Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Kort fortalt
OKR, eller Objectives & Key Results handler om å gjennomføre diverse tiltak. Objectives handler om hva man ønsker å oppnå, mens Key results er hvordan vi skal oppnå dette. De fleste bedrifter benytter seg av OKR modellen, fordi det gir en enklere navigasjon for å oppnå målene sine. Dette er en styremåte som setter høye mål for prosjektet, sikrer progresjon og setter en pekepinne på hva man skal jobbe med. Hva og hvordan er to spørsmål som er kritisk å stille hver kvartal, for å sette riktig kurs for videre arbeid. Karl Phillip Lund, vår foreleser om dette temaet, har skrevet en fin artikkel om akkurat dette.
Hva er en bra OKR?
I det lange løp vil bruk av OKR være lønnsomt og gi store gevinster hvis den er god og utformet på en riktig måte. Her er delmål viktig, grunnen til det er fordi det gjør det lettere å jobbe seg frem mot det store målet.
Et eksempel på OKR for en klesbutikk som er lokalisert i oslo er:
Objective: Bli størst i Oslo innenfor kleshandel
Key results 1: Få minst 2 av de største motebladene i Oslo til å skrive om oss. Key results 2: Få 1000 betalende kunder i løpet av 1 måned. Key results 3: Få 2000 nye følgere på SoMe i løpet av 2 måneder
Kilder: https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/