Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
For et par uker siden fikk vi utdelt den andre eksamensoppgaven for semesteret, og denne gangen skal vi lage og lansere vår helt egne nettbutikk! Denne prosessen skal jeg selvfølgelig dele mer om fremover. I forbindelse med å lage denne nettbutikken har vi fått i oppgave av Karl Philip å sette oss noen mål for de neste ukene for å ha noe å jobbe mot. Målene skal lages med OKR som er en system for å styre selskapet og sette mål. Det er systemet jeg tenkte jeg skulle lære dere litt mer om i dette innlegget.
I dette innlegget skal du lære:
- Hva er OKR
- Hvorfor bruke OKR
- Hvordan implementere OKR
Hva er OKR?
OKR står for Objectives og Key results. Objectives beskriver hva du vil oppnå og key results er mindre delmål som skal beskrive hvordan du skal komme deg til dette målet. OKR er et populært styresett benyttet i organisasjoner som har som formål å sette, kommunisere og overvåke mål på kvartalbasis.
Målet med å sette slike OKR’er er å få hele organsiasjonen til å samarbeide på tvers av avdelingene mot de samme målbare målene og på denne måten motivere alle de ansatte til å jobbe hardere. Fordelen med slike OKR’er er at de er enkle å kommunisere slik at alle skal vite hva målene er. I tillegg skal de være enkle å måle slik at det ikke er noe tvill om målet er nådd eller ikke ved kvartalslutt.
OKR’ene skal bestå av et Objective med tilhørende key results. Objective skal beskrive retningen man ønsker å jobbe i. Key results skal beskrive hvordan du skal komme deg dit. Det kan settes. mange slike objectives med tilhørende key results.
Hvorfor bruke OKR?
Fordi OKR er så enkelt! Det finnes mange gode grunner til at du burde implementere OKR i ditt selskap: Det er enkelt, det er mindre tidkrevende enn andre styringsmetoder, det er transparent, og det gir store fordeler for produktivitet og for å bygge en kultur innad i selskapet.
Mange av de aller største og mest suksessfulle selskapene i verden benytter seg av OKR, og dette er vel et tegn i seg selv på at dette er en god ide for alle små og store selskaper å ta i bruk. Noen av de mest kjente selskapene som har bekreftet at de benytter seg av dette styresettet er blant annet Netflix, Uber, Samsung, Google, Twitter og mange mange fler.
Hvordan implementere OKR?
Som nevnt har vi tatt i bruk OKR i forbindelse med at vi skal opprette vår egne nettbutikk på skolen. Måten vi har implementert dette i klassen er at KP har opprettet en salgs base for klassen på nettsiden Basecamp. Der inne får hvert team muligheten til å legge inn sine OKR’er samt å følge med på hva de andre teamene driver med. Hvert Key result skal også ha en beskrivelse av hvor stor sannsynlighet det er for å nå målet i løpet av kvartalet. Dette illustreres med en brøk som for eksempel 5/10 som illustrerer at det er 50% sjanse for å nå målet.
Fredag er dagen for oppdatering. Hver fredag skal hvert enkelt team gå inn og oppdatere hvorvidt man har kommet nærmere målet den siste uken. Måten vi gjør dette på er å oppdatere denne “brøken” for hvert av Key Resultene. Har man kommet nærmere målet, går sannsynligheten opp, men om man har funnet ut at det kanskje kan bli vanskeligere enn forventet går sannsynligheten ned.
Dette er målene mitt team har satt for vår nettbutikk:
Objective: Vellykket lansering av nettbutikk
KR1: Utforme et oversiktlig og fungerende design for nettbutikken 5/10
KR2: Få minst 100 besøkene på nettbutikken i løpet av første kvartal 4/10
KR3: Gjennomføre minst et salg i nettbutikken 5/10
Kilder:
Forelesninger med KP
Weekdone.com
Inevo.no