David Hoiseth april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake til Bloggen!

Da har vi hatt en liten pause, men nå er jeg tilbake for fullt. Det vil bli oppdatert hver uke fremover! I dag skal jeg oppsummere litt om hva jeg lærte fra «Brisen»-gjengen. Dette er 3 studenter som også fikk i oppgave om å opprette en nettbutikk slik vi har. De opprettet klesmerket «Brisen» og skapte nemlig en nettbutikk på 30 dager, UTEN erfaring. Det er jo så spennende å tenke på alt vi er i stand til å få til gjennom dette kurset.

Personlig så er dette kanskje den delen av kurset jeg har
gledet meg mest til. Det handler om å skape noe eget, få det til å fungere,
sette i gang de kreative prosessene og så gjøre alt til en realitet. Det er utrolig
spennende! La oss prate kort om hva brisen er og hvem som står bak merket.  

Hvem er «Brisen»?

Historien til brisen åpnet opp øynene mine litt og inspirerte meg for hvordan jeg skal løse oppgaven vi har nå har fått satt foran oss. Marius schafferer og Ola Olsen satt i nøyaktig samme posisjon som oss 2. års studenter med Ingen erfaringer eller planer om hvordan eksamensoppgaven skulle løses. I utgangspunktet startet Marius Schafferer og Ola Olsen sin nettbutikk med tanken om å lage «Merchandise» til en fiksjonell podcast. Podcasten ble det aldri noe av, men nettbutikken «Brisen» derimot fikk liv.

www.brisenshop.no

Etter en beslutning om hva nettbutikken skulle tilby så handlet det om å skape en identitet. De drøftet derfor hvilken logo de skulle benytte i tilknytning til «Brisen». Heldig for dem så kjente de noen som drev med design og betalte derfor for å få noen forslag laget. De endte med et minimalistisk vinglass som alle sa seg fornøyde med. Etterfulgt av dette valgte de salgsplattfrom, dette var da altså «Shopify». Min gruppe har også bestemt seg for å bruke shopify, ettersom at det tilfredsstiller de kravene vi har og er enkelt å bruke for nybegynnere.

Shopify + Trustpilot
www.shopify.com

Videre så koblet Marius og Ola nettbutikken opp mot et dropshipping selskap som kalles for «PRINTFUL». Selskapet sin forretningsmodell handler om «Print on demand», som ga dem muligheten til å designe produktene selv. Etter å ha knyttet nettbutikken opp mot PRINTFUL vil de motta ordren, lage produktet og så sende til mottaker/kjøper. Dette bidro til å simplifisere prosessen med å få tilgang til en leverandør av ferdigstilte varer på kort tid.

Printful | Crunchbase
www.printful.com

«Det lille ekstra»

De la inn den ekstra innsatsen som måtte til for å gjøre det
så bra som mulig. Noe av suksessen kan settes opp mot at de satt opp gode mål
som ikke var uoverkommelige, men målene stilte høye krav til dem. Hvor bra
resultatet blir handler om hvor villig man er til å legge inn litt ekstra
innsats fra hva som er forventet. De ga blant annen informasjon om at man kan
tilegne seg sitt eget domene, noe som får nettbutikken til å se langt mer profesjonell
ut enn det gjør hvis det skulle vært «www.dittnavnher.shopify.com». Det gir et
bedre helhetsinntrykk hvis man har klart å sikre domene med produktet/merket
sitt navn. De la også inn ekstra tid i å skaffe bilder av produktene. Sammen
kjøpte de et av hvert produkt, fikk bekjente til å stille som modeller og
brukte da altså disse bildene i nettbutikken. Dette er noe vi tenker å gjøre
selv når vi kommer til stykket.

Man kan si at i en slik prosess så handler det også mye om
detaljene. Det må man virkelig gi til gutta fra «Brisen», de har lagt inn det
lille ekstra og enda litt til.

I en slik prosess må man feile og lære og det blir spennende å se hvilket resultat vi selv vil få. Jeg gleder meg allerede til å sette i gang.

Det var det for denne gang! vi blogges igjen neste uke.

Litteraturliste:

www.shopify.com – Logo og generell info om tjeneste

www. printful.com – Logo og generell info om tjeneste

www.brisenshop.no – Logo og generell info om tjeneste