Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Den første forelesningen av Del 3 i Digital Markedføring – E vare hande, hadde vi foredrag av Kim Leinan. Han forklarte om OKR, spesifiserte utrykket samt drøftet positive og negative sider. Her er et sammendrag fra denne forelesningen.
Vår tids bedrifter er i stadig endring. Det gjelder å være med på bevegelsen for å forhindre å ligge bak i forhold til det digitale som bli innført. OKR står for objective and key results. Dette brukes som et hjelpeverktøy for å kunne nå mål på en effektiv og ukomplisert måte. Alle bedrifter har en rekke mål som skal stilles og suksessfult klares. OKR hjelper ved å effektivisere og forenkle målene.
O er hovedmål og KR er delmål. Dette fremstår som en håndbok får å lett kunne identifisere hvilke mål som er viktig samt mindre viktig. Hovedmålet skal være tydelig og mer eller mindre oppnålig. Delmålet er til for å kunne sette mindre mer spesefikke mål.
OKR metoden brukes for å øke bevissthet rundt mål og effekten disse skaper. Det hjelper ansatte å motiveres i riktig retning samt påvirker endresultater.
Kilder: