Stian.Andersen mai 5, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette innlegget er originalt en engelsk artikkel som jeg har valgt å oversette til norsk, etter som det er en skoleoppgave. Vist du ønsker å lese den originale artiklene kan du lese den her.

Vi har mange store problemer i vår industri. Alt fra tips, triks, verktøy og hemmeligheter som skal love oss å løse våres problem med å vokse. En kjapp titt på GrowthHackers.com, Inbound.org, eller andre komiteer som skal hjelpe oss med vekst, er alt som skal til for å forstå hvor mye vekst betyr.

Som et resultat, markedsfører får nå lære gjennom denne hack-tic baserte innholdet. Taktikker og verktøy kan ikke løs problemet ditt, og det viktigste av alt, hjelpe deg med å bli en god markedsfører.

Som regel vil arbeidet i jobben innebære at man for et problem som man ikke har et svar på. Mer spesifikt, vil man ikke finne svare på problemet, ved å bare legge inn et svar man vet fra før. 

Dette fører oss til spørsmålet, hvordan blir man en god markedsfører?

  1. Generalist eller Spesialist 

Jeg har ofte blitt spurt om «burde jeg bli generalist eller spesialist?»

Ved å besvare dette spørsmålet bør man se på «Master The Fundamentals» og «Go deep»

2. Master The Fundamentals 

The fundamentals er en tenking om at alt annet bygger seg på hverandre.

The fundamentals vil hjelpe deg til å løse ulike problemer man har med vekst i ulike situasjoner. Den optimale løsningen for vekst er ikke søk, Facebook Ads, innhold eller Email markedsføring, vekst har ingenting med disse verktøyene å gjøre.

Dette er de grunnleggende verdiene for vekst.

  1. Data analyse – forstå meningen med dataen til å identifisere, forstå, få nye ideer og løsninger 
  2. kvantitativ model – man må oversette din historiske data til å se fremover, slik at man kan se hva fremtiden kan gjøre slik at man selv får en bedre indikasjon på hva man kan forandre på.
  3. Bruke psykologi – dataen du har er ikke nyttig med mindre du kan bruke tallene fra dataen på en riktig måte. Det bringer oss ned til man må forstå psykologien av kundene dine, problemet og løsningen av problemet ditt.
  4. Fortelling – man må fortelle et budskap på best mulig måte til din kunder og følgere.

Alt annet som Copywriting, Conversion optimization, Facebook Ads, Social Media er bygget på disse fire elementene.

3. Gå dypt

Hver gang jeg har ansatt noen for en jobb får jeg alltid en sverm av CV og søknader med flere års med erfaringer som sier at de kan «CRO, tradisjonell markedsføring, Facebook Ads, innholds markedsføring eller en kombinasjon av disse. Søknaden hevder at de er generalister, og at de er stolte av det. Dette høres kanskje bra ut på papir, men i virkeligheten kan de ingenting i praksis.

Det å være «ok» på flere områder, er langt mindre verdifullt enn å være veldig god på et spesielt område. 

Hvorfor det? 

Vel alle kan lære litt om «overflaten» av problemet. Men å dykke dypt ned i oppgaven, krever at man kan løse et problem som det ikke finnes et svar på. Man vil aldri oppleve å finne et svar, som en generalist. Den beste måten på å bli god på å løse slike oppgaver, er å løse mange oppgaver. Når jeg velger og ansatte noen for en jobb velger jeg alltid en som er god på en spesiell ting, over en generalist.

4. velge hva du kan jobbe med

En stor måte som man lærer ferdigheter på er gjennom prosjekter i din organisasjon. Det er derfor viktig å velge et prosjekt på omhu.

