
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Mange bedrifter bruker sliker planer som okr som f.eks google, zalando. Dette blir brukt fordi det skaper engjasment og sammarebeid for de målene man har satt opp eller virksomheten som har settet opp for deg/dere.

Hvis en virksomhet alltid
når sine mål kan det skyldes av for enkle mål og har ikke noe mål som utfordre
dem og kan lære om deres styrker. Målene må kunne skape litt usikkerhet slik at
arbeidsprosessen endrer seg og får dem til utvikle seg. Det er bedre å ha store
mål og i tillegg til dette små mål som får virksomheten til å fortsette å drive
seg selv. Slik vil virksomheten og sine arbeidere ha det enklere å utføre små arbeid
med tanke på at de har eller skal oppleve noe hardere arbeid.
Det skal være enkle beskrivelser
slik at vært enkelt team kan være i stand for kunne forstå målene og den retningen
virksomheten ønsker å ta. Slik mål må defineres slik at alle og eller de aller
fleste kan bidra.
For å kunne forstå okr på
en god måte er det kanskje bedre vite hvordan du kan starte og hvordan dette
utføres!
Det første som skal og
burde utføres er å samle personalet og snakke om situasjonen som gjelder,
utfordringer og informasjon som gjelder for virksomheten.
Del opp personalet til
mindre grupper slik at de kan sammen diskutere og fortelle resten, det skal
kunne lage et utkast for Okr og gjøre det enklere når man starter av i små
grupper før man forteller alle på engang. Dette kan også hjelpe med å få
variasjon med svarene eller tilbake meldingene. Etter dette kan lederne
innenfor virksomheten diskutere og velge hva som viktigst, hva som burde setter
søkelys på nå og hva kan vi beholde av mål til neste gang.
Det er også viktig å sette mælepinner mellom start
og slutt etterpå ganger og dette kommer helt på planen, men det er viktig å
kunne vite og vise fram til en hvis logg føring.
Til sutt er det viktig å lage en rapport enten underveis eller etter, det kommer helt ann på hvordan og hva som utføres. Denne rapporten skal vise deg og dere hva som har blitt nådd av mål(ene)
Kilder:
https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper