Adavatne mars 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I innlegget om «H&M og FN´s bærekraftsmål» nevnte jeg at det ikke alltid er like lett å vite hva som er bærekraftig og hvilke tiltak hver enkelt bør gjøre i det hverdagslige for å kunne bidra. Selv om de fleste har lyst til å gjøre en innsats for klimakrisen vi står ovenfor, mener forsker Per Espen Stoknes at det er fem psykologiske barrierer som gjør at vi bevisst eller ubevisst overser klimaendringene og fortsetter i det samme sporet som før. I dette innlegget skal jeg gå kort inn på de fem forskjellige barrierene og se på hvilke av dem som har mest relevans for bærekrafts-kommunkasjonen til Hennes & Mauritz.

Barrierer 1: Distanse

Flere av oss opplever klimakrisen som fjernt, da vi ikke ser de store klimaendringene i vårt nærmiljø. Vi blir opplyst med informasjon om fortid, fremtiden eller geografiske områder som er milevis unna våre egne. Isfjell som smelter, sultende isbjørner, skog som brenner eller andre klimafortstyrrelser skjer geografisk langt unna, og vi får følelsen av at det ikke angår oss selv og fraskriver oss derfor ansvaret om å gjøre noe med det. Tidligere har H&M fått mye hets for dårlig bærekraftige valg, men det påvirker ikke forbrukerne i stor nok grad til å kunne sette seg inn i det og vi fortsetter derfor å handle hos H&M. Bedriften har tatt grep og gjort det enkelt for forbrukere å hente informasjon på nettsiden deres. Her har de en egen foil om diverse temaer og spørsmål rundt bærekraft, og hva bedriften gjør for å nå visjonen deres om en bærekraftig motefremtid, og en 100 prosent bærekraftig produksjon innen 2030.

Barriere 2: Dommedag

Da mange av oss bevisst eller ubevisst overser klimaendringer, vil det til slutt føre til en dommedag som går utover fremtidige generasjoner. At vi får informasjon om fatale konsekvenser uten å gjøre noe med vårt forbruk gjør at vi skammer oss og overser fryktbudskapet. Vi er ikke mottakelige for ny informasjon om hva klimakrisen innebærer og heller ikke villig til å ofre noe, som gjør at vi heller trekker oss unna, unngår temaet og fraskriver oss problemet. For H&M må de fortsette å fokusere på de positive endringene forbrukerne kan gjøre fremfor det negative kloden står ovenfor. H&M har en egen foil på nettsiden deres der de opplyser om enkle grep vi som forbrukere kan gjøre for å ta vare på klærne vi har eller resirkulerer slitte tekstiler. Siden finner du HER.

Hentet fra Havbloggen

Barriere 3: Kognitiv dissonans

Det er et stort sprang mellom det vi vet og det vi gjør. De fleste av oss vet at kjøttproduksjon slipper ut mye gasser og truer kloden vår, men vi går fortsatt å kjøper biff på lørdag. Bærekraftige produkter må være lettere tilgjengelig, både når det kommer til matprodukter, men også når det er snakk om klesindustrien og de mulighetene vi har til å velge bærekraftige produkter. Bransjene må gjøre det enklere for forbrukeren å velge klimavennlig. Her kan H&M skape oppmerksomhet rundt varene som er bærekraftig og merke produktene klart og tydelig, både i fysisk og virtuelt.

Barriere 4: Fornektelse

For å unngå skyldfølelse, skam og frykt fornekter vi ubehagelig fakta om global oppvarming. Vi kommer stadig med nye bortforklaringer for å kunne leve i det samme mønsteret som vi alltid har gjort. H&M må her fremme positive holdninger og komme med tiltak hvor både bedriften og forbrukeren kan bidra for å løse sammen.

Barriere 5: Vår identitet

Når vi er i en butikk kjøper vi ofte varer knyttet til vår identitet. Klærne du går med eller bilen du kjører kan si noe om hvem du er og hva du står for. Vi oppsøker informasjon som bekrefter vår eksisterende verdier og blir skjermet fra informasjon som ikke stemmer overens med våre interesser. Det fører til at vi blir eksponert for innhold som ikke interesserer oss, som gjør at vi opplever motstand når det først kommer meninger om at vi må forandre oss og våre holdninger. H&M må få med forbrukerene på en felles dugnad, som skal handle om tilhørighet og fellesskap fremfor en jobb forbrukeren må gjør ene og alene.

Bilde hentet fra KK.

Alle barrierene ser jeg på som relevante for Hennes & Mauritz for å kunne bedre klimakommunikasjonen. Forbrukerne er opptatt av positive historier fremfor og kun få negativ informasjon. Vi vil få konkrete og enkle løsninger som viser til hvordan vi enkelt kan bidra til en mer bærekraftig utvikling.

Kilder:

https://psykolosjenblog.files.wordpress.com/2017/10/per-espen-stoknes.pdf

https://www2.hm.com/no_no/hm-sustainability/lets-change.html

http://havbloggen.dream.press/global-oppvarming-sier-du-sjekk-temperaturen-i-havet/

https://www.kk.no/mote/billigkjeden-hm-lover—innen-2030-skal-vi-bli-hundre-prosent-baerekraftige/69769286