marianneolsen februar 9, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei igjen!
Etter dagens forelesning er vi nå i gang med en ny modul i Digital Markedsføring, hvor Cecilie Staude skal lede oss gjennom den kommende tiden. Denne modulen handler hovedsakelig om sosial kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv.

Staude har introdusert oss for noen faktorer som vil vektlegges i forelesningene fremover. Sosial kommunikasjon handler mye om å fokusere på hvordan en virksomhet eller næringslivet kan benytte seg av sosiale medium som kommunikasjonsplattformer for klima og bærekraft. Staude poengterer viktigheten av at virksomheter har evnen til å lytte til sine målgrupper for å kunne levere verdi, og skape historier som skaper tillit. Ved å kommunisere hvordan virksomheten er opptatt av klima og bærekraft, kan en få konkurransefortrinn ved å skape sosiale objekter som er med på å engasjere og støtte virksomhetens forretningsmål.

I denne delen av kurset skal vi jobbe mye i gruppe, og levere eksamen sammen i slutten av mars. Min eksamensgruppe har valgt å skrive om Tise, derfor vil mange av blogginnleggene fremover handle om denne plattformen. Tidligere har jeg skrevet et blogginnlegg om Tise som en plattformtjeneste, og i dag vil jeg skrive om hva som kjennetegner kundereisen til deres målgruppe. Jeg ser frem til å lære enda mer om hvordan en kan utnytte sosiale medier for kommunikasjon, og samtidig fokusere på en mer bærekraftig forretningsmodell, i tiden som kommer.

Skjermdump: Tise.com

Hvem er målgruppen til Tise?
Markedssjefen i Tise Victoria Hauk oppgir i et intervju med magasinet ELLE (September 2019), at forretningen handler om å gjøre bruktshopping mer inspirerende og spennende. Tise har sett at folk begynner å bli mer bevisste på både forbruket og økonomien sin. Derfor er gratis-appen for kjøp og salg av brukt-varer, genialt for de som ønsker å bidra til klima-dugnaden og spare pengene sine.

Deres hovedmålgruppe er privatpersoner som deg og meg som ønsker å selge ting brukt, henholdsvis rettet mot kvinner mellom 13 til 35 år. Trolig retter Tise seg mot denne målgruppen da det viser seg at flere unge er opptatt av miljø, enn eldre mennesker.

Dette kan vi også se på norsk mediebarometer som viser statistikk over medievaner. Internett, sosiale medier og digitale plattformer dominerer over tradisjonelle medier innenfor Tise sin målgruppe. De unge foretrekker internettsøk og applikasjoner når de skal kjøpe og bruke varer eller tjenester. I tillegg lar svært mange i målgruppen seg inspirere av influencere. Det store influencere gjør har påvirkning på hva oss “vanlig” brukere også vil gjøre. Derfor kan autensiteten rundt merkevaren Tise øke betraktelig ved å leie kanalplass hos digitale influencere. CEO Jenny Skavland er et eksempel på en influencer som både er med i teamet hos Tise, som også promoterer aktivitet på sine kanaler.

Skjermdump: Elle.no/tise

Sosialt medium eller markedsplass?
Slik jeg beskrev i mitt forrige blogginnlegg om Tise, ligner appens design i stor grad på delingstjenesten Instagram. På samme måte som andre sosiale medie plattformer opprettes en brukerprofil på Tise og muligheten for å kommunisere med andre brukere er mange. Slik blir kontrasten mellom sosialt medium og digital markedsplass større, noe som kan bidra til å treffe gitt målgruppe i større grad. Visjonen til Tise er tross alt å gjøre bruktshopping gøy, derav er designet på appen også laget for både enkelt bruk og kommunikasjon med andre. I tillegg kan du opptjene Tise-cash når du lager annonser og selger varer, dette er med på å motivere målgruppen som kan få rabatt med sine Tise-cash på andre tjenester som f.eks. Storytel (Tise. 2021). Hauk oppgir også at: “Vi har fokus på brukerne våre og hele tiden løfte de frem, og på denne måten er det brukerne selv som skaper mye av det vi gjør. Det samfunnet er veldig viktig for oss, uten engasjementet fra dem blir vi jo bare en markedsplass” (Elle. 2019).

Kundereisen enkelt forklart
Kundereisen eller kjøpsprosessen er i korte trekk et kjøp fra start til slutt, mellom start og slutt er det en rekke faktorer som spiller inn på hvordan brukeren avgjør og handler. Kundereisen starter med en behovsavklaring hos brukeren, hvor vedkommende finner ut at han/henne har lyst på noe nytt og har behov for informasjon. Dermed starter søkeprosessen, hvordan kan en best innhente riktig informasjon? Er det via Google eller sosiale medier? Etter informasjonssøk er en nødt til å vurdere de alternativene man har, ved f.eks. å sammenligne fordeler og ulemper med det ene og det andre valget. Ved kjøps-besluttning utfører en handlingen, hvorav interaksjonen med virksomheten under kjøpet dekker eksempelvis valg av produkt og betalingsløsning. Til syvende og sist handler atferd etter kjøp om hvor fornøyd (eller ikke) brukeren er med valget og eventuelle interaksjoner med virksomheten etter kjøpet.

Skjermdump: Sandermoe.no

Brukerne av Tise anerkjenner sitt behov allerede ved å se noe fint i appen mens en scroller. Søkeprosessen foregår i appen, som er optimalisert på en enkel og ryddig måte for brukeren å finne frem på. Søkene er kategorisert etter merkevare, størrelse, emneknagger og andre brukeres anbefalinger. På den måten filtrerer appen ut uinterresant innhold, når du søker på et spesifikt produkt. Appen legger opp til kommunikasjon mellom brukerne, og en kan derfor lese vurderinger av andre selgere eller chatte direkte med selger. Disse faktorene bidrar til å forenkle vurdering av ulike alternativer, noe jeg vil tro de fleste setter pris på ved kjøp av brukt varer. Det er ikke alltid like lett å se hvordan produktet ser ut på bilder dersom det er brukt, men med disse hjelpemidlene kan brukeren lettere avgjøre kjøpet. Når det gjelder kjøps-beslutning blir kjøper og selger enige om pris, i tillegg tilbyr Tise frakt og betalingsløsning i appen, dersom partene ikke blir enige seg i mellom. De fleste føler de har gjort et kupp når de kjøper brukt, dersom en ikke skulle vært det kan brukeren henvende seg direkte til Tise for å ordne opp i eventuelle problemer og misforståelser (Tise. 2021).

Avslutningsvis:
Selv har jeg både kjøpt og solgt flere ganger med Tise, og er stor fan av denne forretningsmodellen. Jeg synes det er helt genialt at jeg kan selge ting jeg ikke bruker lenger, som noen andre kan ha glede av og samtidig spare miljøet. Denne måten å drive virksomhet på er veldig spennende og ser ut til å bli mer trendy. Med tanke på at vi alle burde gjøre vår innsats med å ta grønnere valg, blir det spennende å se lignende virksomheter gjøre det samme i fremtiden.

Gi meg gjerne en tilbakemelding 🙂
-Marianne

Kilder:
Elle.no “Tise” (2019). Hentet 9.2.21 fra: https://www.elle.no/tise/
Statistisk sentralbyrå. SSB (2020) Norsk mediebarometer. Hentet 9.2.21 fra: https://www.ssb.no/medie
Tise.com/feed (2021). Hentet 9.2.21 fra: https://tise.com/