anitaghanizadeh1 juni 6, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

når du skal søke noe gjør du dette gjennom Google, når du
gjør dette vil Google komme med en liste over nettsider som selger det du er
ute etter. Denne listen er ofte svært lang og som oftest er det de øverste nettsidene
på listen som pleier å bli lest. Det er derfor viktig at din bedrift ligger
blant de øverste treffene på Google. Resultatet du får ved å søke på Google gir
deg også en del reklame. Denne reklamen vil kunne blande seg inn i de
opprinnelige treffene. Vi må derfor skille mellom betalt og organisk søk.

hva er forskjellen på organisk og betalt søk?

Organisk søk

Organiske søkeresultater er en opplisting fra søkemotoren og
blir satt i en prioritert rekkefølge i henhold til hva du er på jakt etter. Organiske
søkeresultater er de «naturlige» resultatene du finner under annonsene i
SERP-ene. De er naturlige i den forstand at søkemotor-algoritmen som analyserte
alle sidene på nettet, følte at disse sidene inneholdt den mest relevante
informasjonen for søket ditt

Algoritmen har bestemt at disse nettstedene vil ha den mest
nyttige informasjonen i henhold til hva du prøver å oppdage, og det er derfor
de rangerer høyt for søkeordene du skrev i søkefeltet. Siden skannes det for forskjellige
ting (som riktige tittelkoder, metabeskrivelser, URL, nøkkelord osv) og jo mer
relevant informasjonen er, desto høyere er rangeringen.

For å optimalisere siden din for å rangere i de organiske søkeresultatene, må du bruke SEO (søkeoptimalisering) teknikker for å gjøre siden din så ønskelig for algoritmer i søkemotoren som mulig. Noen selskaper retter ut mye penger til spesialiserte SEO-byråer for å rangere på første side- eller for å rangere som det første organiske resultatet. Rangering med SEO er imidlertid en lang prosess, og kan ta opptil seks måneder for å klatre opp på rangeringen.

bildet er hentet fra: https://devalwebsolutions.com/spoiler-alert-organic-search-vs-paid-search/

Men fortvil ikke, grunnleggende SEO- teknikker er ikke så
kompliserte å implementere som de ser ut til. Det er mange nyttige guider om
hvordan du kan få til dette.

Betalte søkeresultater:

Betalte søkeresultater er i utgangspunktet annonser som er
betalt av bedrifter for å heve seg over de organiske resultatene på en raskest
mulig måte. Dette kan i utgangspunktet bli sett på som reklame.

For annonser som vises på Google, bruker markedsførere
AdWords til å lage annonser og by på plasseringsmuligheter i auksjonen.

Det antas at den som betaler mest i AdWords-auksjonen vil ha best mulig synlighet, men omtrent som reglene for hvem som rangerer organisk, har Google prosesser på plass (kvalitetspoeng, kopi regler, kvalitet og mer) for å sikre at annonsene som rangeres er fremdeles svært relevante for søkere, både i organiske og betalt søk legger Google vekt på brukeropplevelsen fremfor alt

Hvilken skal man velge

En god søkemotorstrategi handler ikke om å velge enten organisk eller betalt søk, men å finne den rette balansen for å maksimere den totale effekten. Organiske resultater kan ha en lang tilstedeværelse, da de kan klatre oppover på rangeringen over tid, dersom informasjonen fortsatt er relevant. Men de betalte annonsene derimot, blir borte dersom du slutter å betale. Det er 50%. større sannsynlighet at brukere som havner på din nettside via en annonse vil fullføre en handling. Det negative med betalt søk er at det koster penger, og dersom man slutter å betale vil annonsene bli borte. Derfor vil en kombinasjon av både betalt søk og organisk søk gi bedre resultater.

Bildet er hentet fra: https://www.louiseasperud.com/hva-er-egentlig-seo/

Hvordan markedsførere bruker dette:

  • Gode titler, overskrifter, bildebeskrivelse og metabeskrivelser – Metadata er informasjon som følger nettsidens adresse, og er helt essensielt for god SEO. Det er denne informasjonen som vises i treff lister som Google og i sosiale medier. En god metabeskrivelse gjør det lettere for brukeren å forstå inneholder, og få flere til å klikke på det og dele det.
  • Gode tekster – Blogging og gode tekster er en fin måte å få inn flere organiske søk om man skriver om de riktige temaene og har de rette overskriftene. Dette vil drive trafikk til nettstedet ditt. Korte innlegg vil ikke generere like mye trafikk som et langt et, et langt nok innlegg vil være på 1 000 ord.
  • Finner ut av hvilke ord folk faktisk søker på- hva søker folk egentlig etter? Det hjelper ikke å være nummer en på «familiebil» hvis folk flest søker etter «stor bil» her bruker som oftest markedsførere Google Suggest og ser hva Google foreslår. Da ser de også hvilke støtteord de bør ha med. Disse støtteordene bidrar til at man får en bedre rangering.
  • Bruker nyttige verktøy som eksempelvis Google Trends google Search Console og keyword planner – for å finne ut av hva folk faktisk søker etter er det nyttig med verktøy som Google Trends, her kan man sammenligne søkeord for å se hvilke ord som blir mest brukt. Key Word planner kan brukes til å se søke volumet. Ved bruk av slike verktøy finner markedsførere de rette ordene, som hjelper dere til å treffe deres ønskede målgruppe på den mest effektive måten.

 Kilder:

https://www.iteo.no/vare-tjenester Lest 06.06.2020

https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo Lest 06.06.2020

https://www.acquisio.com/blog/agency/difference-between-organic-paid-search/ Lest 06.06.2020