dig2100admin April 27, 2017

Emil Eriksson, produktmanager i Apsis snakket om Onmi-kanaler og hvordan du skal kunne transformere din bedrifts kanalbruk fra data-siloer til en helhetlig kanalbruk fra både fysisk og online drift. 

Målet bør være å lage indviduelle kundeprofiler, dermed ikke skille data fra fysisk til online butikk. Det er det som vil kunne føre til suksess med Omni-kanaler. Datagrunnlaget er grunnlaget for suksess.

Bruk dataen fornuftig og respektfullt

Bak all data som samles inn er det forbrukere og det må vi respektere. Data må ikke være kjedelig, men vi må være klar over at bak all dataen er det mennesker.

Skap eierskap til kanaler 

Det er viktig å eie en kanal, og å være fullt og helt til stede i den. Velg den kanalen kundene dine er på og benytter aktivt. Har du noen gang spurt kunden din hvilken kanal den foretrekker?

Ifølge e-baromtere 2015 foretrekker 42% av forbrukere e-mail. Samtidig som det også er mange andre kanaler som skårer høyt hos forbrukerne:

En god kanalmiks 

En god og effektiv kanalmiks er fysiske kanaler møter digitale kanaler. Eriksson anbefaler å starte med fysiske kanaler og deretter bygge opp de digitale kanalene.

Det trenger ikke være vanskelig å få suksess – start smått og få det til å bli stort med små skritt.

Kort oppsummert

  • Riktig data er viktig for å kunne oppnå suksess med data-dreven markedsføring
  • Data-dreven markedsføring vil gjøre det mulig å bli omgjort til en Omni-kanal bedrift
  • Gjør en nøye kanal-vurdering
  • Fokuser på kundene dine