Rubenoyre mai 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens innlegg har jeg fått i oppgave å forbedre og oversette et innlegg. Artikkelen jeg har valgt er skrevet av Brian Balfour og heter «The First Step To Building A Growth Machine». Grunnen til at jeg valgte akkurat denne artikkelen er fordi det var den som vekket interessen min mest, og jeg hadde lyst til å lære mer om det som står skrevet i den.

Bilde av Gerd Altmann fra Pixabay

Første spørsmål som alltid kommer når jeg møter nye selskaper for å gi dem råd om vekst, er: «Hvilken taktikk skal jeg bruke for å utvide virksomheten min?» Jeg forsøkte å svare på dette spørsmålet med en gang, men det føltes aldri helt riktig. Jeg møtte tross alt nettopp denne personen og visste nesten ingenting om deres virksomhet eller kunder. Det som er enda viktigere er at jeg begynte å innse at spørsmålet vanligvis stammer fra søket etter en hemmelighet som for eksempel, hack eller tips om en taktikk om vekst som skulle ordne opp i alle vekstproblemene deres.

Svaret på dette spørsmålet har endret seg i etterkant og nå sier jeg «jeg aner ikke» mens jeg trekker på skuldrene. Dette svaret blir som regel møtt med et stivt blikk i ansiktet som om jeg bare trakk pusten ut av dem. Etter at jeg har latt stillheten henge over et øyeblikk, følger jeg opp med å si følgende «slutt å se etter taktikker først, start med å fokusere på etableringen av vekstprosessen». 

Prosess sier du?!?!? Virkelig?

Det finnes fire grunner til at jeg mener det er viktigere å legge prosess som førsteprioritet mens taktikk kommer etter:   

  1. Vekst er summen av mange mindre deler

Internett elsker å se historier om slike vekstkurver som er visst nedenfor. Som et resultat av dette har alle en tendens til å fokusere på oppmerksomheten mot det som skjedde rett før veksten eksploderte. Og igjen ser man etter den ene tingen som påvirket til eksplosjonen.

Det som faktisk bør være av interesse er hva de gjorde før de traff punktet i kurven? Hva var det de gjorde for å holde veksten i gang og hvordan fant de svar på alle disse tingene?

Skjermbilde: brianbalfour.com

Virkeligheten av vekst er at det aldri er en sølvkule. Meningen med dette er ikke at man ikke vil ha eksperimenter som gir avvikende resultater, det vil man så til de grader. De aller fleste utliggende resultater er et kombinert svar av læring og med en rekke tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne kanalen din, produktet og kunden din som er bedre enn noen andre på markedet og som tør å ta risikoer basert på de forskjellige læringene.  

Mennesker som har taktikk som fokus aller først, pleier også å være på utkikk etter sølvkuler. De hopper fra gode og nye taktikker eller de beste kanalene de har fått vite om og begynner å lete etter gullet i enden av regnbuen i stedet for å bruke tiden på å lære av eksperimenter, samt ta smarte beslutninger basert på disse læringene. Det vi kan si er at de svømmer rundt i vannoverflaten, men dykker aldri dypt nok til å finne oljen.  

Poenget er: Du trenger en prosess som hele tiden vil lage nye vekstideer, teste dem på effektive måter, i tillegg lære av dem og bruke de til å navigere mot å oppnå kontinuerlig vekst.  

2. Endringshastigheten akselerer

Hver eneste forbrukerkanal har gått gjennom noen grunnleggende endringer de siste 18 månedene. Under kan man se et par av kanalene, samt alle endringene som er blitt gjort:

Skjermbilde: brianbalfour.com

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, vil ikke fungere i dag. Det som fungerer i dag, kommer mest sannsynligvis ikke til å fungere om 90 dager. Det samme gjelder så og si alle de store kanalene. Noen vil alltid være tregere å endre enn andre, men det som er sikkert er at de kommer til å endre seg med tiden.

Hvis man bruker makronivå og ser på de siste 15 årene, kan vi se to viktige trender. Kundeoppkjøpskanalene oppstår mye raskere er den første mens den andre trenden går ut på at effektivitetssyklusen skjer veldig mye raskere.

