ehaugsen januar 20, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg ta for meg en plattformtjeneste som har imponert meg, og som folk flest i Norge ikke vet eksisterer. Jeg skal skrive om sports plattformen til NBA. Grunnen til at jeg har valgt å skrive om denne er fordi jeg etterlyser kvaliteten fra denne plattformen, først og fremst til Europa og Norge. Det tror jeg alle, ikke bare såkalte ¨sportsidioter¨ ville gjort også etter å ha opplevd egenskapene til plattformen.

En digital Plattformtjeneste er en forretnings modell hvor man bruker digitale verktøy som forenkler transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, f.eks. forbrukere og leverandører . Store verdier skapes for selskaper som selger sine tjenester og produkter effektivt gjennom for eksempel app.  

Hva er så spesielt med den?

For noen år siden kjøpte jeg tilgang til NBA appen (Basketball). På den tiden var jeg helt uvitende om hvor mye lenger denne organisasjonen har kommet digitalt i forhold til for eksempel fotballen i Europa, som er noe av det største i verden innen sport. Det har vel for det meste å gjøre med TV-rettigheter osv. men likevel er det stor forskjell innenfor bruken av app.

For å kort sammenligne Premier league appen med NBA appen, så gir PL appen deg ferske nyheter, live oppdateringer på kamper og noe som heter Premier League Fantasy. I NBA appen får du, uten å overdrive, alt. Fra analyser, statistikk, streaming live av alle kamper, laste ned kamper til offline mode, statistikk underveis i kamper, pressekonferanser og se slowmotion. Listen er lang, dette gjelder også for NFL og NHL.

Hva gjør organisasjoner for å senke transaksjonskostnadene? 

Transaksjonskostnader
er all den tiden det tar for kundene til et selskap, fra et søk på nettet til selve
transaksjonen. Foreleser Arne Krokan har
fortalt om 6 ulike kostnads kategorier:  

Søkekostnader – Søker man på ¨NBA¨ i google så vil
man umiddelbart få opp siden der man kjøper seg et league pass, altså tilgang
til meste parten av innholdet. Det kommer først opp i appstore også. Denne
appen er riktignok ikke så stor i Norge, men enorm i USA.

Informasjonskostnader – Organisasjonen legger stor vekt på denne appen, og det er også derfor den er såpass bra. Likevel leser jeg kommentarer om at brukere opplever tekniske feil og at appen burde få oppgradert funksjonaliteten. Derfor har de 3.4 av 5 i rating på appstore. Så man kan spørre seg om man kan stole på om det man betaler for blir levert godt nok og likevel er verdt pengene. For min del har jeg ikke opplevd tekniske problemer.

Forhandlingskostnader – Hva må jeg betale? Dette er ofte vanskelig å vite hvor mye man får sett til enhver tid, derfor har de pakkepriser til ulike priser, For eksempel kan man kjøpe pakker fra tilgang til et lag til alt appen har og tilby for 1 år, eller bare kjøpe en enkelt kamp til fast pris.

Beslutningskostnader – Man ser på den helhetlige beslutningen på kjøpet og hvor lang tid det tok før bruker fattet en beslutning. Beslutningen gjøres bare over nettet ved å trykke avbestille, og man kan enkelt trykke gjenopprett.  

Evalueringskostnad – Har appen levert det den skal og til god kvalitet? Det varier veldig hvordan brukerne evaluerer tjenesten, utifra alle kommentarene man leser på appstore og nettet.

Tvangskostnader – Dersom vi må bruke ressurser på å endre eller heve kjøpet fordi det ikke stod til forventningene, kan snakke med support når som helst, Er man misfornøyd er det enkelt å avbestille tjenesten.

Anbefaling

For dere som er interessert i basketball. Det eneste stedet for oss i Norge å se NBA med god kvalitet er på denne appen, anbefaler sterkt å sjekke den ut.

https://watch.nba.com/packages?cid=leaguepass:pmb:SEM:GOOGLE:NORWAY:DR:NO_RLSA_Brand_Exact_English_NBA:nba&ef_id=Cj0KCQiAvJXxBRCeARIsAMSkAprOky2bGVRJ1nMrO5l1xJvOAFgfH_7tMC0vowqcb6jgfYkLNFDrE7UaApsOEALw_wcB:G:s&s_kwcid=AL!5120!3!411756929657!e!!g!!nba