Stian Norum Herlofsen mai 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

23 måter man enkelt kan øke engasjementet på Instagram i 2021.

Lurer du på hvordan du kan øke engasjementet på din Instagram profil i 2021? Disse 23 tipsene er alt du trenger. Dette blogginnlegget er oversatt til norsk og er opprinnelig skrevet av Adam Phillips og publisert på faclon.io.

For mange markedsfører er Instagram et veldig viktig verktøy. Og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor, siden 13% av alle mennesker på jorden er på Instagram. I tillegg følger ca. 80% en eller flere merkevarer. Ifølge Oberlo er engasjement – målt ved likes, kommentarer, delinger og lagringer fra andre brukerprofiler. Sammenlignet med andre sosiale medier, så er engasjementet på Instagram 10 ganger høyere enn på Facebook, 54 ganger høyere enn på Pintrest og 84 ganger høyere enn på Twitter.

Men ser man bort fra Instagram sine imponerende topplinje-tall, så dukker det også opp utfordringer som peker på Instagrams markedsførings-potensiale. Dette knyttes til stadig reduserende engasjement og større konkurranse fra nye sosiale medier, deriblant TikTok.

På bakgrunn av dette søker proaktive markedsførere måter for å øke engasjementet på Instagram, til tross for noen tilbakeslag. Derfor har vi satt sammen disse 23 tipsene for å sikre at dine organiske og betalte markedsføringskampanjer fortsetter å treffe markedet, og for å vedlikeholde din Instagram-markedsføringsstrategi nå og i fremtiden.

1.    Post innhold regelmessig

Merker må være aktive for å tiltrekke seg følgere og for å øke graden av engasjement – men hvor aktive? Ifølge studier er nøkkelpunktet ca. 1-2 innlegg om dagen. På den måten holder du profilen ny og relevant, og du har flere muligheter til å tiltrekke deg oppmerksomhet mot innholdet ditt. Å vite når den beste tiden for å publisere innhold på Instagram er også viktig. Spesielt når du arbeider med en nyhetsfeed som er styrt av avanserte algoritmer.

Anbefalte tider kan variere stort, avhengig av hvem du får informasjonen fra. Noen anbefaler mellom 08 og 09 på morgenen, og mellom 14 og 17 på ettermiddagen. Dette er ofte noe som kan skape forvirring og men man kan benytte seg av Instagram sine innsiktsverktøy for å se når følgerne dine er mest aktive.

Bare se på FashionNova og National Geographic . FashionNova, en global online moteforhandler, publiserer i gjennomsnitt 30 ganger per dag – det er omtrent ett innlegg hvert 30. minutt! Dette kan høres ut som for mye, men merkevarens 19,9 millioner følgere synes ikke å tro det. Med så mange følgere er engasjementsgraden graden 0,07%. National Geographic er derimot avhengig av en mye mer konvensjonell strategi: merkevaren legger ut opptil 5-7 ganger per dag. Med 160 millioner følgere er deres engasjement på 0,24% en stor suksess.

To veldig vellykkede merkevarer, to veldig forskjellige strategier.

Så det er ingen fasit for den beste tiden eller mengden å legge ut på Instagram. Det du bør gjøre er å avdekke dine egne følgers Instagram-vaner ved å bruke innsikts-funksjonen i Instagram Business eller Creator-kontoen din. Dette hjelper deg med å identifisere når tilhengerne dine er mest aktive, og lar deg planlegge deretter, slik at innleggene dine fortsatt vises øverst i nyhetsfeeden.

 

2.    Fortell ekte historier

Instagram er full av middelmådige merkevaremeldinger som glemmer at det sosiale nettverket skal være en «visuell inspirasjonsplattform».

Du bør fange publikum gjennom bilder, video og tekst. For å øke engasjementet bli en historieforteller i stedet, og tilby ‘mikrohistorier’ via bildetekster, videoer, Instagram-historier og profil. Folk i dag ønsker det ekte, og historiefortelling er en måte å skape denne opplevelsen på. Når folk føler en følelsesmessig relasjon til innholdet ditt, er det mye mer sannsynlig at de engasjerer seg og deler det med sine jevnaldrende. For inspirasjon, følg innovative Instagram-historiefortellere som Airbnb, Red Bull, Lego, Patagonia og Nike. 

