larsoveaarstad april 15, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nettleseren Brave: Hva er annerledes med denne nettleseren i forhold til andre nettlesere?

Denne artikkelen er skrevet Gregg Keizer, jeg har utfordret meg selv på å oversette den og samtidig forbedre den.


Nettleseren fra Brave Software underbygges av en uvanlig forretningsmodell: Den fjerner de vanlige annonsene fra nettsteder som du ville ha sett på en vanlig nettleser, erstatter dem med egne annonser, og lar deretter forbrukerne av Brave sende penger til nettsteder de selv liker.

Innledning

Brave har fått mer oppmerksomhet enn de fleste lignende nettlesere, delvis fordi en av medstifterne av Brave var en av de som startet Mozilla Firefox, men også fordi nettleseren baserer seg på en svært uvanlig forretningsmodell.

Denne modellen, som fjerner hvert nettsteds annonser totalt, og deretter erstatter dem med forskjellige annonser utarbeidet av seg selv, ble angrepet umiddelbart av journalister og andre utgivere som er direkte avhengig av inntektene som generes av annonser på deres nettsider. «Your plan to use our content to sell your advertising is indistinguishable from a plan to steal our content to publish on your own website ((emphasis in original,» Advokater for sytten forskjellige aviser skrev dette i cease-and-desist brev til Brave Software i April 2016.

Computerworld tok et dypdykk i Brave for å finne ut hva det er, hva det gjør og hvordan de gjør det. I denne artikkelen vil du finne den informasjonen du trenger for å komme til en konklusjon om nettleseren Brave er noe for deg.

 

Bilde:Skjermdump

 

Hva er Brave?

Brave er en mer eller mindre standard nettleser som lar brukerne navigere til nettsteder, kjøre nettapper, og vise innhold på nett. Som andre nettlesere, er den gratis å laste ned og bruke. Særprege til nettleseren er at den kan blokkere annonser fra å vise på de ulike nettsidene du benytter deg av.

 

Selskapet, Brave Software, er blant en av de nyere tilskuddene i mangfoldet av nettlesere vi forbrukere kan velge mellom, etter å ha forhåndsvist nettleseren allerede i Januar 2016. (Til sammenligning ble Google Chrome lansert i september 2008 og Microsofts Edge ble lansert i 2015.) Firmaet ble stiftet sammen med Brendan Eich (skaperen av Javascript og en av grunnleggerne av Mozilla) etter at han forlot nettopp Mozilla under press for å støtte Californias 2008 proposisjon 8, et valgmål som forbød ekteskap av samme kjønn.

 

Blokkerer Brave annonser i søkeresultatene?

Nei. Brave rører ikke en finger for disse annonsene, og det inkludere de allestedsnærværende Google Ads-annonseringene (tidligere AdWords) i Googles resultater. Det er ikke en overraskelse: Annonseblokkerende utvidelser hindrer ikke søkeannonser heller.

 

Hva er Brave? (Enda dypere)

Brave er bygget på toppen av Chromium, som er en nettleser med en open source programvare som Google og andre benytter seg av. (Google bruker Chromium til å levere koden dem får til Google Chrome.) Google Chrome blir drevet av de samme back-end-teknologiene, inkludert Blink-rendering-motoren og V8 Javascript-motoren som driver Brave.

 

Når det kommer til iOS er Brave i stedet avhengig av Webkit, som er en nettlesermotor som også er motoren for Apple`s nettleser Safari. 

Andre nettlesere som er avhengig av Chromium er Edge, Opera, Vivaldi og Qihoo 360 som er en av den mest populære nettleseren laget av kinesere.

 

(I ettertid var Eich sin beslutning om å benytte seg av Chromium – istedenfor Firefox’s Gecko motor en smart avgjørelse, selv om de fleste forventet seg at Brave skulle lene seg på hvordan Mozilla gjorde det, da Eich’s hadde tidligere jobbet med det sistnevnte.