Skjermbilde: brianbalfour.com

Endringsgraden i kundeoppkjøpsverdenen blir raskere, og den øker bestandig i hastighet. Vekstlag må fokusere på å bli bedre og raskere samtidig, slik at man klarer å holde seg foran konkurransen.   

Poenget er: Taktikker blir svært raskt foreldet, så derfor vil man trenge en prosess som kan tilpasse taktikken din kontinuerlig til det skiftende miljøet vi i dag lever i.

3. Hva som fungerer for deg, vil ikke fungere for alle andre

Hvis du er som meg, har du mest sannsynligvis lest en del om hva andre gjør for å oppleve vekst. Det er et nøkkelpunkt ved å gjøre dette, bruk alt du leser som inspirasjon og bare inspirasjon.

Publikummet ditt er annerledes
Produktet ditt er annerledes
Livssyklusen til din kunde er annerledes
Forretningsmodellen din er annerledes

Enkelt og greit så er VIRKSOMHETEN din annerledes

Poenget mitt er: Det du trenger er en prosess som avdekker den unike kombinasjonen av ulike ting som fungerer for ditt produkt, ditt publikum og forretningsmodell.   

4. Det du trenger er en maskin

Suksess for et vekstteam betyr å ikke finne en eneste vellykket veksttaktikk. Suksess er å bygge en vekstmaskin og en slik vekstmaskin har tre ulike komponenter:

  1. Skalerbar
  2. Forutsigbar
  3. Repeterbar
Skjermbilde: brianbalfour.com

En maskin er bygget for å produsere en stadig voksende engasjert brukerbase. I bunn og grunn er det maskinen som behandler taktikkene mens prosessen gjør hele maskinen.  

Poenget mitt er: Det å sette taktikken først blir som å sette vognen fremfor hesten. Du kommer til å trenge en prosess som skal hjelpe deg med å bygge en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin.  

Elementer av en god prosess

Jeg har opprettet en bestemt prosess som vi bruker bestandig, og dette er en del av den gammeldagse vitenskapelige metoden, samt en del av å skape produkter som markedet kjenner til og i tillegg et par av mine egne metoder. Det er ingenting som er en rett eller perfekt vekstprosess, men det viktigste er å bare ha en, gripe seg fast til denne og forbedre den over tid. Hver eneste vekstprosess burde ha noen sentrale elementer vil jeg si:

1. En måte å sette store mål mot de områdene som påvirker din vekst mest
2. En strukturert måte å komme opp med kontinuerlige vekstideer og eksperimenter
3. En måte å prioritere disse eksperimentene på
4. En måte å designe disse eksperimentene effektivt
5. Analysere om noen av eksperimentene verken lyktes eller mislyktes
6. Dele den læringen man har fått på kryss og tvers av teamet og implementere dem tilbake til eksperimentlisten.

Om man får disse 6 punktene på plass, vi jeg tro at man er på god vei mot suksess. 

Hva gjør prosessen så spesiell?

I tillegg til at jeg får dette spørsmålet veldig ofte så blir jeg også bedt om de ulike malene til alle dokumentene vi benytter oss av. For å være helt ærlig, føler jeg ikke at noe av det vi gjør er så spesielt. Om man holder seg til prosessen og har en viss tålmodighet så vil man automatisk oppnå suksess ved hjelp av en vekstprosess, men dette er noe 90%+ ikke har. Prosessen kan virke både vanskelig og kjedelig, og da kan det være lett å tenke at det hadde vært bedre å gå over til en annen prosess for å jakte etter et annet skinnende objekt. Ikke bekymre deg for å følge min prosess helt nøyaktig eller å ha de nøyaktige dokumentene som jeg benytter meg av. Hold fokuset på å etablere de 6 elementene i en prosess som vil fungere akkurat for deg og ditt team.

Vis meg prosessen!!!

Om man ønsker å se hele prosessen i aksjon så kan man se en video av en presentasjon som jeg har fremført som beskriver denne prosessen her. I tillegg kan man også lese om hvert eneste trinn i detalj i serien min Building A Growth Machine . 

-Ruben

Kilder

Brianbalfour.com. Lesedato: 09.05.21 (https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second)

Pixabay.com. Lesedato: 09.05.21 (https://pixabay.com/no/illustrations/brett-suksess-vekst-st%C3%B8rrelse-751991/)