christinalundsten May 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Betalt vs. organisk søk

Når vi snakker om søk på nett, skiller vi mellom betalt og organisk søk. Betalte søk er de første 3-5 oppføringene i Googles resultatopplisting. Dette er betalte annonser gjennom Google Ads, og er merket med annonse.

Organiske søk er alle oppføringene under disse annonsene. Disse resultatene rangeres etter hvor relevant innholdet er i forhold til søkeordet du taster inn i søkefeltet på søkemotoren.

SEO

“Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere en nettside for organisk trafikk. Det er jobben du gjør for at innholdet på nettsiden din klatrer til topps i søkemotorer som Google – og holder seg der.”

Google er designet for å finne innhold som er trygt, brukervennlig og informativt. Å skrive nyttig og relevant innhold for kundene dine er derfor viktig for å rangere høyt. Se for deg denne situasjonen: Du skal fikse på noe i huset og trenger en snekker. Hvor begynner du å lete? 90% av informasjonsinnhenting vi gjør i dag starter med et søk i en søkemotor, og det er sjeldent vi blar til side to. Om du ønsker at potensielle kunder skal finne produktene og tjenestene dine må du derfor være synlig øverst på Google.

Kilde:
https://www.iteo.no/vare-tjenester-iteo/performance/seo/?utm_term=seo&utm_campaign=%23SEM&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_ver=3&hsa_grp=93539521658&hsa_acc=7631154236&hsa_ad=414333592770&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-10013101&hsa_kw=seo&hsa_cam=9106877259&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&gclid=CjwKCAjwq832BRA5EiwACvCWsVFGooZ-7G8HOIKp5R67KseqtE5RCIqNQTAYWkqlHgka0lKqX_UMohoCSlcQAvD_BwE
https://www.omegamedia.no/organisk-sok