En måte å sette inn elementer av historiefortelling i Instagram-strategien din er ved å dele innhold som resonerer med merkevaren din. En annen måte er å fokusere på å fortelle en historie med bildetekstene dine.

Lengre bildetekster med elementer fra historiefortelling og ekthet er spesielt kraftige fordi de gjør det mulig for merker å fremstå som mer menneskelige og bygge dypere forbindelser med målgruppen. Gjort riktig, kan ordrike bildetekster også folk fra å scrolle videre og det øker tiden de bruker på å se på innlegget ditt. Lange billedtekster har blitt litt av en trend nylig, først adoptert av påvirkere som bruker Instagram-bildetekster som mikroblogger. Ifølge Instagram-influencer Christina Galbato, som har jobbet med merkevarer som Revolve, Four Seasons og Olay, er » mikroblogging-bildetekster flotte fordi de er veldig engasjerende, hjelper deg med algoritmen og oppmuntrer lagring og deling». I tillegg til å være en trend, er lange bildetekster en del av et større skifte mot ektehet og gir ekstra troverdighet til en plattform som lenge har blitt kritisert for å være for overfladisk. 

Merker tar sakte opp dette skiftet. Ta Patagonia som et eksempel. Det bærekraftige yttertøymerket er en mester i historiefortelling, og beretningen er full av innhold om miljø, natur og utendørssport. Airbnb er et annet eksempel på god historiefortelling. Merket bruker Stories for å vise interessante verter, opplevelser og steder.

Så oppsummeringen er altså: Ikke bare legg ut produktbilder og salgssteder – gi innhold som samsvarer med det publikum bryr seg om, eller hjelp dem med deres problemer. Gjør det bra ved å omfavne forskjellige innholdsformater, som historier, reels, IGTV, videoer, bilder og bildetekster.

3.    Bygg en sterk merkevare

Klarhet, kreativitet og konsistens er tingen for bedrifter som ønsker å bygge merkevarebevissthet på Instagram. En uberegnelig, tilfeldig tilnærming fungerer ikke i det lange løp.

Prøv å fokusere på kjerneområder som å presentere profilen din, lage stilmønstre som holder bildene dine friske og mestre hashtag-bruk. Du bør også kommunisere regelmessig med dine følgere for å bygge opp engasjement, relasjoner og lojalitet. Ved å kartlegge prosessene og merkevarens beste praksis for Instagram, kan du presentere et positivt og konsistent merke for målgruppen din. 

 

4.    Skap en visuelt fin Instagram-feed

Instagram er en visuelt drevet plattform som belønner estetisk tiltalende innhold.

Selv om blank perfeksjon faller ut av stilen, er hjertet på Instagram visuelt innhold, og det vil aldri endre seg. Visuelt har filtre med høy metning og perfekt posisjonerte avokado-skåler blitt erstattet med oppriktige bilder, dempet, jordete toner og en lavmælt redigeringsstil.

Et populært utseende er å redusere høydepunkter og øke lysstyrken på bilder, uten å berøre fargene selv for mye, noe som resulterer i et naturlig utseende. Noen mennesker går til og med for en «no-edit edit» .  Men viktigere enn å følge en bestemt redigeringsstil er å ha en visuelt fin nyhetsfeed.

I følge en WebDam-rapport om sosiale medier, har 60% av de beste produktene på Instagram et konsistent utseende hver gang de legger ut. Utseendet ditt skal samsvare med merkeidentiteten din og appellere til publikum du prøver å tiltrekke deg. Ta Five Minute Journal som et eksempel. Deres feed deres vekker en følelse av rolig, gjennomtenkt refleksjon – akkurat som merkevaren deres. Glossier er derimot konsistent og autentisk ved å legge ut produktbilder, nærbilder og memer som er ærlige og naturlige. Uten fancy redigering og profesjonelle bilder, virker innholdet deres jordnært og tilgjengelig.

For å redigere bildene godt (enten du ønsker en polert følelse eller redigeringen uten redigering), er det viktig å bruke bilderedigeringsapper som Adobe Lightroom. Vintage kameraapps, som Huji Cam, som målrettet legger korn og støv til bildene dine, kan også gi deg en misunnelsesverdig estetikk, populær spesielt hos Gen Z. 

 

5.    Velg riktige #hashtags

Å velge de beste hashtags for Instagram-innleggene dine kan bety forskjellen mellom å vises som et toppinnlegg eller å synke til bunnen av feeden uten spor.

Legg til hashtags som passer godt til det din merkevare står for av innhold, samt ha med noen generelle tags og innlegget ditt kan eksponeres for langt flere på plattformen. Bruk en blanding av trending og bransjespesifikke hashtags for å finne den beste hashtaggen for å få kontakt med dine målrettede følgere.

For de beste resultatene, undersøk hver hashtag. Se på innholdstypen og antall likes på innleggene som har best resultat – hvis innholdet ditt stemmer overens, har du fått en vinnende hashtag. Antall hashtags du distribuerer er også kritisk. Mens Instagram tillater opptil 30, risikerer en masse «støy» under bildeteksten og man kan se uprofesjonell ut. Derfor bruker 91% av innleggene fra toppmerker syv eller færre hashtags for å få mange likes. Ifølge noen får innlegg med over 11 hashtags mest interaksjon. Selv en hashtag kan øke engasjementet på innlegget ditt med opptil 12,6% .

For å hjelpe deg med å bestemme hvilket nummer som er riktig for merkevaren din, identifiser hvor mange hashtags konkurrentene dine og eksperimenter deretter med forskjellige hashtag-volumer på innleggene dine. Husk at Instagrams algoritme straffer «spammy» -atferd, så varier antall og type hashtags du bruker for å redusere sjansene for at dette skjer.

På samme måte må du sørge for at hashtags du velger er virkelig det de ser ut til. Noen merker har havnet i pinlige situasjoner når de uskyldig har brukt hashtags som faktisk tilhørte noen av internettets mer rare samfunn.

 

6.    Lag en egen #hashtag

En merket hashtag er ofte en sentral del av en vellykket Instagram-markedsføringsstrategi.

Det beste utgangspunktet er en generell merket hashtag. Det skal være kort, minneverdig og inkludere merkenavnet ditt i en eller annen form. Tenk #FrankEffect fra Frank Body eller #ColourPopMe fra Color Pop Cosmetics . Fordelene med en merket hashtag er å gjøre innholdet ditt mer synlig, lede trafikk til profilen din og skape et sterkere fellesskap rundt merkevaren din. Det vil også hjelpe deg med å organisere innholdet ditt, noe som gjør det lett å finne og spore.

Plasser hashtaggen i biografen din, slik at den er lett synlig for alle som besøker profilen din. Og ingen sier at du må ha bare en hashtag. Du kan også lage hashtags for en bestemt kampanje eller konkurranse, vise frem talsmenn for merkevarer eller oppmuntre brukergenerert innhold. Ta athleisure-merket Athleta som et eksempel. Merket valgte hashtag #PowerofShe, som passer rett inn i sitt oppdrag om å styrke kvinner. Et annet eksempel er møbelforhandleren West Elm og hashtaggen #mywestelm. Hashtaggen oppfordrer brukergenerert innhold ved å love å dele de beste bildene.

 

7.    Fokuser på bruker-generert innhold

Brukergenerert innhold på Instagram er den hellige gralen for markedsførere. Det er en sjanse for følgere å involvere seg dypere med et merke, samtidig som de reduserer markedsføringskostnadene fordi innhold blir opprettet og godkjent av publikum.

Det er en tilnærming som har gitt utbytte for de beste brukergenererte innholdskampanjene. For eksempel er Starbucks ‘#RedCupContest et perfekt eksempel på å transformere følgere til merkevareforkjemper. Kampanjen ble lansert hver desember og ber følgere om å sende inn kreative bilder av Starbucks ‘berømte røde julebeger. Hashtaggen har 37.000 bidrag til dags dato, så det er trygt å si at det har vært en suksess.

Nesten alle bransjer kan dra nytte av brukergenerert innhold. Bare ta en titt på Santander og deres velstandskampanje. Kampanjen utnyttet følelsene og humoren i hverdagen ved å be om korte brukergenererte klipp fra følgere, som ble samlet inn i et videoklipp om hva velstand betyr for kundene. Resultatet var en hjertevarmende og innflytelsesrik kampanje som klarte å heve merkevarens image.

 

8.    Utforsk det store spekteret av Instagram videoformater

Et bilde kan være verdt tusen ord, men en video er verdt 1,8 millioner.

Mens Shakespeare-elskere kanskje er uenige i en slik stat, er det ingen utfordrende effektivitet og popularitet av online videoinnhold. Instagram anerkjenner dette og tilbyr en rekke videealternativer for markedsførere å distribuere. Når en plattform lanserer en ny funksjon vil de at den skal bli en suksess. Instagram ønsker at så mange som mulig vil bruke deres svar på TikTok, og derfor øker de antall visninger og engasjementet. Jeg kjenner til felles bekjente som har vokst med mange hundre tusener av følgere, bare fra Instagram Reels. Selv mindre innholdsprodusenter kan øke deres følgerbase ganske drastisk, hvis kun en video går viralt. Fra Instagram-historier som kan knuse videoer og stillbilder i en enkelt annonse. for å frittstille 60 sekunders videoer som er ideelle for langformede funksjoner, må du sørge for at du bruker styrkene til hvert videoformat.

Vurder for eksempel Instagram-historienes live videoalternativ for spørsmål og svar eller store avsløringer om nye produkter eller tjenester, eller bruk en forhåndsinnspilt annonse for å tilby autentiske historier bak kulissene til dine følgere for å øke Instagram-engasjementet.

Og ikke glem IGTV. Selv om noen eksperter har erklært funksjonen død, kan diagnosen være for tidlig. Opprinnelig hadde Instagram til hensikt at IGTV skulle være et mål for originalt langformat videoinnhold.  Dette gir imidlertid også en mulighet for smarte markedsførere. Å være førstegangsfører på IGTV, vil merkevarer ha mindre konkurranse om visninger. I tillegg jobber de i et unikt, mobilvennlig oppsett som er perfekt for eviggrønt innhold, som featurettes og intervjuer.

Ta Imperial College som et eksempel. Det London-baserte universitetet bruker IGTV for å tiltrekke seg nye studenter med relatert innhold, for eksempel en video som svarer på spørsmålet i alles sinn: “hvor mye bruker studentene på kaffe?”

 

9.    Bruk teksting på videoer som publiseres

I følge Instagram blir 60% av historiene sett med lyd på … noe som betyr at 40% blir sett uten lyd.

Med video som i økende grad dominerer nettområdet, har lyd blitt en dårlig fetter med et betydelig antall brukere som foretrekker å ikke aktivere lyd når de ser på en video. Det er derfor teksting har blitt så viktig for markedsførere, slik at kjernemeldinger kan leveres på skjermen sammen med grafikk. Forskning fra Facebook (Instagrams morselskap) viser at teksting av videoer øker gjennomsnittlig videovisningstid med 12%. Meldingseffektiviteten økes også massivt, og har en suksessrate på 82% sammenlignet med 18% med lyd på og ingen bildetekster. En annen studie fant at 80% av menneskene sa at bildetekst ville gjøre dem mer sannsynlig å se hele videoen.

Du kan lage en video med automatisk bildetekst på Facebook som du kan lagre og legge ut på Instagram (men husk å sjekke om det er feil teksting) eller, alternativt, kan du opprette din egen dedikerte billedtekstfil. Mens ingen kan nekte for den oppmerksomhetsfangende kraften til bildetekster, er de offisielt ikke en del av Instagrams beste praksis for historier.De fleste historier blir fortsatt sett med lyd på. Og når en bruker aktiverer lyd, er den på til de deaktiverer den, noe som gjør det viktig å fortsatt investere i å gi en flott lydopplevelse

 

10. Omfavn Instagram sine AR-filtere

Instagram åpnet etableringen av AR-filtre for publikum med sitt Spark AR Studio i fjor. Siden den gang har AR tatt appen med storm, med noen av de beste filtrene som har godt over 1 milliard visninger.

Selv om det fremdeles er populært blant yngre brukere, er det en voksende bransje rundt AR-filtre, og mange merker velger å produsere sine egne. Bare se på NARS kosmetikk, som produserte en haug med filtre som lar brukerne praktisk talt prøve leppestift nyanser. Instagram AR-filtre har nylig utviklet seg utover effekter som blir lagt til ansiktet ditt. Nå handler de mest populære AR-filtrene om fargegradering og forbedring av videoen din. Så som du vil legge til et filter på et bilde, kan du nå legge til et AR-filter for å gjøre videoene dine vakrere.

Som et merke kan du prøve å lage AR-videoeffekter som lar dine følgere oppleve produktet ditt eller gjenskape din visuelle stil.

 

11. Dra nytte av Instagrams videoannonseformater

Med 75% av folk på Instagram sier at de tar handlinger «som å besøke nettsteder, søke eller fortelle en venn» etter å ha blitt påvirket av et innlegg, er det viktig å mestre plattformens utvalg av annonseformater. Mens fotoannonser forblir fast på plattformen, er Instagram-videoformater et stadig mer uvurderlig verktøy for å målrette mot et valgt publikum.

Plattformen tilbyr tre viktige videoformater for å lage Instagram-annonser: enkeltvideoannonser gir muligheten til å lage opptil 60 sekunders reklame, «karuseller» tillater flere meldingseiendommer ved å gjøre det mulig for følgere å sveipe over for flere bilder eller videoer, og Instagram Stories tilbyr et vertikalt fullskjermformat der bilder og videoer kan spleises sammen for å lage visuelt arresterende annonser.

 

12. Gi GIF-er en sjanse

Med forskning som viser at flere ser på slutten av videoer som er 15 sekunder eller mindre, bør det være obligatorisk for markedsavdelinger å lære å lage og hvordan å legge ut en GIF.

GIF-formatet feirer 30-årsjubileum i 2017, og er mer tiltalende enn bilder – GIF-er deles mer enn enten JPEG- eller PNG-format – og er mer kostnadseffektive og mer effektive enn å produsere videoer. Det er også mediet som tydelig inspirerte Instagram til å lage sin egen riff på GIF – Boomerang – som tar opp en kort sekvens med stillbilder før de kombineres og deretter sløyfes frem og tilbake, klare for opplasting til Instagram. Verktøyet har allerede gitt noen gode resultater for merkevarer som har eksperimentert med det unge mediet for å øke Instagram-engasjementet. 

 

13. Bruk Instagram-trafikk for å øke nettstedtrafikken

Instagram-trafikk kan bidra til å øke besøk på nettstedet ditt med plattformen som gir mulighet for en enkelt klikkbar lenke i biografien din.

Maksimer potensialet i lenken din med spesialtilbud og kampanjer for å oppmuntre følgere til å klikke seg gjennom. Du bør også kombinere sterke oppfordringer til handling med nettadressen din i et tekstoverlegg på bilder eller videoer. I Instagram-historier kan du sette inn en lenke med en «Swipe Up» CTA hvis du har over 10 000 følgere. Ikke glem at alle Instagrams annonseformater tilbyr en oppfordringsknapp som følgere kan klikke på for å ta dem til nettstedet ditt. Hvis du har inngått samarbeid med andre, kan du samarbeide med dem for å markedsføre nettadressen din også i eget innhold.

Til slutt, for å sikre at du kan se relevant trafikkstatistikk, distribuere analyseprogramvare for å få innsikt i hvilket Instagram-innhold som fører trafikk til nettstedet ditt, slik at du kan målrette kampanjen ytterligere.

 

14. Bruk SEO for å «vinne» Instagram

Instagram og SEO virker kanskje ikke som de mest åpenbare kombinasjonene – men å lage en SEO-strategi for Instagram-kontoen din er viktig, på den stadig mer konkurransedyktige plattformen.

