trondhjemannmari mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne modulen har vært en veldig lærerik prosess, der vi har hatt muligheten til å lage en nettbutikk sammen i en gruppe. Vi har samarbeidet godt, planlagt hvordan vi ønsker at nettbutikken skal være og lagd en nettbutikk på egenhånd, til en eksisterende butikk. Det har vært en bratt læringskurve, der mye av det fagstoffet jeg har lært, er noe jeg vet at jeg vil få mye nytte av senere.

Planlegging av nettbutikken

Vi bestemte oss tidlig for å lage en nettbutikk til en allerede eksisterende fysisk butikk, da familien til en i vår eksamensgruppe driver denne butikken i Drøbak. Det var en super mulighet for meg å kunne være med på å bygge en nettbutikk til en eksisterende butikk, da man jobbet tett med kunden og prøve å oppfylle deres ønsker på hva de ville ha. Samtidig som vi hadde mulighet til å gjøre en del på egenhånd. Under planleggingsprosessen av hvordan nettbutikken skulle se ut, var vi alle enige med å prøve å lage den så lik den fysiske butikken som mulig, da nettbutikken skulle være et supplement til den fysiske butikken. Da vi allerede hadde bestemte oss tidlig for hva vi skulle lage nettbutikk til, hadde vi allerede eksisterende produkter, og vi brukte minimalt av planlegging i oppstartsfasen. Vi hadde varer, logo, navn og noen bilder tilgjengelig fra den eksisterende butikken som vi brukte i nettbutikken. Vi hadde jevnlige digitale møter over zoom, der vi planla hvordan butikken skulle være og hva vi tenkte var lurt å ha med i en nettbutikk.

Bildet er tatt av StartupStockPhotos fra Pixabay 

I planleggingsprosessen bestemte vi oss for å lansere nettbutikken tidlig, slik at vi hadde muligheter til å se hvordan nettbutikken fungerte i praksis. Dette gjorde at vi kunne få tilbakemeldinger fra familie, venner og studievenner om eventuelle ting som måtte endres på, slik at vi hadde muligheten til å endre på dette før eksamensperioden var over. I tillegg delte vi ut passord til venner og familie noen dager før lansering, slik at de kunne gå inn på nettbutikken vår og komme med tilbakemeldinger, dersom det var noe som måtte endres før lanseringsdato. Vi var fornøyde over hvordan butikken så ut og at den var velfungerende før vi lanserte. Personlig synes jeg at dette var en god strategi, da jeg lærer best ved å gjøre ting underveis i prosessen og heller endre på ting dersom vi ikke var fornøyde.

Gjennomføringen av nettbutikken

Deretter begynte vi å lage nettbutikken. Vi valgte å lage nettbutikk i Shopify, da dette virket som en enkel plattform, hvor vi kunne lage nettsiden vår. Vi hadde ingen store utfordringer med å sette opp butikken, da Shopify hadde mange tilgjengelige videoer hvor man kunne se hvordan ting skulle gjøres. Dette brukte vi flittig for å kunne forså hvordan vi skulle utføre de forskjellige oppgavene. Vi møtte noen små humper her og der underveis, men ingen store som vi ikke klarte å finne ut av. Da vi var fem stykker på eksamensgruppen vår, var det viktig at alle skulle få med seg hvordan og hva som har blitt gjort. Vi hadde ofte gjennomganger over Zoom for å vise og lære bort hvordan man skulle gjøre de forskjellige oppgavene. Dette var veldig viktig for oss, slik at alle kunne få det samme læringsutbytte underveis i prosessen. Dersom vi jobbet sammen over Zoom, ville en av oss dele skjermen, slik at man kunne komme med innspill og tilbakemeldinger sammen.

Utfordringer underveis i prosessen

Dersom vi møtte på noen utfordringer underveis, som vi ikke fant svar på gjennom videoer, tok vi kontakt med support for hjelp. Vi fikk alltid svar innen rask tid og fikk hjelp til det problemet vi sto fremfor. En utfordring vi hadde tidlig i prosessen, var at vi ikke fant tilgjengelige bilder på alle plaggene vi hadde i butikk. Da det er ganske strengt å ta bilder fra nettet, kunne vi bare bruke de bildene som leverandørene hadde godkjent. Dette gjorde at vi ikke fikk lagt inn alle produktene vi hadde og det ble et mindre utvalgt på nettbutikken enn vi hadde håpet. Etter hvert var planen å ta bilder av plaggene i butikk, men da vi hadde så mye å gjøre med nettbutikken og eksamensoppgaven, ble ikke dette gjort før innlevering av oppgaven. Det å legge inn plaggene i kategorier og menyer, var enkelt, men tidskrevende. Det vi brukte lengst tid på, var å legge inn produkter i nettbutikken, da en av oss måtte være fysisk i butikk for å ordne dette.  En annen utfordring vi hadde, var å få til den betalingsløsningen kunden ønsket seg. Kunden ønsket seg den betalingsløsningen som allerede ble brukt i den fysiske butikken, da dette var lavere transaksjonskostnader. Men det viste seg at det ville ta flere uker før vi hadde mulighet til å etablere den betalingsløsningen. Dette er noe vi kunne prøvd å etablere tidligere i prosessen, men denne betalingsløsningen tok så lang tid, at vi ikke ville rekke å etablere denne betalingsløsningen før lansering av nettbutikk. Vi endte opp med å etablere stripe og paypal, som var høyere transaksjonskostnader for å kunne få opp betalingsløsningen før lansering.

Markedsføring av nettbutikken

For å markedsføre butikken før og etter lansering, lagde vi bilder med informativ tekst om lanseringsdato, og at man kunne melde seg på nyhetsbrevet vårt for tilbud. Før lanseringsdato sende vi ut informasjon til fremtidige kunder om at de kunne melde seg inn i kundeklubben og få avslag på første handel. Dette gjorde at vi gjorde oss synlig for fremtidige kunder, samtidig som vi ble synlig som en nettbutikk for eksisterende kunder fra den fysiske butikken. Videre etter lansering, hadde vi som plan å være synlige på sosiale medier og jevnlig legge ut innlegg. Vi lagde flere nyhetsbrev som var tilpasset kundegruppen, som vi kan bruke epost markedsføring til.

Hvordan har prosessen vært?

I denne modulen har jeg skjønt at digital markedsføring er et voksende fag som man aldri bli utlært i. I dette emnet har jeg forstått at jeg lærer best ved å gå den vanskelige veien, med å finne informasjon på egenhånd. I dette emne har foreleseren vært ganske streng på dette, og det er fordi det er sånn vi lærer når vi er ferdig med studiet også. Skal man jobbe som en digital markedsfører i fremtiden, må man finne ny informasjon på egenhånd for å holde seg oppdatert i faget. Til tider har dette vært vanskelig og frustrerende, men jeg sitter igjen med et større læringsutbytte ved å finne og lete etter informasjon på egenhånd. Dette har vært en hektisk periode med mye arbeid, men også en periode som er lærerik og spennende. På en kort periode har vi klart å utarbeide en velfungerende nettbutikk som kunden kan ha god nytte av fremover. Jeg har lært hvor viktig markedsføring gjennom sosiale kanaler er for å gjøre seg synlige for kunder, og dette er noe alle bedrifter kan ha god nytte av. Når man jobber som et team, er det veldig viktig med god kommunikasjon og samarbeid. I denne prosessen har vi samarbeidet godt, hørt på hverandre og kommet med innspill. Selv om vi var fem personer i gruppen vår, har dette fungert veldig fint. Dette er en viktig erfaring for videre studier og jobb i fremtiden, at man lærer å kommunisere på en måte som passer best for oss alle og samarbeider godt sammen under en gruppe oppgave.