Stine Larsen Strom april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er nå tid for tredje del av fordypningsemnet digital markedsføring. I denne delen skal foreleser Karl Philip lære oss om e-varehandel, hvor eksamensoppgaven er å lage en egen nettbutikk, og å skrive om prosessen rundt dette. Vi har så langt fått en introduksjon av begrepet OKR, hvordan tidligere elever har laget nettbutikk og om viktigheten av personlig merkevarebygging. Sistnevnte er inspirasjonen for dagens blogginnlegg. 

Grunnen til at jeg skal skrive om personlig merkevarebygging er fordi jeg syns gjesteforeleser Julie hadde en spennende presentasjon om dette. Og jeg syns det var interessant å se hvordan man kan bruke sosiale medier og nettverk til å kapre seg en relevant jobb i studietiden eller etter endte studier, dersom man vet hvordan man skal bruke mediene riktig. 

Skjermbilde tatt fra min Linkedin profil

Første forelesning 

Første forelesning foregikk vi Zoom, noe som jeg syns fungerte overrakende bra til at vi ikke kan være fysisk i klasserommet. Vi hadde tre gjesteforelesere som presenterte sin historie og erfaring med dette faget. De ga oss godt innblikk i hvordan de tenkte rundt denne eksamen, og delte kunnskaper og erfaringer rundt dette. 

Denne forelesningen ga meg motivasjon til å gjøre en ekstra innsats i dette faget for å kunne skape en god nettbutikk og gjøre min merkevare attraktiv for eventuelle arbeidsgivere i fremtiden. 

Hvorfor personlig merkevarebygging?

Som jeg nevnte tidligere hadde gjesteforeleser Julie en presentasjon om hva personlig merkevarebygging er og viktigheten av dette. Personlig merkevarebygging er markedsføring av deg selv og din kjernekompetanse. 

woman holding white mug while standing
Photo by Brooke Lark on Unsplash

Julie nevnte at slik merkevarebygging er et sikkert konkurransefortrinn på jobbmarkedet, dersom man gjør dette på en god måte. Å jobbe med personlig merkevarebygging viser at du er engasjert, gjør deg synlig for potensielle arbeidsgivere, gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet og kan være et godt hjelpemiddel for å kapre drømmejobben. 

Julie har selv kapret drømmejobben hos INEVO, hvor hun jobber ved siden av studiene. Her kommer hennes 5 tips for å kapre en relevant jobb ved siden av studiene: 

1. Tør å være frempå. Søk rundt og ta kontakt med de personene du ønsker å jobbe for. Ikke vær redd for å ta kontakt.

2Ta del i timene og delta aktivt i klassen. Mange gjesteforelesere er fra bransjen, og derfor kan det være positiv å skille seg ut i mengden. 

3Skaff deg en knallbra Linkedin profil. Det er lurt å bruke litt tid på Linkedin for å skape en god profil, der finner du mange fra bransjen og det er en fin måte å vise din kompetanse på. 

4Ikke undervurder deg selv. Du kan ha mye å bidra med selv om du er ung og student. Vi har masse fersk kunnskap og nysgjerrighet. 

5Få frem motivasjonen din. Vis at du er engasjert og nysgjerrig, det setter arbeidsgivere pris på.

Hvordan bruke Linked-in til å kapre drømmejobben

Linkedin er verdens største profesjonelle nettverk som har over 600 millioner brukere i mer enn 200 land verden over, noe som vil si at det er viktig å skille seg ut i mengden for å bli lagt merke til på denne plattformen. Videre i sin presentasjon gir Julie nyttige tips til hvordan man kan bruke Linkedin til å gjøre seg attraktiv for arbeidsgivere. Gjennom Linkedin har man muligheten til å dele erfaringer, sertifiseringer, kompetanse og mye mer. For å skape den beste profilen og bli attraktiv på Linkedin er det ifølge Julie lurt å tenke på disse 8 tingene:

1. Første inntrykket: Viser din personlige merkevare. Dette vil si hvem du er, hva du jobber med og hva du kan tilby eventuelle arbeidsgivere.  

2Profilbilde: Velg et profesjonelt profilbilde som er oppdatert og tydelig, hvor du skal være i fokus. Få noen til å ta et bilde av deg med en nøytral bakgrunn som ikke tar for mye fokus. Det burde helst også bare være deg på bildet. 

LinkedIn; kurs og innholdsproduksjon – Nordic Media Team
Bilde er hentet her

3Kontaktinformasjon: Hvordan kan potensielle arbeidsgivere komme i kontakt med deg? Hold denne informasjonen oppdatert til alle tider slik at eventuelle arbeidsgivere kan nå deg. Det kan være lurt å ha telefon, mail og øvrig kontakt oppført på profilen din. 

4Sammendrag: Skriv et godt og utfyllende sammendrag, dette gir deg mulighet til å vise din kompetanse og kunnskap. Ikke vær redd for å skryte litt av deg selv og vise hva du er ekstra god på. 

5Arbeidserfaring og utdanning: Hold profilen oppdatert med all din erfaring. Dette viser hva du kan bidra med og hva du kan. 

6Ferdigheter: Få frem dine unike ferdigheter som skiller deg fra mengden. Dette kan for eksempel være nøkkelegenskaper og lisenser og sertifiseringer. Her har du muligheten til å vise hva du er god på. 

7Anbefalinger: Få en anbefaling fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller medstudenter. Dette er verdifullt for å vise potensielle arbeidsgivere at andre støtter det du skriver på din profil og kan brukes som referanser. 

8. Interesser og aktiviteter: Vis hva du interesserer deg for, dette øker sjansen for å komme i kontakt med andre med like interesser. Meld deg inn i relevante grupper, delta med erfaringer i faglige diskusjoner og hold deg oppdatert!

Hva har jeg lært og hva tar jeg med meg videre?

Ved å høre på Julie sin presentasjon om personlig merkevarebygging med tilhørende tips har jeg blitt mer motivert til å rydde opp i min egen profil, samt at jeg vil være mer aktiv på profilen min da det er et enkelt grep for å øke sjansen til å kapre en studierelevant drømmejobb. 

abstrakt, demonstrasjon, design

Det er ikke så mye som skal til for å skape en god profil på Linkedin, og om jeg følger Julie sine tips kan dette skape et konkurransefortrinn for meg på en enkel måte. Jeg har også lært at jeg må utfordre meg selv litt og tørre å gå utenfor komfortsonen for å lykkes. Det er ikke farlig å vise seg selv og ta plass, dette setter potensielle arbeidsgivere pris på. 

Denne forelesingen har motivert meg til å optimalisere profilen min på Linkedin, dele blogginnlegg, erfaringer og gå litt utenfor komfortsonen for å oppnå det jeg vil. 

– Stine Larsen Strøm