 

Bilde: Skjermdump

 

Kan Brave benytte seg av utvidelsene til Google Chrome?

Svaret er enkelt, ja.

Etter å ha valgt utvidelser fra menyen hos Brave, vil nettleseren sende deg til Chrome sin webbutikk, som er det offisielle markedet for utvidelser og temaer som passer for, vel, Chrome (og noen, men ikke alle, Chromium-baserte rivaler). Der kan forbrukerne utpeke seg noen alternativer og velge de.

 

Hva er konseptet til Brave?

Brave har to ting: Fart og privatliv. Begge delene er et resultat av forretningsmodellen deres. Skaperne bak nettleseren hevder at den laster nettsider tre ganger som fort som Google Chrome, nettleseren som er nummer 1 i verden. At Brave sin nettleser er kjapp er ikke overraskende. Siden den slipper å ta hensyn til annonser og annonsører, laster den ned mye mindre data fra nettsider enn det noen andre nettlesere med utvidelser som skal fjerne annonser, vil gjøre. Det er ikke en revolusjonerende teknologisk prestasjon rundt Brave sin ytelse; det handler enkelt og greit om at den laster inn mye mindre data enn det andre nettlesere gjør.

 

Ved å fjerne annonser blokkerer Brave annonsørers innsats for først å identifisere forbrukere, og deretter følge disse brukerne. Dette gjør Brave sine brukere mer anonyme, ifølge Brave Software dem selv. «(Users) especially don’t like it when large companies map together their online behavior and offline behavior,» sa selskapet i et  blogginnlegg.

 

Selskapet har også sverget på at dem ikke vil og aldri vil finne på å lagre brukerdata på sine servere. «Vi holder brukerdata utenfor clouden til Brave som en standard.» skrev Eich i et innlegg Januar 2016. «Det er bedre for både deg og oss som selskap at vi ikke lagrer noe av din data uten din tillatelse.»

 

Hva gjør Brave annerledes enn andre nettlesere?

Det som gjør at Brave er en annerledes nettleser, er den aggressive holdningen til annonser og annonsører. Nettleseren er bygget for fjerne annonser fra nettsteder, og selskapet forretningsmodell er ikke bare avhengig av blokkering av annonser, men dem må også erstatte de fjernede annonsene med annonser fra sitt eget nettverk. Det er som om en ny leverandør av programmer innenfor sport ville annonsert at dem skulle bruke teknologi til å fjerne reklamen fra f.eks. TV2 sine sportssendinger for så å kringkaste dem med deres egen reklame, slik at de kan ta ut overskuddet fra reklamen som blir sendt og putte det rett i lomma, og TV2 får ingenting av det.

 

Brave eliminerer også alle annonsesporere, som er annonsører som ønsker å identifisere brukerne slik at de vet hvilke andre sider brukerne har besøkt. Disse sporerne brukes av annonsører for å kartlegge hvilke produkter som ligner på de dem tidligere har kjøpt, eller bare vurdert, som leder til at forbrukeren vil se at produktet en tidligere så på vil dukke opp i flere annonser uansett hvilken nettside du er på.

 

Helt siden Brave ble grunnlagt og implementert i menneskers datamaskiner, har standard nettlesere – Chrome, Edge, Firefox, Sarafi og andre – også tatt i bruk forskjellige typer ulike mekanismer og programmer som skal beskytte forbrukerne mot sporing og sporere, men ikke på samme nivå som Brave

 

Hva er fordelene av å benytte seg av Brave?

I motsetning til andre nettlesere som blokkerer annonser og sporere, enten det er implementert i nettleseren eller om det er en utvidelse (Ad-Block), har Brave har skapt et ekosystem for annonser som skal erstatte de annonsene som blir fjernet.

 

Brave fjerner annonser og sporere fra sider, og erstatter dem deretter med egne annonser som ikke er målrettet individuelt, men i stedet rettet mot en anonym felles brukerbase. Brave har sagt at dem heller ville gå den veien i stedet for å eliminere alle annonser fordi, selv om få forbrukere liker annonser, er dem veldig klar over at måten internett nå fungerer i dag, nesten ikke ville fungert uten annonser. Det er nettopp derfor, hevdet Brave, at dem ikke bare byttet ut sine annonser for de som opprinnelig ble vist av et nettsted, men bygget et crypto-valutabasert system som i det minste, teoretisk sett, kan kompensere de samme nettstedene.

 

Det er definitivt en modell som setter forbrukerne i sentrum. «Vi bygger en løsning som er designet for å gi brukerne den rettferdige avtalen de fortjener for å komme på nettet for å surfe og handle» uttalte Eich for to år siden.

 

Braves annonser er ganske forskjellige enn de tradisjonelle annonsene som forbrukerne kjenner til, og på mange måter hater. I stedet viser Braves annonseres som varsles som popper opp rett foran brukeren, akkurat som andre nettleser-varsler som nettsider ber om lov til å vise. Ved å trykke på dette varselet, akkurat som andre annonser, åpnes det en ny fane i nettleseren, hvor den «aktuelle» informasjonen kommer frem.

 

Hvordan vil Brave og deres brukere «Betale» nettsteder?

Grunnlaget for Brave sin økonomi er «Basic Attention Tokens» or BATs, som har en verdi fra en avledet cybervaluta. En «Token» blir gitt basert på brukerens oppmerksomhet, rettere sagt, hvor mange annonser og deres innhold brukeren velger å se. Brave sine brukere som velger å godta at dem kan motta annonser vil bli tildelt BATs; og dette er «Tokens» som kan bli gitt videre til nettsteder.  Dess flere annonser du er villig til å motta, dess flere «Tokens» vil du få. Alternativt ser Brave på muligheten for at deres brukere kan bytte sine BATs mot eksklusivt innhold eller avanserte tilleggsfunksjoner for nettsider.

 

Brave sine brukere har siden April 2019 blitt eksponert for annonser, selv om det er uklart når Brave faktisk skal begynne å vise annonser til alle brukerne sine, eller når prosessen rundt muligheten for å utveksle BAT vil være ferdig.

 

Hva er kryptovalutaen BAT verdt per dags dato?

Den 7 April 2021 var en BAT verdt ca. 1,20$. (Det er omtrent 1,5 milliarder BATs i omløp, som er en samlet markedsverdi på nesten 1,8 milliarder dollar.) I sin siste oppdatering av månedlige aktive brukere (MAU), hevdet Brave at brukerne deres hadde bidratt med 26 millioner BATs til skapere av nettinnhold og nettsteder. 

 

Bilde: Skjermdump

Hvordan finansieres Brave?

Noen nettlesere trenger ikke å bekymre seg for å tjene penger fordi de bare er et lite tannhjul i en mye større maskin. For eksempel trenger ikke Chrome, Microfsoft Edge og Apples Safari å tjene penger fordi foreldreorganisasjonene verdsetter dem ikke av monetære årsaker, samt deres evne til å produsere inntekter på en eller annen måte.

 

Andre nettlesere, spesielt Firefox er i motsetning til Chrome, Edge og Safari avhengig av å finne en måte å genere inntekter på. Mozilla gjør dette ved å lande avtaler med søkefirmaer (Google, Bing, Duckduckgo osv) for standardplassering i nettleseren. Den nåværende avtalen for Firefox er med Google.

 

Brave Software sin økonomi hviler derimot på noe helt annet, nemlig andelen av annonseinntektene. I motsetning til andre nettlesere, som bare viser nettsteder i et økosystem hvor disse sidene henter sine annonseinntekter, har Brave satt seg inn i denne pengestrømmen. Brave er selskapet som henter inn inntekter fra annonser, selv om brukeren ser på det samme nettstedet som f.eks. Microsoft Edge, som ikke tjener noe.

 

Brave’s tar 15% av inntektene som blir generert for publiseringannonser, mens de tar 30% for inntektene som blir generert ved bruk av brukerannonser. Sistnevnte er annonser som er popup-vinduer i varslingsstil som Brave leverer til brukerne sine. Denne type annonser utgjør for øyeblikket mesteparten av Brave’s annonser. Publiseringannonser er de som viser «på eller i tilknytning til publiseres innhold.» En bannerannonse øverst på nettstedets hjemmeside, er et eksempel på en publiseringannonse.)

 

Brave har andre monetære midler, siden de holdt igjen en tredjedel av 1,5 milliarder BATs. Den milliarden og en halv er et tak, uttalte selskapet. For seg selv (200 millioner BATs) og som et frø som sås i god jord for brukernes lommebok (300 millioner BATs). Med den nåværende kursen for BAT tilsvarer Braves 200 millioner nå 240 millioner dollar. De pengene, sa Brave i 2017 at dem ville bli brukt «til å bygge ut det digitale blokkjede-baserte annonseringsystemet.»

 

Hvor mange brukere innehar Brave?

I følge brave hadde nettleseren mer enn 25 millioner aktive brukere (MAU) per dags dato den 2.februar 2021. Selskapet understreket at nettleseren hadde mer enn doblet antall aktive brukere de siste 12 månedene.

 

Selv om det høres imponerende ut, med hele verden på nettet er 25 millioner bare en dråpe i havet. Mozilla Firefox, en nettleser som Computerworld lenge har antatt har hatt kniven på strupen da dem står mellom overlevelse eller oppløsning, rapporterte om en aktiv brukerbase på 219 millioner rundt samme tidspunkt som når Brave rapporterte om 25 millioner, altså omtrent hele ni ganger mer enn Brave’s sitt antall.

 

Hva er siste nytt om Brave?

I mars kunngjorde Brave Software at de hadde anskaffet en søkemotor under navnet Tailcat (ja, vi hadde heller ikke hørt om den før), som ifølge Brave vil bli grunnlaget for «Brave Search».

 

Som skissert her av Brave vil Brave Search unngå sporing av brukerne og deres profiler, og «Vi vil ikke ha noen hemmelige metoder eller algoritmer for å forutsette noe form for resultater», et slag på Googles algoritmiske sjonglering av søkeresultater som kan, med bare en endring, drastisk redusere prominensen til et nettsted i oppføringene.

 

I likhet med nettleseren laget av Brave, vil Brave Search betale brukerne for å se søkerelaterte annonser. Men selskapet sa at det også vil bli tilbydd «muligheter for annosefritt og betalt søk», som vil være en veldig synlig markør for å skille den fra de ordinære søkemotorene.

 

Brave avslørte ikke en tidsplan for når de skulle gjøre Brave Search offentlig, men for de brukerne som er interessert i å teste denne søkemotoren kan registrere seg her for å bli satt på en liste for forhåndsvisning

 

Hvor kan jeg laste ned Brave?

Brave kan laste ned fra denne linken som vil sende deg til deres nettsted. Siden skal automatisk gjenkjenne din enhets operativsystem og tilby deg den riktige versjonen for din enhet. Hvis det ikke skulle være tilfelle kan du velge mellom valgene nederst / Windows x86 eller Windows x64; macOS (Intel) eller macOS (ARM64); og Linux x64 for CentOS / RHEL, Debian, Fedora, Mint, openSUSE og Ubuntu.

Mobilversjoner av nettleseren (iOS og Android) er tilgjengelige i App Store og Google Play.

 

 

Litteraturliste:

Gregg Keizer, 2021 «The Brave browser basics: what it does, how it differs from rivals». Hentet fra: https://www.computerworld.com/article/3292619/the-brave-browser-basics-what-it-does-how-it-differs-from-rivals.html