nadiajager april 9, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ønkser du å kapre drømmejobben? Et godt nettverk og gode mentorer kan være avgjørende for din fremtidige karriere, og i de fleste tilfeller får man jobb nettopp gjennom nettverk. First Round-kurset Networking Basics utviklet av Paul Pesek er et gratis kurs rettet mot studenter som sliter litt, eller syntes det er skummelt å komme i gang med nettverksbygging. I kursets åtte moduler fører han oss rolig gjennom det grunnleggende med nettverksbygging slik at det blir enkelt, tydelig, og føles oppnåelig. Dette innlegget skal oppsummere disse åtte modulene:

  1. Din profesjonelle identitet
  2. Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn
  3. Ta kontakt på LinkedIn
  4. Koordinering av samtaler
  5. Navigering av en samtale
  6. Prototyping av en profesjonell historie
  7. Forbered deg ved research og spørsmål
  8. Bygg varige relasjoner
Bildet er tatt av Gordon Johnson fra Pixabay.

#1 – Din profesjonelle identitet

Det er ikke slik at du våkner opp en dag og plutselig føler deg 100% profesjonell. Å bygge opp en slik identitet tar tid og det kreves ulike byggeklosser for å bli “komplett”. Din identitet som student vokser samtidig som din profesjonelle identitet. Vi tilegner oss kunnskap, ferdigheter, interesser og verktøy gjennom vår reise som vi legger i den profesjonelle verktøyskassen. Å bygge et nettverk kan dermed være skummelt dersom man aldri har gjort det før, og ikke føler seg profesjonell. Da er det viktig at de fleste profesjonelle har vært i dine sko, og de liker å hjelpe. Slike samtaler og kontakter hjelper deg å vokse og finne veien fremover i din karriere. Det er fem nøkkelegenskaper for å knytte kontakter med profesjonelle som er viktig å tenke på gjennom alle disse modulene og fasene:

  1. Empati
  2. Nysgjerrighet
  3. Takknemlighet
  4. Relevans
  5. Respekt

Har du alltid disse i bakhodet når du prøver å knytte kontakt med profesjonelle er du allerede på god vei.

#2 – Finn profesjonelle personer ved å bruke LinkedIn

Ditt nettverk er alle som kan støtte deg, eller som du kanskje kan støtte. Før var dette begrenset til dine nærmeste, men med dagens teknologi og plattformer som LinkedIn er det superenkelt å knytte kontakter over landegrenser. Det som er viktig er å ikke være for opptatt av å finne den perfekte person, da personer i ditt nettverk kan i senere tid introdusere deg til “den perfekte person”. Det er ulike grader av tilhørighet som hjelper deg å finne relevante personer å knytte kontakt med:

  • Perfekt overlapping
  • Stor overlapping
  • Likheter
  • Noen interessante

Det som er så lett ved å knytte kontakter på er de mange ulike måtene å finne disse personene på. I kurset lister Pesek opp hvordan du kan søke og filtrere søk på LinkedIn. En mulighet er å bruke søkebaren og skrive inn en bedrift du er interessert i, din høyskole eller ditt universitet og ditt fagfelt. I mitt tilfelle kunne det sett slikt ut:

“Amazon, Høyskolen Kristiania, Merkevareledelse”

Dette gjør det enkelte å knytte kontakt med relevante personer.

#3 – Ta kontakt på LinkedIn

Når du har funnet en eller flere relevante kontakter er det på tide å sende dem en melding på LinkedIn. Kurset gir deg en mal på en kort og enkelt melding du kan sende, med de fem nøkkelegenskapene i bakhodet. Det er essensielt at meldingen forteller hvem du er, hvorfor du tar kontakt og hva du ønsker ut ifra å knytte kontakt med denne personen. For å sikre deg selv for unødvendige feil gir Pesek en liten sjekkliste for før du sende meldingen:

  • Skrev jeg navnet deres riktig?
  • Skrev jeg riktig selskap og/eller bransje?
  • Har jeg dobbeltsjekket eventuelle skrivefeil?
  • Kommer hvem, hva og hvorfor tydelig frem?
Bildet er tatt av Ronny Overhate fra Pixabay.

#4 – Koordinering av samtaler

Du har tatt kontakt og forhåpentligvis fått mulighet til å snakke med personen av interesse. Med nøkkelegenskapene i bakhodet er det viktig at du fremstår som effektiv, differensiell og initiativrik.

  • Vær fleksibel med tid og din tilgjengelighet. Her må man også eventuelt være nøye med tidssoner slik at man unngår forvirring
  • Ha riktig telefonnummer å kontakte personen på. Det som kanskje står tilgjengelig i f.eks. mail er ikke alltid det som passer best for en slik samtale.
  • Send invitasjon til samtalen med tydelig tittel. Profesjonelle personer har ofte mange baller i luften samtidig. Ved å ha en tydelig tittel på invitasjonen du sender blir det enklere for dem å huske hvem du er, når samtalen skal ta plass, hva samtalen skal handle om og hvor lang tid som er satt av. Du fremstår også som profesjonell.

Modulen byr på ulike eksempler på hvordan du kan gå frem, men punktene over er spesielt viktig å huske på.

#5 – Navigering av en samtale

Hver samtale er unik, men skal i utgangspunktet lede i samme retning. Denne modulen skal bygge et sikkerhetsnett for å guide deg gjennom de første samtalene. Den kommer med flere eksempler på hvordan du skal starte samtalen, de fire ulike fasene samtalen går gjennom og overgang fra fase til fase. Igjen er nøkkelegenskapene viktig, her er de ulike fasene:

  1. Innledende kontakt
  2. Introduksjon av deg selv
  3. Spørsmål og forespørsler
  4. Avslutning av samtalen

Når du introduserer deg selv er det viktig at hvem, hvorfor og hva kommer tydelig frem, samtidig som du spør hvordan det går for å skape en flyt i samtalen fra starten. Dette hjelper også den profesjonelle å huske hvem du er.

#6 – Prototyping av en profesjonell historie

Etter en kort innledning til samtalen er det på tide å introdusere deg litt dypere. Samtalen skal være engasjerende for den andre parten så prøv å unngå å liste opp fakta. Fokuser på at du skal fortelle en slags historie om din bakgrunn frem til der du er nå – dette gir modulen også eksempler på. Tenk også på at dette er en samtale som skal hjelpe deg å utforske og forme din karrierevei, det er ikke et jobbintervju hvor du skal prøve å skape muligheter for deg selv. Dette kan du ha med:

  • Hvem du er
  • Dine ferdigheter og interesse
  • Hvordan din profesjonelle reise har utviklet seg
  • Hvor i din profesjonelle reise du er i dag
  • Hva du ønsker å få ut av denne samtalen
Skjermbilde tatt fra kurset.

#7 – Forbered deg ved research og spørsmål

Fase 3 er den fasen man bruker mest tid på, og da er det greit å være forberedt. Her kommer Pesek med konkrete spørsmål du kan stille om din karriereutforskning og om din egen reise. Dette kan du gjøre for å forberede deg:

  1. Les nøye gjennom deres og bedriftens LinkedIn profil
  2. Gjør et Google News søk på personen, bedriften og hvilke trender som er i deres bransje akkurat nå
  3. Søk personen + bedrift på YouTube, da kan relevante intervjuer komme opp

Poenget med denne modulen er ikke å stille alle spørsmålene som Pesek kommer med, men å se hva som er mest interessant eller relevant for deg i enhver situasjon.

#8 – Bygg varige relasjoner

Samtalen er over, men det er ofte ønskelig å bygge en relasjon som varer. Det blir høyt satt pris på at du sender en takkemelding i ettertid. Dette viser at du er takknemlig for at de tok tid til å snakke med deg, og du får fort svar om at det bare er å kontakte dem igjen. Skal du kontakte dem igjen i ettertid er det viktig å:

  • Introdusere deg selv på nytt
  • Gi en kort oppdatering
  • Gi en grunn til hvorfor du kontaktet dem igjen

Som tidligere nevnt er de fleste profesjonelle glad i å hjelpe studenter, så man skal ikke nøle med å ta kontakt igjen.

Oppsummering

Kurset går ryddig gjennom ulike scenarioer og faser man støter på for å bygge nettverk. Det er enkelt å forstå og med eksempler til hvert steg gjør Pesek det lett å vite hvordan man skal forholde seg til de ulike fasene. Personlig lærte jeg mye og opplevede også at mange av modulene kan finjusteres litt og dermed brukes i en jobbintervjuprosess. Da spesielt når det kommer til koordinering og navigering av samtalen.