Rebeckanb februar 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Refleksjonsnotat

I denne første delen av kurset Digital Markedsføring har jeg lært utrolig mye om digital økonomi. Vi har lært om mange ulike temaer, om hvordan ha gode studieteknikker og bruke blogging som en form for læremiddel. I dette refleksjonsnotatet skal jeg se på hva jeg har lært i løpet av dette kurset, hvilke konsekvenser det vil ha for samfunnsutviklingen og hvilke temaer jeg syntes var interessante eller viktige. 

Når jeg først forsto at vi skulle opprette en studentblogg og levere to blogginnlegg i uken tenkte jeg ikke så mye over det. Men, jeg har aldri jobbet så mye og så hardt i et semester på Høyskolen Kristiania så langt. Jeg har lært hvordan jeg oppretter en blogg, og hele prosessen bak. Hvordan man kobler det til Google Analytics for å se trafikken, og hvordan skrive gode blogginnlegg. Å blogge om det du har lært er en helt annen måte å reflektere tilbake på stoffet fra forelesing og bøkene, og er en mye bedre læremåte enn kun å lese pensumbøkene. Jeg er så fornøyd med at jeg valgte digital markedsføring som fordypningsfag dette semesteret, fordi absolutt alt syntes jeg har vært utrolig spennende, lærerikt og nyttig!

Min bloggbanner

Hva har jeg funnet interessant og lært fra del 1 

Alle temaene vi har lært har vekket min interesse og fått meg til å forstå og søke etter mer forståelse. Jeg forstår nå at det er et gigantisk maskineri med planlegging, interne prosesser, modeller og data bak som foregår konstant «bak kulissene». At alt er nøye planlagt og prosessert, og ingen ting er tilfeldig plassert og tilgjengelig for forbrukerne. Men det er noen temaer som skiller seg litt ut og som virkelig har vekket min interesse, dette er: Kunstig intelligens, plattformer, filterbobler og ekkokamre. 

Jeg var klar over hva kunstig intelligens var til en viss grad før kurset, men jeg var ikke klar over de ulike former for kunstig intelligens, hvordan det fungerer og hva det kan brukes til. Jeg har fått et større innblikk i hva kunstig intelligens kommer til å bety for oss i framtiden, hvordan det kan benyttes til å lage ekstremt intelligente roboter som lærer av erfaring, og hvordan ulike typer av kunstig intelligens forbedrer tjenester til oss forbrukere. Innenfor dette har jeg lært at det finnes et dypt avansert nettverk av prosesser innenfor anbefalingsalgoritmer. Så neste gang jeg handler på nett og ser «dette vil du også kanskje like», vet jeg nå at de produktene ikkeer tilfeldige. Jeg har lært hvilken makt plattformen har og vil få mer av i nærmeste fremtid, hvordan filterbobler og ekkokamre oppstår og hvilken viktig konsekvens det kan ha på eksempelvis demokratiet. 

Hva jeg tar med meg videre

Jeg er nå mer bevisst på hvordan prosesser fungerer på nettet og hva som kommer til å bli mer av i fremtiden, for eksempel blokkjeder. Jeg forstår mer av hvilken personligdata jeg gir bort til virksomheter, som de senere kan bruke mot meg for å skape og sikre kjøp. Jeg forstår at personvern ikke er like «vernet» som man kanskje skulle ha trodd og jeg er nå mer bevisst på å ikke havne i filterbobler og skape ekkokamre. 

Bilde: hentet fra  
https://immediatefuture.co.uk/blog/what-should-we-think-of-filter-bubbles-on-social-media/

Dette har vært et kjempespennende fag så langt og en virkelig øye-åpner på hva som kommer til å bli viktig i fremtiden, og fremtidig digital markedsføring. Faget har belyst viktig informasjon som jeg tar med meg videre.