oscarnicolaysen januar 21, 2022

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

#kubio .style-HMqPNBsqZ-container{height:50px;}#kubio .style-LcfSok6lc-container{height:50px;}#kubio .style–vLFGzu94-container{height:50px;}#kubio .style-wrLDq4Hqd-container{height:50px;}#kubio .style-5xAJQ2KgC-container{height:50px;}#kubio .style-DRNprj64OY-container{height:50px;}

Tiden går fort og jeg er på mitt femte blogginnlegg. Vi har nå fått i oppgave å ta for oss en plattformtjeneste hvor jeg da har valgt Helthjem. Helthjem er en av de nye utfordrerne på logistikkmarkedet i Norge. Tidligere har jeg skrevet et arbeidskrav i Vekststrategi, og en gruppeeksamen i Digital forretningsforståelse med Andreas Carlsen og Elias Ottem om denne bedriften.

Hva er en plattformtjeneste?

En plattform kan sees på som et elektronisk møtested der hvor to eller flere grupper kan konversere og lage et samspill eller en forbindelse, det har også blitt beskrevet som en digital infrastruktur. Her fungerer selve plattformen som en bro mellom konsumenter og produsenter. 

HeltHjem er en logistikk- og leveringsplattform, der Helt Hjem sine mål er å levere på en effektiv og bærekraftig måte. Innenfor denne plattformen har de forskjellige økosystemer. F.eks. leverandørene / de som transporterer, bedrifter som bruker de til leveranser, de som pakker og enkeltpersoner som trenger hjelp til oppstart av nettbutikker og digitale pop-up shops.

Beskrivelse av virksomheten Helthjem

Helthjem gjør hverdagen enklere for tusenvis av personer ved å sende pakker fra dør til dør. De leverer pakker, aviser og magasiner enklere, oftere og raskere enn noen av de andre distributørene i Norge. Det ble stiftet i 2014, og det er nå til sammen 115 ansatte i HeltHjem. Det er hundretusenvis av mennesker som tar i bruk HeltHjem for å sende og levere pakker og brev 365 dager i året, og de har til sammen 150 nettbutikker. Når HeltHjem ble startet, hadde de ikke så gode resultater, men både rett før, og under Corona-pandemien har resultatene forbedret seg betraktelig, og HeltHjem sikter seg inn for å vokse ytterligere fremover.

Helthjem har blitt omtalt tidligere som at de er perfekt plasserte for vekst videre, dette er på grunn av at det ble rapportert en omsetningsvekst på 128% i juli 2020, det vil si totalt 234 millioner kroner. Anders Angen (Daglig Leder) forteller at de fortsatt er i starten på deres vekst reise. HeltHjem er eid av Arbenedia, Schibsted og Polaris, og er et vekstselskap. HeltHjem kan beskrives med et ambisiøst, fremoverlent og energisk team. De har sterk gründerånd og tar på seg nye oppgaver og prosjekter året rundt, uten at de er redde for å begå feil. Hovedkontoret til HeltHjem befinner seg på Akergata 55, midt i hjertet av Oslo, der de deler kontorer med andre av Schibsteds giganter.

Les også: 234-millioner, perfekt posisjonert for videre vekst

Bilde er hentet fra Google, Helthjem sin nettside.

Aktørene til Helthjem

HeltHjem tilbyr ikke bare leveranser og logistikk, men også en digital plattform der man kan sette opp små nettbutikker eller digitale pop-up shops, der du kan få nettbutikkene eller pop-upsene ferdig levert med HeltHjem som leverandør når det kommer til leveranser, samt at de tilbyr digitale betalingsløsninger. Her vil aktuelle økosystemer være folk som ønsker å bruke tilbudet for å selge sine produkter.

HeltHjem er et godt bindeledd mellom forskjellige grupper mennesker og bedrifter, noe som i bunn og grunn gjør dem til en plattform. HeltHjem ønsker å opprette et så stort nettverk som overhodet mulig på deres multifunksjonelle plattform, noe som også kan kjennetegne dem som det verdinettverket dem er.

HeltHjem gjør også en ting som er veldig effektivt for en plattform for å minske risiko, og for å utvide hva dem kan tilby, dette er ved tilbudet deres om å opprette egne plattformer for nettbutikker og digitale pop-ups. Her skaper dem kunder til seg selv, ved at de får hjulpet andre mindre bedrifter i gang, dette imens dem ikke gjør seg selv sårbare. Om en av nettbutikkene ikke går bra, vil ikke HeltHjem tape på det, men om de lykkes vil HeltHjem tjene på det, ved da å f.eks få mer leveranse oppdrag. For å summere; jo større nettverk, jo mer jobb, jo mer lønnsomt.

Konkurrenter til Helthjem

Helthjem har posisjonert seg som en utfordrer til blant annet Posten, Postnord, Bypost, Porterbuddy og Bring. Helthjem er en bedrift innenfor distribusjon og logistikk. Med tanke på Helthjem sine strategier, har de lagt opp til en strategi hvor de fokuserer på raske leveranser som et konkurransefortrinn.

Min foreleser Arne Krokan har egen blogg, les og sleng gjerne inn en kommentar om hva du mener på hans nettside. https://www.krokan.com/arne/2020/02/25/trenger-vi-a-fylle-ut-reiseregninger/

Kilder:

Tarjei Alvær Heggernes, Digital Forretningsforståelse Utgave 3, 2020, Fagbokforlaget.

Lucas Weldeghebriel, Jon Kåre Stene, “Shifter”, Kolonial, Helt hjem, Amazon og kundereiser, 27.01.2020

“Helt Hjem”, “Satser på norskproduserte el-kjøretøy”, publiseringsdato: 19.07.2019, Lesedato: 03.11.2021

“Oneflow”, “Helthjem bruker digitale kontrakter i lanseringen av ny tjeneste,” lesedato. 09.11.21. https://oneflow.com/no/customer-stories/helthjem/

Helthjem økte med 234 millioner: ”Perfekt posisjonert for videre vekst”, Ehandel. Linn Adine Andersen. Publisert 09.07.21. lesedato. 08.09.21. https://no.ehandel.com/helthjem-okte-med-234-millioner-perfekt-posisjonert-for-videe-vekst

Eksamen Digital forretningsforståelse, Helthjem, Gruppeeksamen

Arbeidskrav Vekststrategi Helthjem

Arne Krokan, Nettverksøkonomi, 2019

Forelesninger og nettkurs av Arne Krokan, Digital Markedsføring – Høyskolen Kristiania.

Bilde:

https://www.google.no/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fhelthjem.no%2Fsporing&psig=AOvVaw3kMMIZY7wEMFc3_VqPGuNd&ust=1642858270162000&source=images&cd=vfe&ved=0CAwQjhxqFwoTCLCciJH6wvUCFQAAAAAdAAAAABAr