De to nøkkelområdene som påvirker SEO er kontohåndteringen og kontonavnet. Den første er ‘@’ -navnet du registrerer deg med, som klart skal gjenspeile sektoren der virksomheten din opererer. Gjør dette kort, søtt og minneverdig. Så er det kontonavnet ditt, som vises under profilbildet ditt og som skal gjenspeile merkevaren og bransjen. Når folk søker på Instagram med ord eller emoji, er det kontonavnet ditt som Instagram vil sjekke søk mot.

Sett deg inn bransjen din eller et nøkkelord relatert til virksomheten din i navnefeltet for å få mest mulig ut av denne funksjonen. Nøkkelen her er å tenke på ord folk vil bruke når de søker på Instagram. Forholdet mellom sosiale medier og SEO går begge veier. Ikke bare vil du optimalisere profilen din for søkere i kanalen din, men du vil også vurdere at sosiale signaler (som likes, delinger og kommentarer) kan spille en rolle i SEO-rangeringene dine.

Mens Google ikke offisielt bekrefter at sosiale signaler er en del av rangeringsalgoritmen deres, har studier vist en betydelig sammenheng mellom sosialt engasjement og Google-rangering.

 

15. Samarbeid med en influencer for å skape ekte merkevare

Instagram influencer marketing har blitt stadig viktigere i disse dager, slik at markedsførere kan jobbe med innflytelsesrike personer i sin sektor og presse merkevaremeldinger ut til et bredere publikum.

Fordi influencere blir sett på som ‘uavhengige’, kan tilpasning av merkevaren din med deres autoritative stemme legge til ekte ekthet i kommunikasjonen. Hvordan velge riktig influencer kan imidlertid være utfordrende. Markedsførere kan falle for glamouren ved å jobbe med en kjendis i stedet for å fokusere på hva influencer faktisk kan bringe til bordet. Det er viktig at markedsførere forstår definisjonen av hva som er en influencer i utgangspunktet, og planlegger en influencerstrategi som har en kort prøvekampanjeperiode for å se hvor mottakelig nettverket av følgere er for ditt merke.

Vi husker alle tilbakeslaget Pepsi møtte og prøvde å ta i bruk sosiale bevegelser, som Black Lives Matter, med deres kampanje med Kendall Jenner. Mens rekkevidden til en kjendis som Jenner er enorm, ble ikke kampanjen oppfattet som autentisk. Forbrukerne i dag blir stadig mer følsomme overfor tradisjonell reklame, er utrolig klar over sosiale problemer, og har finjusterte BS-filtre, noe som gjør autentisitet til et stort krav for merkevarer. Mikroinfluencer er generelt rimeligere, har en mer personlig forbindelse til publikum, og de oppfattes som mer autentiske. Faktisk har mikroinfluencer konsekvent høyere engasjementstall rundt 2-3% , sammenlignet med gjennomsnittlig 1,7% av makroinfluencer.

Sand Cloud er et perfekt eksempel på hvordan mikroinfluencer kan brukes til å bygge et autentisk merke. Badehåndklefirmaet bruker mikroinfluencere og faste kunder som merkevareambassadører, og henter nesten alt innholdet fra sine tilhengere. Strategien har fungert, da merkevaren 775k Instagram-tilhengere og har over 20 millioner dollar i salg til dags dato. Husk å sørge for at influenceren får de riktige verktøyene, ressursene og veiledningen de trenger for å utføre sin rolle effektivt og jobbe hånd i hånd med kampanjen med deg som ekte partnere.

 

16. Arranger en konkurranse på Instagram

Konkurranser er et kraftig engasjementsverktøy på Instagram, og genererer 3,5 ganger flere likes og 64 ganger flere kommentarer enn vanlige innlegg.

Til tross for dette blir de regelmessig oversett av merkevarer, med bare 2% av kontoene som er vert for konkurranser og bare 0,6% av innleggene som faktisk tilbyr dem i utgangspunktet. Dette betyr at det er en enorm, relativt uutnyttet ressurs for markedsførere å tjene på. En spesielt populær konkurransetype på Instagram er giveaway. Dette innebærer å gi bort et produkt eller en tjeneste, og brukere deltar i konkurransen ved å følge kontoen din, like innlegget og merke sine venner i innlegget ditt. Hvis giveawayen blir utført bra, kan dette være en kraftig taktikk for å øke engasjement og merkevarebevissthet.

Hvordan kjøre en Instagram-konkurranse krever planlegging, fra å samarbeide med et annet merke for å øke rekkevidden og identifisere konkurranseregler og mål – for eksempel «delta for å vinne», «liker å vinne» eller «følg for å vinne» – til opprettelsen av oppsiktsvekkende konkurranseinnlegg. Når du er klar til å distribuere, legg en strategi for konkurransens kampanje; sammen med Instagram-annonser, tenk eksplosjoner via e-post, bannere på nettstedet, plugger for sosiale nettverk og mer. Det er også viktig å overvåke konkurransen når den er i gang. Bruk hashtags, Google Alerts og plattformer for administrasjon av sosiale medier for å spore konkurransens ytelse. Når det er over, markedsfør resultatene på dine sosiale nettverk.

For inspirasjon, se disse beste Instagram-konkurransene som har drevet merkevarenes engasjement gjennom taket.

 

17. Konverter Instagram følgere til epostabonnenter

E-post er fortsatt viktig  for å bygge gode og varige kundeforhold.

Det er derfor merkevarer strever for å konvertere Instagram-følgere til e-postabonnenter via tre etablerte trinn designet for å skape effektiv Instagram-markedsføring for e-post. Opprett først et klikkbart insentiv i Instagram-innleggene dine, avhengig av målgruppen din. Vurder for eksempel å tilby en premie, gratis innhold eller en rabatt.

For det andre, når publikum har klikket gjennom, må du sørge for at destinasjonssiden har en sterk oppfordring til handling knyttet til et skjema for innsending av e-post. For det tredje, opprett en adresseliste for effektivt å slå opp de nye e-postabonnentene dine, slik at du kan begynne å utvikle mer meningsfylte forhold til dem.

 

18. Omfavn Instagram Stories

Instagram-historier har blitt den mest populære funksjonen på plattformen med 500 millioner brukere hver dag. Det er til og med snakk om at historier blir hovedfunksjonen på Instagram, til og med å erstatte hovedfeeden.

Det burde kanskje ikke komme som en overraskelse at en tredjedel av de mest viste Instagram-historiene faktisk kommer fra bedrifter. Historier lar deg legge ut en blanding av bilder og bilder i et enkelt innlegg som forsvinner etter 24 timer. Story-funksjonen er bra for rekkevidde og engasjement, og kan øke sjansene dine for å vises i Utforsk-delen og hjelpe deg med å få nye følgere i prosessen.

Ved å bruke historier kan merkevaren din virke mer autentisk og tilgjengelig, og skape en følelse som gjør at brukerne kommer tilbake for å engasjere seg med merkevaren din flere ganger. Livehistorier er ideelle for å trekke folk inn fordi de skjer i øyeblikket, mens forhåndsinnspilte historier er perfekte for grundig dekning av produktene dine, engangs-quickfire-kampanjer eller deling av fortellinger. 

Noen av de beste historiene benytter seg av «FOMO» -effekthistoriene ved å tilby sniktitt, eller bruke interaktive elementer og smart historiefortelling for å holde brukerne i ferd med å se. Husk at 60% av Instagram-historiene blir sett med lyd på, så ikke glem å investere i en god lydopplevelse for publikum.

 

19. Legg til en lenke på Instagram Stories

Tidligere bare tilgjengelig for verifiserte Instagram-kontoinnehavere, kan du nå legge til en «Se mer» -kobling til en historie hvis du har en forretningskonto og 10.000 følgere eller mer.

For å legge til en lenke, må du laste opp bildet eller videoen din til Instagram som tidligere. Deretter trykker du på koblingsikonet øverst på skjermen. Skriv inn lenken, gjør en rask forhåndsvisning for å sjekke at alt er bra, og trykk «ferdig». Husk å legge til en CTA i historien din, slik at brukerne vet hva de gjør. Det kan virke som et enkelt alternativ, men det er viktig for å få enda mer Instagram-trafikk til nettstedet ditt. 