Det finnes 3. ulike metoder for å optimalisere hvordan man kan lære gjennom prosjekter 

  1. du kan lære masse bare ved å ta i et prosjekt du synes høres vanskelig ut
  2. rotete prosjekter gjør at du trenger en dypere forståelse på grunn av rotet. 
  3. Du kan sette deg selv i midten av prosjektet slik at du er i fokus for din organisasjon. Denne typen prosjekter gjør det veldig synlig i bedriften. 5. hold en fot innenfor det kjente

min første jobb etter universitetet var som produkt manager i ZoomInfo. Jeg var en elendig ansatt når jeg startet.

Jeg havnet i en situasjon der 90% av hva jeg egentlig skulle kunne jobbe med, var ting jeg aldri har vært borte i før. Dette førte til at jeg ikke fikk fremgang i arbeidet. Sjefen min på den tiden la merke til dette, og vi hadde en lang og ærlig samtale om hva jeg var komfortabel med og hva jeg ikke var komfortabel med. Fra der, hjalp han meg med å forandre på prosjektet mitt slik at en større andel av hva prosjektet gikk ut på, var ting jeg kunne fra før, men at jeg samtidig måtte lære noe nytt under tiden der jeg jobbet på prosjektet.

For at du skal kunne maksimere hvordan du lærer så må du ha en fot innafor et område som du kan noe om, og en utenfor som gir deg rom og plass for utvikling.

Du vil ikke være for langt inn på det ukjente. Når alt er ukjent, kan du ikke lære kontinuerlig og over lengre periode vil du ikke kunne klare å henge med hva som skjer i industrien. Utfordringene er at det er veldig lett å falle på det som føles lett og komfortabelt, som kan føre til kjedsomhet og ulykkelighet.

Å være for langt ut i det ukjente har sine problemer. Det er lett å bli overveldet av oppgaver, og man vet ikke hvordan man skal starte eller å få fremgang.

Det finnes ikke et klart svar på hvordan man skal fordele lette og vanskelige oppgaver. For en person vil 50/50 føre til en god læringsstrategi, men for noen andre så kan det hende man lærer bedre om man vet 70% av hva jobben består av og 30% er ukjent.

6. oppnåelser over karakterer

Jeg tok min grad på universitet i Michigan. Selvom jeg likte mine studiedager, ser jeg tilbake nå og skjønner at det ikke var en oppfyllende opplevelse allikevel.

Grunnet til at det ikke var en så bra opplevelse var nettopp på grunn av at jeg trodde at gode karakter og fullt oppmøte på timene var det som skulle gjøre at jeg fikk en bra jobb. Jeg trodde det var hvilken grad og karakter som skulle utgjøre hvor god jobb man fikk, jeg tok feil.

Våres utdanningssystem brenner hull i hodene våre fra vi er barn til vi er ferdig uteksaminert fra videregående. Før internett kom var måten vi tenkte på grad og karakterer mer naturlig i den forstand at man kunne vise at man kunne noe om et spesielt tema. 

Denne tenkingen om karakter og utdanningssystemet er utdatert for 2. store grunner.

  1. Som Google selv har funnet ut av, er karakterer og grader så si null sammenheng med hvor suksessfull man vil bli en jobb.
  2. internett gjør det faktisk lettere for oss å jobbe bedre, lettere å vise frem og lettere for andre til å sjekke ut hva vi har gjort. 

Det handler ikke lenger om karakterer og grader. Det handler om å lage godt arbeid og finne en måte å vise dette på. Ja, istedenfor å vise hva man har fått til på Linkedin setter mange heller inn karakterer og ulike grader fra høyskolen.

7. bygg en plattform

hvert år for de siste 7 årene har jeg tatt et par dager i desember til å reflektere over det siste pret. En av de spørsmålene jeg stiller meg selv er «hva om de 20% av aktivitetene har ledet til 80% av verdien som er skapt?» det er bare en ting som har vært på listen min de siste 7 årene. Skrive blogg.

