Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Vi nærmer oss slutten på del 1 av kurset digital markedsføring med Arne Krokan som hoved foreleser. Eksamen skal snart levers og det har vært en læringsrik tid. Arne har gått igjennom mange spennende temaer som har vært interessant. Jeg har lært mye om hvordan digitale plafformer fungerer, kunstig intelligens som kan skape utfordringer og muligheter i fremtiden, men også hvordan teknologi kan ha såpass stor betydning.
Jeg har lært veldig mye igjennom dette kurset, spesielt at teknologi har en stor påvirkningskraft i samfunnet. Noe Arne snakket om var roboter, hvordan de kommer til å ta over verden på. Hvem vil miste jobbene sine? Hva blir konsekvensen av at robotene blir en del av samfunnet? Jeg husker godt at jeg begynte å diskutere med de hjemme om hvordan robotene kan ta over. Konsekvensen av dette ble til at flere mista jobben sin, men bedriftene sparer mye tid istedenfor å bruke menneskelig arbeidskraft. Fremtidens jobber vil benytte seg av roboter som flytter varer på lageret istedenfor mennesker, dette er litt trist å tenke på. Jeg blir litt bekymret for min egen del når man skal ut i arbeidslivet etter bacheloren er levert. Vil jeg få meg jobb rask eller vil roboten ha første prioritert? Hvordan skal barna mine få jobb når teknologien stadig utvikler seg og blir forbedret? Dette er mine tanker rundt samfunnsutviklingen. Uansett konsekvensene er av at man får flere roboter i fremtiden, vil jeg tro og håpe at man alltids vil trenge mennesker som jobber uansett hva.
En annen ting jeg syntes var svært spennende er utviklingen bak de digitale plattformene. Vi lever i et samfunn der man bruker telefon, pc eller nettbrett hver eneste dag. Etter kurset ble jeg mer bevisst hvorfor og hvordan de ulike reklamene dukket opp på telefonen min, mens før skjønte jeg ikke hvorfor. Jeg har lært at digitale plattformer har ulike funksjoner som hjelper til å finne frem til akkurat sin side eller vet allerede hva jeg likt/ ikke likt når jeg inne på plattformen deres. Konsekvensen av dette er både positivt og negativt.
Eksempel når jeg går inn på en hjemmeside og de allerede har hentet data at jeg har trykket liker på røde sko før, og første som dukker opp på siden er lignende sko. Dette er en funksjon som er genial, det gjør at forbrukeren ikke trenger å lete og setter pris på egenskapene til hjemmesiden. Det negative er at man alltid vil få opp reklame uavhengig om man vil ha det eller ikke, noe som resulterer til at man ikke går inn på hjemmesidene som kommer opp.
Jeg vil si jeg har lært mye denne perioden, og er mer bevisst på at utviklingen av teknologi kommer til å forandre seg hele tiden. Jeg er spent på hva som blir produsert fremover innenfor teknologi, og håper det resulterer med positivitet. Det er utrolig viktig at folk setter seg inn i dette og er klar over at teknologiene som kommer i fremtiden kan påvirke livene våres mye, spesielt på jobb fronten. Men tiden vil vise og jeg er glad jeg har hatt en så læringsrik og spennende temaer med Arne Krokan denne delen av semesteret.
Cecilie