ceciliesandvika mai 14, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg reflektere om hvordan selve prosessen med planlegging, opprettelse og gjennomføring av vår nettbutikk. Her skal jeg trekke frem hva som gikk bra, hvordan gjennomførte vi oppgaven og hvilke utfordringer som oppsto igjennom prosessen til å lansere nettbutikken vår. Først og fremst vil jeg si, når jeg først fikk vite at vi skulle lage en nettbutikk ble jeg veldig engasjert og tenkte med en gang –hva kan vi selge? Hvor mye av produktet/produktene skal vi ta inn? Hvilken pris skal vi sette oss forhold til markedet? Hvilke konkurrenter har vi som vi kan utkonkurrere? Hvordan skal lanseringsvideoen se ut?

Fase 1

Dette var noen av tankene mine som slo meg med en gang vi fikk denne eksamensoppgaven, og hodet mitt begynte å tenke kreativt. Jeg tenkte med en gang at vi måtte ha produkt/produkter som er populært blant målgruppen vi selv er i, for å relatere oss til markedet. Eksamen gruppa mi og jeg satt og snakket om ulike produkter som vi kunne selge, men kom frem til at vi skulle selge noe innen skjønnet, og derfor ble valget på Jayd Rollers og Gua Sha set. Dette er et produkt som har blitt mer og mer populært den siste tiden, og vår tankegang var at vi faktisk kunne tjene på dette ved å ligge under konkurrentenes pris for å tiltrekke oss flere kunder på markedet.

Fase 2

Når produktet var satt og vi alle ble enige, var det å søke rundt på nettet for å se hvilke nettsider og butikker som solgte akkurat samme produkter. Vi kom fort frem til at det var noen konkurrenter på markedet, og derfor måtte lage en plan for hvordan vi kunne utkontraktere disse. Eksempelvis var det kicks, bli vakker og H&M som solgte disse produktene, men til en høy pris. Derfor kom vi frem til at vi måtte finne en side der de solgte produktene vi bestemte oss for å selge til en lav pris for å fastsette prisen vår lavere enn konkurrentene. Jeg søkte litt rundt, og kom frem til at Ali Express var den hjemmesiden som solgte de billigst. Vi så på dette som en mulighet for å kjøpe inn billig, og selge til en rimeligere penge enn konkurrentene våre.

Fase 3

På bakgrunn av at vi ville være rimeligere enn konkurrentene våre kom vi frem til en pris. Vi bestemte oss for at vi skulle ha en pakkepris og enkelpris, for å gjøre at kundene våre hadde muligheten til å velge selv hva de ville ha. Pakkeprisen var rimeligere enn å kjøpe en enkel, noe som vi tenkte kan resultere til at de kjøper flere venner eller familie. Prisen vi kom frem til var ved å kjøpe både Jade Rollers og Gua Sha set satte vi en pris på kr 129,90. Mens ved å kjøpe kun en ble prisen 89,90. Eksamens gruppa mi og jeg kom frem til disse prisene basert på konkurrentene sine priser.

Fase 4

Etter vi hadde fastslått både produkt og pris, noe som i seg selv gikk ganske så bra ettersom vi er en gruppe som kommuniserer veldig bra, var spørsmålet hvor mange skulle vi ta inn. Vi satt og tenkte frem og tilbake om hvor mange vi skulle ta inn, og bestemte oss for 20 produkter i første omgang. Som nevnt ovenfor jobber vi godt som et team, og vi kommer alltid til enighet ganske fort. Når vi kom frem til at vi skulle kjøpe inn 20 produkter, var det tid for å planlegge hvordan vi skulle levere varene. Vi bestemte oss for å kjøpe inn esker til å levere produktene i, samt silkepapir og klistrelapper med navnet til nettbutikken på. Vi bestemte oss for å bruke appen TikTok til å annonsere produktene og nettbutikken vår. Dette gjør vi på grunn av målgruppen vi vil nå ut til. Dette gjør vi på grunn av at denne appen er ganske stor og populær noe som gjør det lettere å nå ut til folk. Første «key resultet» vi satte oss var å få 2000 følgere, dette er noe vi jobber mot og vil prøve å nå. Noen av Key wordsene vi har brukt er #viral, #faceroller og «guasha.

Fase 5

Oppstart fasen med å opprette nettbutikken vår gikk bra. Vi fikk satt oss inn i det, og jobbet sammen med design og hvordan siden skulle være. Utfordringene underveis var å sette opp design om hvordan nettbutikken skulle se ut. Vi ble alle enige om at vi skulle fokusere på å ha ren og nøytral hjemmeside og at produktene skulle komme tydelig frem. Vi måtte prøve oss frem på design frem og tilbake for å finne ut av hva vi likte best og hva som eventuelt måtte endres på. Resultatet av nettsiden ble ren og pen med enkle bilder av produktene vi selger, samt informasjon. For å synligjøre nettbutikken vår mer, har vi tenkt å bruke Facebook Blueprint. Vi vant et gavekort, men siden vi ikke har fått det enda så får vi ikke gjort det nå. Men det blir spennende tid i vente når vi får brukt gavekortene og får annonsert mer for nettbutikken vår glowNgloss.

Fase 6

En del av eksamensoppgaven var å lage en lanseringsstrategi video på 6-12 minutter. Her begynte vi med å skrive ned eksempler på hvordan og hva vi skal gjøre for å få frem produktet på best mulig sett. Etter mye delte meninger, kom vi frem til hvordan vi ville filme videoen. Vi bestemte oss på at vi skulle bruke produktene i ulike settinger, slik at kundene skulle få et innblikk i at et hudpleie produkt ikke nødvendigvis ikke bare blir brukt hjemme. Vi skrev ned eksempler på hvor vi ville filme og hvordan. Vi bestemte oss for å filme der man ventet på bussen, når man sparkesykler, sitter på kaffe og ute i en park. Målet vårt var å få frem at produktene ikke er tidskrevende og brukes i ulike settinger. Vi ble veldig fornøyde ideen vi kom frem til og hvordan videoen ble til.

Alt i alt var dette emnet krevende, men veldig læringsfult og spennende. Det var veldig spennende å opprette en nettbutikk, noe som jeg kan ha nytte senere i livet og vil ha med meg videre. Marius og Karl Phillip har vært motiverende og lært oss mye igjennom denne krevende perioden, alt fra å tenke konsept, lære hvordan man gjør ting og hvorfor man skal gå frem.