philipj april 29, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nøkkelen til en lønnsom drift av gode og høye mål man sakte, men sikkert kan jobbe seg mot. Suksessrike selskaper navigerer og vokser i industrier som stadig endrer seg, hvordan? Ved hjelp av et styringsett ved navn Objective, Key results, eller forkortet: OKR.

Hva er OKR?

OKR handler om å besvare to grunnleggende spørsmål som mer eller
mindre kan definere en hel virksomhet:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  • Key result: Hvordan skal du komme dit?

Med andre ord så kan vi se på «objective» som en retning, og
«key result» som en fremgangsmåte.

Dette er da spørsmål som skal regelmessig besvares, slik at man tydelig definerer ens prioriteringer og klarer å plassere det riktige fokusert innad en bedrift. Et simpelt OKR oppsett vil se slik ut:

Vi setter da opp våre prioriteringer mot «objective» og
bruker en 1-10 skala på å rangere oppnåelsesmuligheten prioriteringen har. For
eksempel:

KR1: «Bedrift» ønsker å øke omsetningen på «diverse varer»
med 25% i løpet av neste kvartal – 6/10

(6/10) vil da tilsvare i hvilken grad bedriften mener de klarer
å oppnå dette målet i løpet av det satte perioden.

I tillegg til dette vil også alle ansatte ta del i prosessen og skape en sterkere sosial «kontrakt» mellom personlige og bedrifts-relaterte mål. Som regel så ønsker engasjerte ansatte at deres personlige verdier og mål samsvarer med bedriften eller organisasjonen de jobber i.

Hvorfor skal man bruke OKR?

OKR burde benyttes i bedrifter grunnet engasjementet det kan skape på arbeidsplassen, da en konsekvens av en slik implementering vil føre til delt informasjon rundt hva bedriftens faktiske fokus og strategi er. Siden dette er et styringssett som regelmessig oppdaterer seg, får alle vite hvordan man ligger an i forhold til målet og alle i bedriften vet hva som foregår.

Hvordan lykkes man med OKR?

For at man skal kunne innføre OKR i en bedrift så anbefales
det av erfarne eksperter å starte smått, gjerne med et lite leder team. Slå
sammen kreative personer slik at forslagene er mange og at nysgjerrighet står i
senter. Avtal med antallet innenfor teamet om hvordan og når dere skal
rapportere på de satte målene og presenter resultatene i slutten av kvartalet.

Hvis det viser seg at OKR systemet har vist positiv effekt så del gjerne dette suksessen i organisasjonen, og legg til flere avdelinger slik at bedriften sakte, men sikkert vender seg til å bruke OKR som et hjelpemiddel.

Hvilke bedrifter benytter OKR idag?

Bedrifter som benytter OKR som et hjelpemiddel er kanskje
fler enn du hadde trodd, her har du en liten liste med et par eksempler på
bedrifter du mest sannsynlig har hørt om tidligere:

  • Google
  • Uber
  • Sparebank 1
  • LinkedIn
  • Microsoft
  • Netflix
  • Telia
  • Facebook
  • Dropbox

Hvis du ønsker å lese mer om OKR så anbefaler jeg deg å
sjekke ut linken jeg har brukt som kilde til dette innlegget:

Samt sette av en 10 minutter til å høre på Simon Sinek snakke om hvordan man utfører en kulturell transformasjon innad en bedrift.