Karandip Singh January 19, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

På slutten av
forelesningen som var den 16.01.2020 ble vi bedt om å snakke om en
plattformtjeneste. Jeg viste da med engang at dette skulle være finn.no
ettersom dette er en av mine mest brukte applikasjoner på telefon. Men før vi
gjør dette er det viktig å vite hva digitale plattformer er?

Digitale
plattformer er en forretningsmodell som skaper verdier gjennom å legge til
rette for transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, eksempler
forbrukere og leverandører. Plattformer som forretningsmodell er godt egnet som
en del av et økosystem, og de ulike plattformene påvirker gjerne hverandre ( https://estudie.no/digital-plattform/). 

Hva er finn.no?

Finn.no AS er en norsk
markedsplass på nett som formidler ulike typer annonser og tjenester for
privatpersoner og bedrifter. Selskapet ble etablert i mars 2000, og har ca 400
ansatte (2019). Målt etter sidevisninger er finn.no den største norsken tjenesten
på nett (https://no.wikipedia.org/wiki/Finn.no)

Bilderesultater for finn

Hvordan fungerer Finn.no?

For å bruke Finn.no må
man første en lag en konto hvor man logger inn. I denne kontoen kan man da
legge ut annonser hva vi man vil selge. Dette kan da f.eks være pc er, sko,
klær og masse annet.

Kontoen blir også
rangert etter hvert salg hvor kjøperen kan gi selgeren stjerner som blir senere
viktig når enkelte trenger tillit til selgeren hvis det skulle være noe snakk
om frakt til varene.

Bilderesultater for finn.no

Aktører:

Hovedforbrukere for
finn.no er kjøpere og selgere. Men hvordan tjener finn.no penger?

Når man selger noe på
finn.no så kan man ha annonsen der gratis i 30 dager. Men om man vil gjøre
annonsen mer synlig eller ha den rangert høyeste opp så koster det penger.
Altså hvis man vil selge noe rast og enkelt så kan altså betale for å bli sett.

Finn.no appen er
gratis å laste ned og gratis å bruke.

Hva gjør finn.no får
senke transaksjonskostnadene?

Arne Krokan forklarer
at transaksjonskostnader kan deles inn i flere typer som alle kan da påvirke
hvordan vi tar våre valg (Krokan 2013)

  • Søkekostnader – Handler om å
    finne frem til de mest aktuelle alternativene. Her kan da annonsene
    grupperes inn i ulike kategorier ut fra gjenstand og størrelser.
  • Beslutningskostnader – er
    steget når man har kommet frem til gode alternativer og det er aktuelt å
    gjennomføre et kjøp, og man må ta et valg.
Bilderesultater for finn

Finn.no er en av de
mest populære norske applikasjoner og tjenester som er der ute. De startet som
en plattformer for kjøp av varer men senere utviklet en plattform også for
jobbsøkere og ble da en mer revolusjonerende norsk plattform.

Jeg gleder meg
virkelig til å se hva Finn.no gjøre videre i fremtiden!

( https://estudie.no/digital-plattform/). 

https://no.wikipedia.org/wiki/Finn.no)

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk