Michael Angell mai 4, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens blogginnlegg tar for seg mine tanker og refleksjoner om planlegging og etablering av nettbutikken jeg har opprettet iht. eksamensbesvarelse ved Høyskolen Kristiania. Innlegget er inspirert av våre forelesere Marius Vetsaas Thomassen og Karl Philip Lund. Innlegget baserer seg på loggføring av utført arbeid sammen med egne tanker om prosessen. Nettbutikken er laget av meg selv ettersom jeg er på gruppe alene og har gjennomført planlegging, etablering og lansering på egenhand.

Planlegging av nettbutikk og domene

Planleggingen foregår via tankekart. Et med tema «produkter» og et med tema «tjenester». Hva skal jeg selge, hvem skal jeg selge til og hvorfor? Jeg bestemte meg for å ikke planlegge eksakte datoer for når jeg ville ha bestemte ting fullført, men følger KP sitt råd om å sette i gang prosessen og deretter implementere som et helvete. Dette har fungert knallbra for meg, og jeg har jobbet døgnet rundt med eksamen for å lære så mye som overhodet mulig. Ideen ender med å skulle selge tjenester via sosiale medier. Her skal jeg hjelpe bedrifter med å kunne etablere seg på sosiale medier slik at de får maksimalt utbytte av digitale plattformer hvor de enkelt kan nå ut til eksisterende og potensielle kunder. Tross konkurranse fra andre eksisterende bedrifter på markedet er jeg fornøyd med ideèn om å skulle selge hjelp på sosiale medier ettersom min visjon er å kunne hjelpe til.

Nettbutikken skal etableres og lanseres via Shopify som er en intuitiv nettside for bygging av nettbutikk. Shopify tillater for enklere oppsett, samt muligheten for å kunne kode litt i baksystemet hvis ønskelig. Ettersom min kunnskap om koding er minimal per tid, er dette en veldig grei måte for meg å bli varm i trøya underveis.

Neste steg var å bestemme seg for domene. Valget falt på somehjelpen.no som står for «Sosiale Medier Hjelpen», og jeg oppfatter selv dette som et enkelt navn å huske samtidig som det er troverdig på det norske markedet. Domene ble kjøpt via Webhuset.no og skulle deretter knyttes opp mot nettbutikken hos Shopify. Dette var en noe kronglete prosess, men med god veiledning fra YouTube og delte erfaringer fra tidligere studenter, ble prosessen en lærerik og spennende opplevelse. Så raskt domene var kjøpt og slått sammen med Shopify var det bare å være tro mot sitt eget konsept og gjøre det beste ut av det. 

Opprettelse og gjennomføring av nettbutikken

Ettersom dette med nettbutikk er totalt ukjent for min del var det utenfor komfortsonen, og jeg var engstelig for å gjøre feil. Benyttet meg av YouTube-tutorials og tidligere blogginnlegg fra studenter som har gått samme studieretning, for veiledning. Jeg skjønner nå hvorfor KP og Marius har bedt oss om å gjøre egen research hele veien og belage oss minst mulig på direkte hjelp fra dem. Det stemmer at man kan skaffe seg en god oversikt ved å være litt nytenkende og oppfinnsom, selv om dette kan være overveldende når man står i det. Det som var skremmende, er nå noe jeg ser tilbake på som lærerikt og morsomt nå som det er overstått. Jeg lærte meg selv å ikke gi opp prosessen selv om jeg knotet noe med å peke domene fra Webhuset og mot Shopify-nettbutikken.

Å opprette kategorier, underkategorier og sider i nettbutikken var litt kronglete i starten ettersom jeg ikke helt forstod systemet og rekkefølgen på disse. Valg av tema for nettbutikken, bilder, tekst og sider viste seg å være noe av det morsomste hittil, ettersom det er meget synlige endringer som foretas, og at man dermed føler seg et skritt nærmere ferdigstillelse. Fikk registrert kategorien «Tjenester» og andre viktige kategorier som «Hjelp», «Kontakt oss» og «Om oss». Brukt en del tid på å utforme det visuelle ved nettbutikken, noe jeg som synes er viktig. Slet derimot med å forstå forskjellen på «Main menu» og «Footer menu» i navigasjonen hos Shopify, men når dette omsider løste seg var det gøy å jobbe med de forskjellige menyene for å skape en ryddig og intuitiv løsning som er enkel å navigere seg gjennom.

OKR – Objective Key Results

Oppsett av visjonen for nettbutikken har vært tidkrevende og lærerik. Ved målsetning og måltall (OKR – Objective and Key Results) vil det være lurt å sette mål som er givende i lengden, slik man til en hver tid ønsker å jobbe målrettet med nøkkelresultater på veien til oppnådd visjon. Målsetningen skal holde en motivert over tid, mens nøkkelresultatene skal være drastiske nok til at man jobber målrettet og hardt på daglig basis.

OKR – Objective and key results for nettbutikken: 

Objective: Utvikle en ryddig og troverdig nettbutikk som fører til engasjement og kjøp. 

Key result 1: Få besøk på nettbutikken i form av 500 visninger innen Q2 er over (5/10).

Key result 2: Få 3 handlende kunder innen Q2 er over (2/10).

Key result 3: Få 100% fornøyde kunder ved kjøp av våre tjenester (8/10).

Visjonen er oppnåelig og god per dags dato ettersom nettbutikken er nyetablert. Visjonen kan treffes innen kort tid gjennom hardt arbeid og fokus på nøkkelresultatene. Det tenkes at objective og key results fornyes kvartalsvis ut 2021 til å begynne med. Dette fordi nettbutikken er nyetablert og vil kunne gjennomgå store forandringer den kommende tiden. Ved gjennomgående analysearbeid via statistikk fra Google Analytics, Google Tag Manager og Google Tag Assistant vil vi kunne finne ut av om nettbutikken har ønsket effekt innen en gitt periode, eller om vi ser behov for forandringer.

Opprettelse og etablering av betalingsløsning

Noe jeg derimot synes var vanskelig ifm. opprettelse av nettbutikken, var å velge en betalingsløsning. KP og Marius vil at vi skal lære og utfordre oss selv i denne eksamenen, så jeg velger å integrere betalingsalternativet «Stripe» selv om dette er mer arbeid enn å la PayPal vinne kampen, ettersom PayPal allerede er integrert hos Shopify. Stripe er en betalingsløsning tidligere gjesteforelesere har snakket varmt om, og rask research bekreftet at Stripe var et smart valg om man vil nå ut til en bredere kundegruppe ettersom Stripe tilbyr flere betalingsalternativer enn PayPal. Prosessen gikk overraskende fint når jeg fulgte tidligere studenters veiledninger via nettsiden www.dig2100.no, selv om jeg var litt engstelig for at etablering av betalingsløsningen skulle by på problemer. 

Personvern, retningslinjer, angrerett og cookies 

Å sette seg inn i regler og vilkår for å drifte nettbutikk er ikke enkelt. Særlig når jeg ser gjennom personvern, retningslinjer og angrerett blir jeg rådvill. Viktig for meg under utarbeidelse av personvern er å etterfølge loven så godt jeg kan. Mine kunnskaper om personvern, informasjonskapsler og angrerett er minimale i sammenheng med opprettelse av egen nettbutikk. Her var jeg avhengig av å gjøre god research, så mange timer gikk med på dette. Merker underveis at jeg lærer mye av å søke opp og gjøre meg kjent med dette, men er ikke 100% sikker på om jeg har nok informasjon, korrekt informasjon eller relevant informasjon for min nettbutikk. Etter å ha lest meg opp om hvi som er nødvendig innser jeg at det kan lønne seg å opprette informasjonskapsler for nettbutikken. Dette er noe jeg heller aldri har gjort, så her trengte jeg veiledning via YouTube. Prosessen med cookies viste seg å være nokså enkel, og det var ikke vanskelig å gjennomføre dette med veiledning fra internett. Man bør dog ha tunga rett i munn slik at valg av Cookies-app i Shopify blir best mulig, og rettet mot GDPR-regler i EU. 

Personlig synes jeg det er skremmende å skulle jobbe med denne type informasjon og knytte dette opp mot egen nettbutikk. Å inneha god, trygg og konkret informasjon er derfor viktig for meg ettersom det føles ubehagelig å ikke vite om man har god nok informasjon registrert. Føler meg derimot mer selvsikker etter å ha vært gjennom prosessen og måtte lese meg opp om hva som kreves. Dette har vært hardt arbeid for min del, og jeg er ikke sikker på om jeg har gjort ting korrekt, men jeg implementerte etter beste evne via hjelp fra Youtube, internett og ved å se på andre eksisterende nettbutikker og hvordan disse har løst denne biten.

Opprettelse av Google Analytics og Google Tag Manager og peke disse mot Google Tag Assistant og Shopify

Denne prosessen var noe jeg fryktet kunne bli veldig vanskelig ettersom det kunne bli mye fram og tilbake mellom alle sidene, men den gikk seg til nokså greit. Ved å være innlogget på Google-kontoen fant jeg enkelt fram til nødvendige sider i Google, og fikk installert verktøyene som tiltenkt. Jeg skjønner nå hvorfor KP og Marius råder oss til å oppdatere vår kunnskap ved ta kurs regelmessig som vil fornye vår eksisterende kunnskap, eller gi oss helt ny kunnskap. Å koble Google Anaytics og Google Tag Manager mot Google Tag Assistant og Shopify er en prosess som ville vært meget tidkrevende og vanskelig hvis det ikke var for kunnskapen vi har tilegnet oss via den obligatoriske kursingen underveis i semesteret. Å inneha kunnskap om disse funksjonene er gull verdt i alle sammenhenger hvor man har behov for å følge med på analyser og statistikk av nettsider, og å kunne knytte disse verktøyene opp mot nettsider på kort varsel uten videre behov for masse opplæring, er noe jeg setter stor pris på. Dette er verktøy jeg vet det vil være nødvendig å anvende i fremtiden uansett hvilken arbeidsplass jeg blir en del av etter endt bachelorgrad.

Personlig læringsutbytte 

Faget Digital markedsføring og eksamen vi har gjennomført har vært overveldende og skremmende på mange måter. Jeg har derimot innsett at å følge KP sitt råd om å implementere som et helvete og lære mens man går, er den beste veien mot å nå sin visjon. Jeg har også innsett at jeg har mye å lære, og at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å bli utlært i faget. Jeg har vært delvis frustrert over å få beskjeder om at vi selv må finne løsninger for å komme oss gjennom eksamen, men jeg forstår nå hvorfor, og jeg er meget fornøyd med å ha gjort jobben selv, og at jeg ikke har fått fremgangsmetoden servert i fanget. Dette er garantert det faget hvor jeg har lagt inn mest arbeid hittil i bachelorgraden, men det har vært enkelt å motivere seg selv ettersom alt har vært både interessant og lærerikt. Fremmede temaer har skapt nysgjerrighet og spenning, og ved å ha gjort jobben selv er jeg selvsikker og trygg på at jeg kan gjøre dette om og om igjen hvis jeg vil eller må i fremtiden. 

Som nevnt tidligere forstår jeg nå viktigheten av å ha en personlig blogg hvor man kan dele erfaringer, så dette er noe jeg vil fortsette med i tiden fremover. Med andre ord har eksamen vært en real tålmodighetsprøve på mange måter, samtidig som den har pushet meg til å finne frem mine kreative og selvstendige sider og egenskaper. Jeg er blitt mindre engstelig for å kaste meg ut i fremmede systemer og oppgaver, og har lært at en hel del kan utrettes på kort tid om man legger inn hardt arbeid og implementerer så godt man kan underveis. Dette har vært en utrolig lærerik opplevelse som jeg ikke ville vært foruten. Hittil i bachelorgraden har Digital markedsføring vært det mest spennende faget for meg, og jeg håper å kunne bli en dyktig digital markedsfører i årene som kommer!