Mia Kr.Olsen februar 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå nærmer det seg slutten av første del i digital markedsføring, og i den anledningen vil jeg bruke dette innlegget til å snakke om hva jeg har lært så langt og mine erfaringer om faget.

Bilde hentet fra her

Innledningsvis i emnet startet Arne Krokan å introdusere oss for ny teknologi som plattformer, kunstig intelligens, blokkjeder, 3D-print og mye mer som viste seg å være svært interessant. Det er ikke mange ukene siden vi startet, men allerede nå har jeg skapt stor interesse for faget og jeg gleder meg til resten.

Jeg har i større grad blitt mer bevisst på hvor langt vi har kommet i den digitale utviklingen, og hvor mye mer vi kan forvente i fremtiden. For å trekke frem noe jeg syntes var ekstra spennende, var dette kunstig intelligens og roboter. Det er ganske utrolig å tenke på, at om noen år kan mange arbeidsoppgaver som mennesker den dag i dag utfører, være robot styrt. Denne teknologien er også allerede i gang, og en stor del av livene våre uten at vi kanskje tenker så mye over det. For eksempel er Siri (Digital assistent, Apple) et godt eksempel på akkurat dette. Siri hjelper oss med daglige spørsmål, og gir oss for det meste de svarene vi ønsker, om det så skulle være spørsmål om været i dag eller veibeskrivelse til nærmeste daglige varehandel.

Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har kommet for å bli. Dette er en teknologi som stadig er under utvikling, og den har mest sannsynlig ingen ende.

8 Reasons how AI can be dangerous
Bilde hentet fra her

Men, uten noen ende.. hva kan egentlig kunstig intelligens føre til? Ja, vi kan være enige om at kunstig intelligens drar med seg gode muligheter for senere arbeidsplasser og goder for samfunnet. Men selv om det høres flott ut med roboter som styrer hverdagen vår, vil det også være noen fatale utfordringer med dette, og noen av dem har allerede skjedd.

I et tidligere innlegg som kan leses her, har jeg skrevet om kjønnsdiksrimintering og likestilling. Akkurat dette fant jeg utrolig interessant da dette er et tema som alltid har blitt diskutert og fremdeles blir diskutert. Da jeg startet å skrive dette innlegget, var jeg innforstått om at det allerede finnes problemer innenfor kjønnsdiskriminering og likestilling, men lite viste jeg at kunstig intelligens hadde mye av skylden, og at store selskaper som Amazon og Apple har vært medskyldige. Heldigvis er kunstig intelligens under utvikling, og det vil bli bedre en det er nå.

Gender Bias in AI: Building Fairer Algorithms
Bilde hentet fra her

Jeg er utrolig glad for at jeg endte opp med å velge digital markedsføring denne våren, og jeg angrer ikke på valget. Det har absolutt vært veldig mye jobb, og jeg har nok aldri jobbet så mye med skole på en måned som jeg har nå. Etter mange blogginnlegg, og mange forelesninger har jeg lært ekstremt mye og lært fort. Jeg ser frem til fortsettelsen av semestret og jeg er spent på utviklingen av teknologien årene fremover.

– Mia