helsna March 21, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har hatt en spennende oppgave den siste tiden – opprette og drifte en nettbutikk! Tankene om hvordan det faktisk er å skulle opprette en egen nettbutikk var mange. Er det like enkelt, eller er det like vanskelig som jeg har blitt fortalt? Meningene er delte. I dette innlegget tar jeg dere gjennom denne prosessen, som var mitt første møte med denne type digital plattform.

Idémyldring og resultat

Vi var en gruppe på tre personer. Vi begynte med en brainstormingprosess der vi gikk gjennom hva som kunne være aktuelt for oss å selge. Vi tok mange ting i betrakning. Skulle vi satse på et lite eller stort marked? Hvilken målgruppe? Skal den tilhøre Norden, Norge, eller hele verden? Mann eller kvinne, eller spiller det ingen rolle? Vi landet til slutt på idéen om å selge notatbøker i skikkelig kvalitet, med muligheten til å personliggjøre de via en tjeneste som heter «tailormade». Det betyr at vår leverandør, som jeg skal komme tilbake til, trykker bøkene med en tekst kunden velger selv. Både hva som skal stå på boken, og hvilken skriftype.

noted.no

Over til leverandør – vi landet nemlig på å benytte en leverandør som tilbyr muligheten for dropshipping. Det er en metode som var enklest for oss å ta i bruk. Det betyr at vi er mellomleddet mellom kunde og leverandør, og ikke behøver et eget varelager. Leverandøren holder til i Trondheim og er en godt etablert merkevare vi kan ha tillit til – Bookbinders design. De har også en nettbutikk. Med tanke på at vi som bruker dropshipping ikke har fullstendig koll på varelager, distribusjon av varer eller produktutvikling, er det fint å ha en stabil leverandør i ryggen som vi vet at vi kan stole på.

Ved dropshipping har vi full kontroll på markedsføringen og hvordan vi ønsker å fremstå – både vår visuelle profil og hvordan vi når frem til kundene våre. Dette var kanskje den morsomste delen av oppgaven for min del. Dette var fasen hvor vi kunne velge farger for vår profil, font og oppsett som skulle gi oss en sterk merkevare. Vi ville ha en fargekombinasjon som er sjelden og som minner om noted.no. Vi skal være «top of mind» innen notatbøker og kreative felt. Bare tenk på hvor mye farger kan symbolisere en merkevare – gul og rød = Mc Donalds, hvit og oransje = Vipps, for å nevne noe. Vi brukte litt tid på å finne fargene vi ønsket at skulle representere noted.no fordi vi så viktigheten av dette selv. I tillegg var det gøy å være i en prosess der vi selv kunne bestemme vår tone of voice i markedsføringen.

OKR

Karl Philip Lund er vår foreleser i digital markedsføring. Han introduserte oss for begrepet «OKR». Det står for «objectives» og «key results». OKR skal være et verktøy som skal hjelpe deg med å definere målene dine, og hvordan du skal nå dem. Objectives er delen der du skal beskrive hva du vil oppnå, og key results er mindre delmål som beskriver hvordan du skal komme deg til hovedmålet. Denne måten å jobbe mot mål er et fint styresett som hjalp oss med å holde koll på hvor vi lå i løypa, og jeg anbefaler å jobbe med mål på denne måten. Gjennom hele prosessen med oppgaven har vi og de andre kursdeltakerne hver mandag oppdatert hverandre på hvordan vi har ligget an med OKR på en plattform som heter Basecamp.

Vår OKR ser slik ut:

Objectives (ambisjon): Få inn trafikk på nettbutikken

Key Results (konkrete mål):     K1: 500 klikk på nettsiden

                                                           K2: 2 % kjøp på nettsiden

                                                           K3: Høy funksjonell/brukervennlig nettside

Valg av plattform for nettbutikk

Det finnes flere plattformer der ute for deg som er nybegynner og vil åpne en nettbutikk uten særlig mye kjennskap til dette fra før. Vi benyttet oss av Shopify.com. Det er en relativt enkel og brukervennlig plattform som kan minne litt om WordPress. Vi ønsket ikke å ha adresse med Shopify i navnet, derfor opprettet vi et eget domene. Mer om det i neste avsnitt.

Domene

Vi ønsket å ha en selvstendig adresse. Det er flere grunner til det, men en av hovedgrunnene er at vi selv oppfatter det som mer profesjonelt og etablert. Det finnes flere måter å kjøpe et domene på i dag, men vi benyttet oss av Domeneshop. Det skulle vise seg å bli en ganske komplisert prosess å sammenkoble de to adressene. Det var mange koder og små kriker og kroker vi måtte finne frem på for å få til dette, men etter utallige søk og med hjelp fra ulike guider fikk vi det endelig til og adressen ble endelig https://www.noted.no

Markedsføring

For å markedsføre noted.no opprettet vi bedrifstprofiler både på Instagram og på Facebook. Det var utrolig enkelt å opprette og er en fin måte å følge med på trafikken fra både potensielle og eksisterende kunder.

Lansering

Vi lagde en lanseringsstrategi for å ha planen klar når nettbutikken var ferdigstilt. Den hjelper oss med å ha full oversikt over hvordan vi ønsker å ligge i løypa når butikken er oppe og går for full maskin. Dagen vi lanserte la vi ut innlegg på både Instagram og Facebook for å annonsere det, og delte til venner og bekjente.

Oppsummering

Det har vært veldig lærerikt å opprette en nettbutikk, og utrolig mye mindre komplisert enn det jeg hadde sett for meg. Det mest utfordrende var helt klart delen med å sammenkoble domene, men etter litt prøving og feiling gikk det i orden til slutt. Dette er jo strengt tatt ikke noe som er nødvendig, men som er med på å løfte uttrykket og standarden på nettbutikken et par hakk. Vi gleder oss til å holde butikken gående og se hvor prosessen med distribusjon og markedsføring vil ta oss etterhvert.

Karl Philip Lund – takk for en lærerik oppgave!