HBmoe January 12, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Fra og med neste uke vil du oppleve store endringer i news-feeden din på Facebook. ’’Bringing people closer together’’ heter det, da Facebook nå velger å vise det vennene dine, familien din og kollegaene dine liker, deler og kommenterer på Facebook, før hva eventuelle nyhetssider og bedrifter deler på Facebook. Med andre ord vil synligheten på innholdet fra publisister (VG, aftenposten, m.m) merkevarer og kjendiser minske betraktelig.

I en artikkel skrevet av Lucia Moses for DigDay UK  er tanken bak oppdateringen at det å prioritere innhold som dine venner har reagert på vil redusere spredningen av fake news, noe som har vært et stort problem på Facebook lenge. Falske nyheter ble faktisk kåret til årets nyord 2017.
Videre står det at de vil la publisister med godt rykte fortsatt være synlig. Hva de legger i godt rykte er det foreløpig ikke godt å si. Dette har ført til stor usikkerhet og fortvilelse hos mange bedrifter som er avhengig av trafikk fra Facebook inn på sin side.

For hva har dette å si for aktørene som driver digital markedsføring på Facebook?
Veldig ofte ser vi bedrifter som driver en slags enveiskommunikasjon på Facebook. De snakker til brukerene i sosiale medier, istedenfor med. Noe av nøkkelen med markedsføring i sosiale medier er å skaffe innsikt i hva som er viktig for kundene. Her er det stort potensiale til å få hjelp av egne følgere til å vokse videre. Det må skapes et engasjement som gjør at følgerne nettopp liker, deler og kommenterer innholdet.
Med andre ord er det viktig å bygge relasjoner og lojalitet hos kundene. Når relasjonene er tett nok får folk lyst til å reagere på innholdet. Slik kan en bruke sosiale medier til å utvikle gevinster på bunnlinja. Det handler om å skape markedsføring med godt brukergenerert innhold og med relevant informasjon.

Endrer måten innhold konsumeres på
Facebooks endring gjør det bedre for de fleste brukerene hos Facebook, og kanskje litt vanskeligere for de som ikke har skjønt hvordan en faktisk bør markedsføre i sosiale medier. Vi stoler mer på det vi hører fra andre, enn det vi hører fra bedriften selv. Dette er fordi bedriften styrer hva de ønsker å skrive om seg selv. Den beste markedsføringen er jo positiv omdømme fra kunder. Det gjør at man mister noe av kontrollen på eget omdømme, men nettopp derfor er det viktig å snakke med kundene sine. Hva er problemet? Hvor kan det forbedres?
Og ikke minst; sett pris på de som deler innholdet og de som faktisk skriver positive omtaler, det styrker motivasjonen for å dele mer. Det er jo gratis reklame!

Facebook mest opptatt av Facebook
Pål Nisja-Wilhelmsen skrev på sin blogg at »Facebook er mest opptatt av Facebook, og hva Facebook tjener mest på. Det er selvfølgelig ikke noe feil eller galt, selskapet er børsnotert og skal ha en avkastning. Så lenge du styrer etter det, og ikke er avhengig av Facebook for distribusjon eller forretningsmodell så går det nok bra.»

Han har forøvrig to andre innlegg jeg finner utrolig relevant og som er verdt å lese:
Det er livsfarlig å stole på Facebook
14 grunner for at Facebook er livsfarlig for din bedrift

Denne endringen vil utvilsomt påvirke aktører som har basert seg på click-bait overskrifter og andre dårlige markedsstrategier. Det viktig å forstå hvordan man skaper engasjement hos kundene og stort fokus på å bygge merkevaren og godt omdømme. Vi må huske på at sosiale medier er ikke en kanal. Det er bare en fellesbetegnelse for ulike plattformer som lar deg være i dialog med andre, like, dele og kommentere.

Ressurser:
Cecilie Staude 
https://helt.digital/facebook-varsler-dramatisk-endring/
https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/