Havard Odinsen Kjok mai 12, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I løpet av modulen til Karl Philip Lund har vår eksamensoppgave gått ut på å opprette en nettbutikk i et team. Veien fra da vi fikk oppgaven rundt påske til dagen i dag har gått fort, samtidig har jeg lært utrolig mye. I dette innlegget skal jeg diskutere deler av prosessen vi har hatt i forbindelse med vår nettbutikk.

Startfasen

Alternativene rundt hva vi kunne selge hadde nærmest ingen begrensning så lenge vi klarte å opprette en velfungerende nettbutikk. Det startet derfor med å diskutere innad i teamet for å finne ut hva vi ønsket å gjøre. Teamet vårt var innom flere ideer, alt fra dropshipping til å designe et eget brettspill – valget var ikke enkelt.

Dropshipping er i vinden for tiden, men det er ingen hemmelighet at pandemien har satt sitt preg på dette markedet. Produsere eget brettspill ville tatt mye tid og det er ikke sikkert vi ville vært i mål til eksamensdato. Valget falt derfor på å lage en nettbutikk for noen som hadde et behov for dette. Etter å ha spurt venner og bekjente, fikk vi til slutt en avtale med den norske artisten El Papi. Artisten ville begynne med å selge merchandise til sine fans og denne planen passet perfekt med vår eksamensoppgave.

Prosessen

Etter å ha landet en plan var det bare å begynne og implementere alt fra bunn. Kunden eide et domene fra før, men det oppstod noen problemer underveis da vi skulle flytte domenet som vi etter hvert fikk løst. Videre diskuterte vi produktutvalg med kunden, samtidig avklarte at kunden skulle få nettsiden oppe å gå etter eget ønske.  

Utfordringer

Selv om vi hadde tydelige planer og brukte OKR til målstyring, møtte vi på utfordringer underveis. Tidligere nevnte jeg utfordringer rundt domenet, men som heldigvis ble løst. En annen utfordring var at kunden skulle forholde seg til vår markedsplan, men det viste seg senere at dette bare ble brukt til et hjelpemiddel og ikke en reell plan. Dette var fordi kunden ikke ønsket å ta i bruk alle kanalene som var planlagt, men kun bruk av Tik Tok og Instagram.

En annen utfordring var valg av betaling og fraktløsning. Vi kom fort frem til at vi ønsket å bruke Stripe, dette viste seg å være lurt når vi lanserte fordi vi fikk en del kunder fra utlandet. Hadde vi derimot valgt Vipps som en betalingsløsning, ville vi møtt på flere utfordringer.

Ettersom en på gruppen har hatt god erfaring med fraktløsningen Quickship, var det ingen tvil om at det var denne tjenesten vi ønsket å bruke for å sende varene. Selv om vi har møtt på utfordringer med blant annet forsendelser til utlandet har tjenesten vært svært behjelpelige.

Avslutningsvis er det verdt å nevne at teamet vårt bestod av 4 andre medstudenter fra samme linje. 5 personer i teamet gjorde at vi fikk gjort mye på kort tid, samtidig som vi fikk lært utrolig mye.

For å oppsummere har e-varehandel vært en lærerik modul, hvor vi har fått brukt mye teori i praksis. I tillegg har det vært spennende å jobbe med en kunde hvor vi alle er svært fornøyde med sluttproduktet.

Innlegget Refleksjonsnotat dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.