
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Hva er OKR?
OKR står
for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes
for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de
viktigste aktivitetene til enhver tid. Hensikten er å ta strategien ut i
organisasjonen, sette en felles prioritet og retning, og styre mot denne på
alle nivå i organisasjonen. OKR bidrar til tydelighet, fokus, økt engasjement
og høyere gjennomføringskraft! Mange av de lendene selskapene tar i bruk OKR
som f.eks. Facebook og Google for målstyring og gjennomføring.
Helt enkelt kan du si at OKR handler om å svare på to
grunnleggende spørsmål i alle ledd i organisasjonen hvert kvartal:
- Objective mål: Hva ønsker du å oppnå? Objective (mål) er kvalitative beskrivelser av hva du vil oppnå, og skal være korte, inspirerende og engasjerende. Et mål skal motivere og utfordre teamet, samtidig som det bør være enkelt å huske.
- Key Results: Hvordan har du tenkt å komme dit? Key Results er et sett med kvantitative, målbare beregninger som følger fremdriften mot målet. For hvert mål kan du ha et sett med 2 til 5 nøkkelresultater.
Objective er retningen. Key Results er hvordan du skal komme dit. Det kan bidra til å skape visjon, hjelpe til med å øke engasjement og få frem de viktigste prioriteringene i en organisasjon.

Fordeler med OKR
INEVO har kommet med 4 fordeler med å benytte OKR:
- De viktigste målene i bedriften kommer til
overflaten - Alle i bedriften får vite hva som er viktig (95%
av ansatte er usikre på bedriftens strategi, Harvard Business Review) - Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til
målene - Alle i bedriften vet hva som foregår
Alle i teamet har tilgang til OKR-ene på alle nivåer i
organisasjonen på en egnet plattform. Dette er for at man skal kan kunne se hva
andre har som ambisjoner, samt at det er viktig for å kunne samkjøre
målsetninger horisontalt i organisasjonen.
Google, Zalando, Spotify og Airbnb er eksempler på kjente OKR-brukere. Men OKR er ikke bare for digitale selskaper. Walmart, The Guardian, Dun og Bradstreet, og ING Bank bruker det også. I Norge tar både store tradisjonelle selskaper så vel som lovende start-ups metoden i bruk.
Hvordan INEVO innførte OKR
Inevo fulgte 6 steg for å lykkes i denne innføringen:
- Fortell hva du ønsker å oppnå i det neste
kvartalet i OKR-format - Sjekk at dine OKR er i tråd med firmaet
- Diskuter dine OKR med en leder
- Daglig leder godkjenner alle OKR
- Alle publiserer sine OKR på et sted som er
synlig for alle - Vi kjører ukentlige oppdateringer i Basecamp
Kilder:
https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper