fredrikkelinnea februar 13, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I
dette kurset, digital markedsføring, har jeg allerede lært utrolig mye. Etter
at første del nå er over føles det ut som jeg allerede er ferdig med et helt semester,
fordi jeg har lært så mye. Vi startet dette semesteret med et spennende tema;
det digitale nettsamfunnet. Det var her jeg først forsto hvor lite jeg vet om
den digitale utviklingen som har pågått de siste årene, og hvor langt vi har
kommet i utviklingen av forskjellige teknologier. Deretter kom vi inn på nok et
spennende tema; kunstig intelligens.

Kunstig
intelligens

Jeg
hadde litt kjennskap til teknologien fra før av, men jeg var ikke klar over
hvor omfattende det var, og hvor langt denne teknologien hadde kommet. I dag
finner vi kunstig intelligens nesten over alt og det er allerede på god vei til
å ta over flere av arbeidsplassene i både helsesektoren, utdanningssektoren,
detaljhandel og olje og gass sektoren, og mange fler. Kunstig intelligens er
både en teori og en utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre
oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Selve definisjonen er
tatt fra Deloitte, men jeg synes det beskriver teknologien såpass godt at jeg
ønsker å bruke den her også. Den vanligste formen av kunstig intelligens er
maskinlæring, som er systemer som lærer isteden for å bli programmert, som
blandt annet; intelligente søkemotorer som google, som kan foreslå treff på
grunnlag av data den har basert på din digitale profil. Ikke nok med det viste
Arne oss flere eksempler fra virkeligheten, av kunstig intelligens i flere
former og fasonger. Vi fikk se roboter som lagde mat, opererte på mennesker og
mye mer og jeg ble mildt sagt veldig fasinert. Deretter kom vi inn på de
sosiale konsekvensene av dette og de fordelene og ulempene som kommer med
utviklingen. Det var tydelig at hele poenget med den digitale utviklingen var å
senke transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter, og det var her vi fikk
lære om de nye organisasjonene, nemlig plattformer.

Digitale
platformer

Norske
plattformer som Tise, Finn, Vipps og mange fler er jo de aller fleste godt
kjent med fra før, inkludert meg selv, men jeg hadde aldri helt forstått
hvorfor de eksisterte, jo det er nettopp fordi det er lønnsomt for både
tilbyder og bruker, å senke transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter.
Dermed kom vi inn på blokkjeder, noe som var ganske ukjent for meg.

Blokkjeder

Jeg
lærte hvor effektivt det er og hvordan det vil være lønnsomt å ta i bruk den
type teknologi for å fjerne mellomledd som kan være med på å redusere utgiftene
til de som bruker den slags teknologi. Det er en komplisert teknologi, og er
veldig glad for at jeg fikk lært om akkurat dette. Og der kom
forretningsmodeller inn.

Forretningsmodeller

I
tidligere emner har vi lært mye og strategi og forretningsmodeller, men arne
lærte oss mye om hvordan dette kan gjøres med den digitale utviklingen i
bakhodet. I økten med Stig lærte jeg mye om hvordan den digitale utviklingen og
spesielt kunstig intelligens er på god vei til å bli smartere enn oss, og at
det er et stort behov for flere med kunnskap om programmering og teknologi slik
at de kan utvikle teknologien slik at flere kan dra utnytte av den. Kort
oppsummert har jeg lært at digital økonomi handler om å senke
transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter, det handler også om å finne
nye måter og muligheter til å effektivisere måten vi arbeider på.