vildechristinskildrud februar 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå er første delen av digital markedsføring om digital
økonomi og forretningsmodeller over, og derfor vil jeg skrive et
refleksjonsnotat om kurset. Jeg bestemte meg for å gå dette valgemnet før jeg
begynte på bacheloren, og foreløpig er jeg veldig fornøyd.

Jeg vil starte med å trekke frem at jeg synes blogg-delen av
kurset er utrolig lærerikt. Det å skrive blogginnlegg er en god erfaring, og
ved obligatoriske innleveringer to ganger i uken får man virkelig prøvd seg ut.
Det har også vært en god opplevelse å bli satt litt utenfor komfortsonen ved at
alt man skriver blir offentlig.

Kurset har vært en «eye-opener» for meg. Teknologien har
gått fra å være industriell til å bli digital noe som har ført til at nettbutikken
har blitt mye større, nye innovasjoner tar over for gamle, og
transaksjonskostnadene skal bli mindre og så kundeverdien blir høyere. 

Vi har lært om hvordan kunstig intelligens, AR og VR kan bli
brukt. Roboter blir skapt, og mange av de lærer ting raskere enn det en
menneskehjerne kan gjøre. Amazon Go syns jeg også var et veldig spennende tema,
da dette er en butikk man kan hente varer og penger blir automatisk trukket fra
kortet når du forlater butikken. Vi har også lært om detaljistkjedene som går
konkurs på grunn av vanskeligheter med å endre seg etter nåtidens vilkår, eller
mangel på kunnskap. 

Hvorfor er dette
viktig å kunne?

Jeg mener dette er viktig å kunne fordi verden utvikler seg
hele tiden. Man kan se at flere går konkurs, og mulig kunne vært hindret med
kunnskapen vi får i forelesning på digital markedsføring. Det er viktig å se
endringer og følge trender tett for å ikke falle bak, det er derfor viktig å
stå med denne informasjonen vi lærer for å kunne ta forhåndsregler, og vite hva
det er viktig å fokusere på i fremtiden. 

Det er flere og flere norske jobber som blir borte. Både på grunn av virksomheter som går konkurs, og jobber gjort av mennesker som blir tatt over av maskiner og roboter. Som markedsfører er det derfor viktig å kunne faget sitt, og ikke sitte igjen med det yrket som blir tatt over av en maskin. Det er viktig å være obs på fremtiden, så man kan lære seg triksene for hvordan man kan markedsføre fremover – om ikke tradisjonell markedsføring holder, trenger markedet noen nye kreative hoder som kan hjelpe til å utvikle markedet til det bedre. 

Jeg synes kurset har vært veldig interessant til nå, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

//Vilde Christin Skildrud