktum. Vi har verken produkter på plass, eller gode nok leverandører til å
faktisk gjennomføre prosjektet. Som fotballentusiaster og digitale hoder skal
man ikke se bort ifra at vi velger å spinne videre på denne ideen dersom
responsen fra venner, familie og andre som skulle legge merke til konseptet
kommer med gode tilbakemeldinger.

Som så vidt nevnt tidligere har vi allerede
blitt vist interesse både fra et markedsføringsbyrå og en journalist fra Dagens
Næringsliv, som begge var svært positive til konseptet. Så hvem vet – kanskje
om et halvt år sitter vi der med “Din retro drakt” fullt lansert, og kanskje vi
til og med kan åpne fysisk butikk med tiden? Det blir spennende å se.

Ta en titt på nettbutikken: https://din-retro-drakt.myshopify.com

Husk å meld deg på vårt nyhetsbrev!

Besøk også våre sosiale medier:

Instagram – https://www.instagram.com/dinretrodrakt/?hl=nb

Facebook – https://www.facebook.com/Din-Retro-Drakt-101619028226846