pernilleskei april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Et nytt emne i digital markedsføring har begynt og etter to forelesninger med «E-varehandel» har vi fått mye ny og interessant informasjon. Blogging, nettbutikk, OKR og e-postmarkedsføring er temaer som har stått i fokus på frem til nå. Siden dette er noe vi akkurat har begynt å lære om kan jeg ikke utdype med egne erfaringer, men det kan komme i et oppdateringsinnlegg om noen måneder. I dette innlegget vil jeg skrive om de nevnte temaene, og verktøyene vi har blitt tipset om.

Objective Key Results

Vår foreleser Karl Philip Lund har allerede brukt mye til på
å snakke om viktigheten til OKR. Det står for objective, som betyr – «Hva ønsker
du å oppnå?», og key results, som betyr – «Hvordan skal du oppnå det?». Slik vi
har begynt å bruke det kan alle studentene i klassen se hverandres OKR. I tillegg
har alle også en skala fra 1-10 der man selv bedømmer hvor langt på vei man er
til å klare målet. Dette skal oppdateres hver uke, men i store selskaper som
bruker OKR-systemet ville det kanskje vært mer vanlig å gjøre det hvert
kvartal.

Email capture tool & Mailchimp

I andre forelesning hadde klassen besøk av gjesteforelesere og tidligere Digital markedsføringsstudenter Even og laadfgs. De delte av sine erfaringer med e-postmarkedsføring, og gav mange gode tips som vi kan ta med oss videre til vi faktis skal praktisere kunnskapen vi samler opp.

Et av verktøyene som ble nevnt var «SumoMe». På deres nettside kalle de seg selv «The #1 free email capture tool». Enkelt forklart er det et automatiseringsverktøy som hjelper deg å samle inn e-postadresser. Når vi snart skal lage egne nettbutikker og markedsføre dem, starter vi helt fra «scratch». Derfor kan det bli nyttig å implementere noe slikt som SumoMe slik at vi faktisk får adresser å sende e-poster til.

Etter at man har akkumulert seg e-postadresser å sende mail til må man finne ut av hva de skal inneholde. Da kan det etter tips og erfaring være lurt å bruke «Mailchimp». Dette verktøyet hjelper deg å organisere og lage e-postene som du ønsker å sende ut. Man kan lett importere kontakter og adresser fra andre verktøy (SumoMe osv.), og deretter lage lister og tilrettelegge.

Veien videre

På veien videre mot lansering av egen nettbutikk er det
mange valg som må tas når det kommer til hvilke verktøy og strategier vi ønsker
å bruke. De største målene er selvfølgelig å nå ut til mange folk innen
målgruppen våres, og generere salg. Dette er noe de fleste av oss aldri har
gjort før og det skal bli spennende å se om OKR-ene som vi har satt er alt for
høye, eller kanskje vi når målene våre enklere enn vi tror.