 

20. Bruk emoji effektivt

Kraften til bilder over ord strekker seg til emoji-spesielt på Instagram. En studie fant at emoji brukes av 92% av den online befolkningen .

Med tusenvis av emojier tilgjengelig, er det viktig å lage en strategi for hvordan du bruker emojier som fanger merkevaren din, uten å se for uformell ut. Brukt riktig, kan emojis hjelpe deg med å bringe inn personlighet i merkevaren din, og bidra til å bygge en mer emosjonell forbindelse til publikum. Millenials og Gen Z er faktisk så vant til emojier at de ser meldinger uten dem som mer «kalde» . 

Først bør du vurdere om merkevaren din i det hele tatt skal distribuere emoji – for eksempel hvis du tilbyr, si en økonomisk hjelpetjeneste, er de passende? For det andre, sjekk at du forstår dens betydning for å sikre at bruken forblir hensiktsmessig, og bedøm hvor mange som skal brukes og hvor ofte du skal øke Instagram-engasjementet. Til slutt, husk at emojier går begge veier, og gjenspeiler hva følgere synes om innleggene dine, så følg kommentarer for emojier som skal brukes.

 

21. Promoter din Instagram profil via andre sosiale medier

Spre ordet om Instagram-kanalen din så langt som mulig. For eksempel, promoter Instagram-kontoen din på Facebook ved å kunngjøre på FB med en klikkbar lenke til Instagram-siden din eller andre sosiale medier. 

Du kan også utnytte Instagrams verktøy for automatisk innlegg og krysspromotering. Tverrkampanjeverktøyene lar deg øyeblikkelig poste fra Instagram til Facebook, Twitter, Tumblr og mer, og bringe følgere sammen fra alle dine sosiale nettverk. Husk å ikke krysse markedsføre alle Instagram-innleggene dine til andre sosiale kanaler, ellers risikerer du å ‘kannibalisere’ innholdet ditt, og minske behovet for følgere til å besøke Instagram-kanalen din i utgangspunktet.

 

22. Legg til CTA, overalt

Følgere kan elske Instagram-annonsene dine, men vær sikker på at all den kjærligheten faktisk fører et sted ved å bruke en kraftig Instagram-oppfordring til handling.

Mens CTA-er kan introduseres i profilen din, bilder eller tekstingskopi, er den mest direkte måten å øke interaksjonsfrekvensen og presse følgere i en bestemt retning å bruke de offisielle CTA-knappene som Instagram gjør tilgjengelig for bedrifter. Disse vises under innlegget ditt og er ideelle for å levere korte, slagkraftige CTA-er som ‘Lær mer’ og ‘Ring nå’ som snarer følgere oppmerksomhet. 

 

23. Analyser og lær av Instagram innholdet ditt og de som gir best resultat

Lær ‘formelen’ av innhold som vil øke engasjementsgraden på Instagram, og bruk den til å forbedre din markedsføringsstrategi.

Det er mange måter å gjøre det på, enten ved å identifisere de mest effektive hashtags og visuelle stiler eller gjennom å lære når de beste tidene skal postes.

Gjennom slik overvåking kan du utvikle beste praksis for ditt eget merke. Vurder også å distribuere en plattform for administrasjon av sosiale medier som Falcon. Sosial lytting og analyse vil hjelpe deg med å finjustere markedsføringsstrategien din og øke Instagram-engasjementet.

 

Og vårt siste bonustips?

Innse at Instagram-reisen din aldri er over. Selv om det kan høres skremmende ut, så er Instagram som din virksomhet. En bedrift som stadig vokser og utvikler deg, mens den stadig knytter relasjoner med følgere. Ved å følge disse 23 tipsene for beste praksis på Instagram i 2021, kan du maksimere potensialet på din Instagram profil. Så uansett hvordan nettverket utvikler seg, så kan du fortsatt øke engasjementet på Instagram.