Det morsomme er at jeg skriver ikke så ofte, selvom det er på listen min år etter år. Hver profesjonell mulighet som jeg har hatt har kommet fra min blogg. Jeg fikk min første jobb på ZoomInfo fordi personen som ansatte meg leste bloggen min. Det er en stor grunn til at jeg fikk jobben på HubSpot på grunn av bloggen min.

Jeg sier ikke at du må skrive en blogg, men di bør investere tid til å bygge en egen plattform som er din.

Plattformen kan være en blogg, videoer, bilder osv. Plattformen gir deg en mulighet til å vise hvor hardt du har jobbet. Ved å gjøre dette kan det skje et par ting

  1. Mulighetene strømmer til deg: når du distribuerer arbeidet ditt, vil folk legge merke til det. Mulighetene vil derfor komme til deg.
  2. Du tar avgjørelsen: siden mulighetene kommer til deg, er du i en mye sterkere situasjon der noen prøver å selge seg inn til deg enn at du skal selge deg inn til dem.
  3. Du bygger ditt eget merkevare: det er ikke noe hemmelighet at bedrifter med sterke merker har en stor fordel i markedet. Det samme gjelder når du tenker på ditt eget merkevare.

Alle er ikke gode skrivere, men det betyr ikke at du ikke kan bygge din egen plattform. Det finnes mange måter å lage en plattform på. Du kan lage podcast, lage video, bruke bilder osv.

6. skaff en veileder

Du har sikkert hørt at du skal skaffe deg en veileder 100 ganger, men få skaffer det.

Sannheten er, det å finne en god veileder er veldig vanskelig. Det er noe som du må søke og jobbe etter for å få. Mens vist du finner den riktige personen, kan det være et forhold som varer årevis.

Det viktigste med en veileder er at du må forstå hva verdien til en veileder egentlig er. Mange tror at du trenger en veileder for å kunne utføre en god jobb. Det er faktisk omvendt. Du må først jobbe hardt, så kan du finne en god veileder.

Jeg bruker ordet veileder over mentor (eller noe annet) med vilje. I en karriere vil ikke en veileder ta avslutningen for deg eller gi deg svaret. Isteden vil de at du skal finne svaret, så vil en veileder hjelpe deg med å finne et bedre svar enn det du har funnet.

En slik hjelp har to former

  1. Objektiv mening: alle rundt deg har sin egen personlig preg som putter deg i ulike retninger, som er med på å forandre veien din. Verdien til en veileder er denne personen gir deg en mening som ikke er personlig fra han/hun sitt stå sted.
  2. De riktige spørsmålene: gode spørsmål kan lede til gode svar. En god veileder vil spørre deg spørsmål som du selv ikke ville spurt deg selv. I prosessen som vil hjelpe deg med å se på et problem i en annen vei eller gi deg informasjon kan være nyttig. 7. hvordan være proaktiv vs reaktiv

vist du gjør tingene ovenfor, vil du sannsynligvis av mange muligheter som kan komme din vei. Men dette lager et nytt problem: reagere til tingene som kommer din vei isteden for å være proaktiv med det du ønsker.

Å være reaktiv vil nesten alltid lage et sub-optimalt utfall. 

Å være proaktiv enn reaktiv er mitt råd, men som jeg har sett prøver andre å gjøre dette i praksis og jeg har sett et par problemer. Den proaktive tenkemåten gjør at du kan spørre deg selv om hva du egentlig ønsker. Svaret på spørsmålet virker ganske enkelt på overflaten, men det er egentlig ganske vanskelig.

Dette svaret er lettere en vi tror. På lik måte som andre problemer/spørsmål «hva er det vi egentlig vil?» 

Så her er mitt råd delt inn i ulike steg.

  1. tenk deg en måte til å prioritere hypoteser av hva du vil
  2. design eksperimentet 
  3. prøv eksperimentet
  4. analyser resultatet

er resultatene positive, forsett. Vist de er dårlige, stopp og bruk den kunnskapen til å forbedre hypotesen.

Kilder

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing