JosefZal mai 13, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne gruppeeksamen merket jeg skulle være litt annerledes og mer slitsom. Det å opprette en nettbutikk følte jeg skulle være en vanskelig prosess. Gruppen jeg jobbet med er den samme gruppen jeg var med på forrige eksamen. Jeg syns vi gjorde det ganske bra å samarbeide med. Opprettelsen av nettbutikken ble vi stresset litt over fordi vi fikk ikke så mye informasjon på hvordan vi skulle lage en. Vi fikk kun vite at vi skulle gå inn på Shopify.
Vi var så heldige med at den ene i gruppen hadde en tidligere erfaring med Shopify, dette førte til at prosessen ble litt lettere med opprettelsen av nettbutikken. Vi var veldig fort i gang med å starte selve prosessen. Vi startet litt treigt, men arbeidet ble gjort veldig effektivt.

Oppstart
Gruppen var usikre på hva vi skulle få ut ifra nettbutikken. Vi visste ikke hva som skulle gjøre i det hele tatt. Vi hadde en del tanker på å opprette en nettbutikk for en virksomhet først, men så visste vi ikke hvem vi skulle opprette det for. Vi gikk mye frem og tilbake. Vi tenkte å kjøpe inn produkter og selge det, men så hadde vi ikke så god tid merket vi ettersom levering osv. er blitt ganske treigt i de siste med tanken på Covid-19. Folk bestiller mer enn det de gjorde før, dette førte til at vi måtte tenke heller på noe annet.

Å finne hva som skulle selges var en lang prosess. Senere kom vi til en bra beslutning. Det var å enn å vente på klær som vi kjøper inn, kan vi heller bare selge det vi ikke bruker. Mange av oss hadde mye som vi ikke hadde bruk for, og var i veldig god tilstand. Vi ser at det er flere som legger ut brukte klær på nett som de ikke har behov for lenger. En viktig faktor vi tenkte på var prissetting. Vi har ingen behov for å selge klær dyrt. Vi vil at kundene som kjøper fra oss sparer heller pengene sine ved at vi selger produktene billig. Vi ville selge klær til alle kjønn, alder og størrelser.

Opprettelse av nettbutikk
Å finne navnet som skulle brukes til gruppen var litt mer komplisert enn det vi trodde. Fleste av ideene våres var enten ikke bra nok, eller så var de allerede tatt. Til slutt kom vi til en beslutning, og det var OptiGroup. Eneste vi manglet nå var å opprette selve nettsiden. Ingen av oss hadde så god erfaring på noe slikt. Dessverre var det navnet allerede tatt, så det førte til at vi måtte endre planene våres igjen. Heldigvis var Groupopti ledig, noe valgte vi heller å bruke. Prosessen på å redigere nettbutikken tok ikke så lang tid, eneste vi manglet var hva vi skulle selge av klær.

(Hentet fra Groupopti)

Planlegging av merkevaren
Vi fikk mye inspirasjon fra det vi hadde i forrige del av Digital markedsføring når det gjaldt beslutningen vi tok. Bærekraft og gjenvinning er noe vi ville tenke på ettersom Cecilie Staude kom med noen gode grunner og eksempler på hvor viktig dette er. Enn at vi sløser og får noen til å produsere klær som kanskje er blitt laget av barnearbeidere eller forårsaket utslipp, er det heller bedre å bare selge det vi har fra før. Aldersgruppe hadde ikke mye å si for oss. Vi ville selge til både unge og store. Vi ville påvirke de som er villig til å spare tusenlappen sin og heller bruke 25% av den tusenlappen på noe som er lik bra. Planen er at alt vi tjener inn blir donert til enten Redd barna, Unicef osv.

Markedsføring
For at Groupopti skulle komme ut og bli kjent valgte vi å opprette en Facebook side og en Instagram konto, dette er noe fleste allerede bruker tidligere, og følte var best å nå mennesker på. Opprettelsen var ganske lett, men å komme ut var ikke det. Vi så at fleste andre grupper hadde brukt nettaviser osv. for å bli kjent og få flere til å besøke nettsiden deres. KP nevnte at en annen bra måte å bli kjent på er om vi for eksempel kjenner til noen kjente mennesker. Dette ga meg en bra Idé, og det var å komme i kontakt med en gammel venninne. Jeg ringte opp Emilie Paulsen, tok en lang prat med henne og fortalte konseptet vårt. Emilie likte konseptet og hadde ingen problem med å samarbeide med oss. Emilie har en del følgere på både Instagram og Youtube fra før. Planen var at senere så skulle hun lage en video hvor hun tenker å donere klær hun ikke bruker til nettsiden vår og fortelle at pengene blir donert til en veldedighet. Dette førte til at arbeidet ble bedre, og vi kunne lage et langsiktig samarbeid med henne og kanskje fler senere.

OKR mål
Jeg hadde høye forventninger til OKR-målene vi hadde satt sammen, siden planen var å sikte høyt. Etter andre uken merket vi at vi hadde satt for høye krav til oss selv, med den lille tiden vi hadde igjen. Vi prøvde vårt beste med å gå etter OKR-målene gruppen vår hadde satt. Per dags dato viser målene til dette.

Objective: Nettbutikken skal være interessant og engasjerende for den besøkende, samt ryddig. De besøkende skal ha positive opplevelser etter interaksjon på nettsiden.

KR1: 400 besøkende på nettbutikken innen siste eksamensdato (5/10)
KR2: 100 følgere på Instagram innen eksamensperioden (10/10)
KR3: 100% fornøyde kunder (7/10)
KR4: 10 salg innen siste eksamensdato (3/10)
Vi merket en av våre Key Results var oppnåelig. Problemet er at gruppen startet gruppen vår startet litt treigt med å lansere nettsiden og få ut så mye informasjon som mulig om nettsiden vår. Facebook siden og Instagram kontoen klarte vi å opprette kjapt, og vi fikk følgere kjapt takket være Emilie, selv om det var bare noen.

Personlig læringsutbytte
Denne prosessen var veldig spennende, jeg føler jeg har lært mye lærerik informasjon som jeg kommer til å bruke videre. Vi kom ganske langt på en så kort periode, noe jeg er veldig stolt over. Det ble en del tidspress, mange usikkerheter på hvordan vi skulle starte. Nå sitter jeg igjen med bra kunnskap og erfaring innenfor Shopify. Bedre tolkning på hvordan jeg bruker Google analytics og sette høye mål til hva vi vil oppnå senere (OKR). Denne delen av kurset har nå gitt meg en bedre forståelse på hvor viktig det er å ha kontakter som kan hjelpe deg til å oppnå resultater på en bedre og fortere måte. Denne delen av emnet har gitt meg masse erfaring jeg kommer å få bruk for senere i livet.